تابناک هرمزگان- سرپرست مدیریت هوش مصنوعی و هوشمندسازی سازمان منطقه آزاد قشم از ارائه مدل طراحی شده جهت رونق و پویایی اقتصاد دریاپایه هوشمند برای جزیره قشم در نخستین رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۷۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۴ 13 May 2024

به گزارش خبرنگار تابناک هرمزگان از قشم// احسان عبدل زاده با بیان این مطلب، اظهار کرد: هوش مصنوعی و هوشمندسازی فرآیندها این پتانسیل را دارد که با بهبود کارایی، پایداری و بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصاد دریاپایه مانند شیلات، آبزی پروری، حمل‌ونقل دریایی و انرژی اقیانوس، زمینه را برای ایجاد تحول در اقتصاد دریا و جزیره قشم فراهم کند.

وی با اشاره به مزایای هوشمندسازی در شیلات، ادامه داد: هوش مصنوعی در حوزه شیلات و صیادی می تواند برای تجزیه و تحلیل داده های مربوط به حسگرها و تصاویر ماهواره ای برای ردیابی جمعیت ماهی، پیش بینی الگوهای مهاجرت و بهینه سازی مسیرهای ماهیگیری مورد استفاده قرار گرفته و به کاهش صید بی رویه و ترویج شیوه های پایدار صیادی کمک کند.

مدیر هوش مصنوعی و هوشمندسازی سازمان منطقه آزاد قشم افزود: هوش مصنوعی همچنین در حوزه آبزی پروری این ظرفیت را دارد تا برای نظارت بر کیفیت آب، هوشمندسازی سیستم های تغذیه و تشخیص بیماری ها در حوزه پرورش آبزیان مورد استفاده باشد.

به گفته عبدل زاده؛ استفاده از ظرفیت های هوش مصنوعی و هوشمندسازی فرآیندها می تواند سلامت و بهره وری عملیات آبزی پروری را در جزیره قشم به عنوان قطب شیلاتی کشور بهبود بخشد و در عین حال اثرات زیست محیطی را به حداقل برساند.

وی حمل و نقل دریایی را یکی دیگر از حوزه هایی دانست که استفاده از ظرفیت های هوش مصنوعی می تواند برای بهینه سازی مسیرهای کشتیرانی، کاهش مصرف سوخت و بهبود ایمنی از طریق تعمیر و نگهداری پیش بینی و سیستم های ناوبری مستقل شود.

سرپرست مدیریت هوش مصنوعی و هوشمندسازی سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: در حوزه تولید انرژی از اقیانوس نیز هوش مصنوعی می تواند برای بهینه سازی طراحی و عملکرد دستگاه های تولید انرژی از امواج و جزر و مد و پیش بینی شرایط اقیانوس برای تولید انرژی بهینه مورد استفاده قرار گیرد.

عبدل زاده در پایان گفت: هوش مصنوعی و هوشمند سازی فرآیندها و سیستم ها، این توانمندی را داراست تا با ارائه بینش های ارزشمند و مدل های خلاق در اقتصاد دریاپایه، موجب بهبود فرآیندهای تصمیم‌گیری و ایجاد نوآوری در مدیریت منابع و رونق و پویایی اقتصادی جزیره قشم شود.

گفتنی است، نخستین رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور با هدف بررسی فرصت ها، چالش ها و راهکارها و بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال، با تمرکز بر سیاست های کلی توسعه دریامحور با حضور دستگاه های عمومی، دولتی و غیردولتی، شرکت های خصوصی، شرکت های دانش بنیان و سفرای کشورهای مختلف جهان 25 تا 27 اردیبهشت ماه سال جاری در جزیره قشم برگزار می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار