موضع اژه‌ای درباره حادثه معدن طبس؛ تکرار این حوادث زیان‌بار است

گروه استان‌ها- رئیس قوه قضائیه با اشاره به حادثه تلخ معدن طبس و کشته شدن ۵۰ کارگر این معدن زغالسنگ، تکرار این دست حوادث را "زیان‌بار" توصیف کرد.
کد خبر: ۱۱۸۵۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶ 26 September 2024

به گزارش خبرنگار «تابناک از سمنان»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای ساعتی پیش در دیدار با اهالی صنعت استان سمنان اظهار داشت: تکرار برخی مشکلات درحوزه‌های فعالیتی بخش خصوصی از جمله فعالیت‌های صنعتی، معدنی و بانکی نه تنها منجر به زیان دیدن آن حوزه می‌شود؛ بلکه سبب می‌شود تمام بخش خصوصی دچار ضرر و زیاد شود.
وی با بیان اینکه در گذشته در استان‌های مرکزی سمنان، مازندران و اکنون در خراسان جنوبی با حوادث معدن مواجه بودیم؛ گفت: در این زمینه متأسفانه اطلاع رسانی درستی صورت نگرفت.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه درباره این حوادث ما مسئولان دستور پیگیری دادیم گفت: در حال حاضر مردم انتظار دارند و می‌خواهند بدانند نتایج این پیگیری‌ها چه شد و به کجا رسید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین اژه‌ای گفت: مردم می‌گویند و می‌خواهند بدانند نهایتاً اِشکال و ایراد کار کجاست که این قبیل حوادث تلخ در حوزه معدن تکرار می‌شود؟
وی با بیان اینکه جان باختن ۵۰ نفر در حادثه معدن کم نیست و واقعا دردناک و تأسف‌بار است افزود: همه مسئولان امر باید تلاش کنند که آسیب‌های این حوزه رفع شود و دیگر حوادث معدنی با تلفات جانی بسیار تکرار نشود.
رئیس دستگاه قضایی کشور با بیان اینکه وقوع مجدد حوادثی از این دست نه تنها به معدن‌داران و فعالان این حوزه آسیب وارد می‌کند بلکه به بخش خصوصی لطمه می‌زند؛ گفت: همه مسئولان امر باید تلاش کنند که آسیب‌های این حوزه رفع شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین اژه‌ای به برخی از مشکلات بخش خصوصی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات بخش خصوصی در کشور ما این است که میان اعضا و قسمت‌های مختلف این بخش هماهنگی و ارتباطات منسجم وجود ندارد.
وی با اشاره به لزوم هماهنگی و انسجام بین بخش خصوصی گفت: در برخی موارد مشاهده می‌شود که برخی افراد در بخش خصوصی تحمل یکدیگر را ندارند و می‌خواهند رقیبشان زمین بخورد.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه سازوکار مدوّن و مشخصی برای حمایت و دستگیری از افرادی از بخش خصوصی که ورشکست شده و دچار مشکل شدند وجود ندارد گفت: گاهی هم‌صنفان شما نه به واسطه فساد و سوءاستفاده بلکه به واسطه مسائل داخلی و بین‌المللی و یا حتی شاید ضعف مدیریت، با مشکل مواجه می‌شوند و زمین می‌خورند، اما شما هیچ سازوکاری برای دستگیری از او ندارید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین اژه‌ای با بیان اینکه قوه قضاییه آماده است از سازوکار‌های شما برای حمایت و دستگیری از هم‌صنف‌های زمین‌خورده‌تان حمایت کند؛ گفت: اگر یکی از هم‌صنفی‌ها شما دچار مشکلی شده و قاضی نیز برای او وثیقه تعیین می‌کند و این فعال بخش خصوصی به خاطر مشکلات و عجز از تودیع این وثیقه به زندان می‌رود.
وی با طرح این سؤال که چرا شما متولیان بخش خصوصی، سازوکاری ندارید که مانع زندان رفتن هم‌صنفتان شوید؟ گفت: چرا در هر استانی در بخش خصوصی قسمتی وجود ندارد که وقتی یک فعال بخش خصوصی دچار مشکل می‌شود به مرجع قضایی مربوطه مراجعه کند و ضمانت‌های مقتضی را انجام دهد تا این فعال به زندان نرود؟
رئیس قوه عدلیه با بیان اینکه وثیقه برای مواردی که اگر جرم فردی اثبات شد حق شاکیان تضییع نشود تصریح کرد: در قوه قضاییه این آمادگی وجود دارد که با اتخاذ تدابیر و تمهیداتی، در صورت مراجعه هم‌صنفان معتبر یک فعال بخش خصوصی و ارائه ضمانت‌های لازم، این فعال بخش خصوصی حتی یک شب به زندان نرود.


انتهای پیام/ن

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار