مصرف سموم؛ جاده یک طرفه در کشاورزی مازندران

این روزها تمام تلاش‌ها در بخش کشاورزی مازندران برای کاهش مصرف سموم در تولید محصول این استان است.
کد خبر: ۱۳۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱ 21 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، کارگاه آموزشی ساماندهی سم فروشان به‌ صورت منطقه‌ای با حضور کارشناسان و متصدیان فروش سموم کشاورزی از سوی نظام‌مهندسی و منابع طبیعی کشاورزی استان مازندران با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی قائم‌شهر در مجتمع حر این شهرستان برگزار شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در کارگاه آموزشی ساماندهی سموم کشاورزی، در قائم‌شهر اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت لازم است برای تأمین غذای جامعه کاری کرد که یا باید زمین را افزایش دهیم یا سطح تولید در واحد سطح را گسترش دهیم.
 وی بیان کرد: افزایش زمین غیرممکن است پس با تغییرات ژنتیکی، می‌توانیم تولیدات کشاورزی را در واحد سطح پر محصول‌تر کنیم.
عزیزاله شهیدی‌فر افزود: همه کارگروه‌های سم و کود فروشی حافظ امنیت غذایی و بهداشت مردم و جامعه هستید و باید از در اختیار قرار دادن سم‌های از تارخ گذشته به کشاورزان و باغداران جلوگیری کنند.
وی با بیان اینکه برای کنترل مصرف سموم کشاورزی لازم است تا در مصرف سموم تعادل ایجاد شود، تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته مصرف سرانه سم از سالی شش کیلوگرم به ۱۲ کیلوگرم رسید.
شهیدی‌فر گفت: برای تولید مواد غذایی سالم بایستی استفاده بهینه از سموم کشاورزی در اولویت قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در سخنانی با بیان اینکه ۴۸۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در استان مازندران وجود دارد،  که سهم بخش شالیزاری ۲۱۰ هزار هکتار و باغی  ۱۲۵ هزار هکتار است، اظهار کرد: مازندران رتبه اول کشور را در این دو محصول دارد و رتبه اول تا سوم را در ۱۴ محصول دیگر بدست آورد.
عبدالرحمان زاغی با اشاره به اینکه در کشور ۱۶ میلیون هکتار اراضی باغی و زراعی داریم که سالانه ۲۵ تن سم مصرف می‌کنند و سم‌های موجود در کشور از دوز پنج درصد تا ۴۰ درصد تعریف شده است، تأکید کرد:  در تلاش هستیم مصرف سرانه سموم کشاورزی را در مازندران کاهش دهیم.
زاغی با بیان اینکه سموم کشاورزی برای محیط زیست مخرب است و مصرف سم در دهه ۶۰ به بالاترین حد خود رسید، ابراز کرد: تصمیماتی در کنفرانس زمین گرفته شد تا مصرف سرانه کود و سم به 1.3 سرانه مصرف سال ۶۸ برسد.
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران میزان با بیان اینکه در سال ۸۰ تعدادی از سموم پرخطر حذف شد و تمامی آفت‌کش‌های گروه ارگانو، توسعه و ترویج می‌یابد؛ عنوان کرد: با استفاده از روش‌های کنترل غیر شیمیایی نظیر مبارزه بیولوژیک، شکار انبوه، اخلال در جفت‌یابی، توسعه و تقویت شبکه‌های مراقبتی و پیش‌آگاهی مصرف آفت‌کش‌ها می توان سرانه مصرف کود را کاهش داد.
وی با اشاره به تنوع محصولات کشاورزی در مازندران اذعان کرد: این تنوع، گوناگونی بیماری‌های نباتات و آفات را موجب خواهند شد که به دنبال آن سرانه مصرف سموم در استان مازندران را نسبت به استان‌های دیگر افزایش می‌دهد.
این مسئول با عنوان به اینکه برای تولید محصولات کشاورزی نیاز به سموم برای مقابله با آفات است، تصریح کرد: با ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان می‌توانیم سطح آگاهی آنان را در مصرف سموم کشاورزی کنترل کنیم.
فرزین فرهادی رئیس جهاد کشاورزی قائم‌شهر نیز با اشاره به اینکه وظیفه جهاد کشاورزی تأمین امنیت غذایی سالم در جامعه است و با تأمین غذای سالم می توان بهداشت جامعه را ارتقاء بخشید، تصریح کرد: برای ایجاد سلامت در جامعه و حفظ محیط‌زیست لازم است تا در مصرف درست سموم و ساماندهی توجه شود.
فرهادی افزود: برای ایجاد امنیت غذایی در جامعه باید مواد غذایی سالم در اختیار مردم قرار گیرد و تولید کنندگان محصولات کشاورزی با ساماندهی مصرف سموم کشاورزی می توانند مواد غذایی سالم تری را در اختیار مردم قرار دهند.

ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار