پیشنهاد عراقچی برای خرید آب سنگین ایران

کد خبر: ۱۴۹۲۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۴ 21 December 2015
به گزارش «تابناک یزد»، سید عباس عراقچی در گفت‌وگو با خبر ساعت 14 در خصوص درخواست جدید آمریکا برای فروش آب سنگین فراتر از تکالیف برجام گفت: الان در روزهای آخر نزدیک شدن به اجرایی شدن برجام هستیم. بسیاری از موارد جزیی، فنی و حقوقی توسط کارشناسان ما در حال نهایی شدن است. روزهای حساس و نفس گیری است.

بحث آب سنگین نکته‌ای که وجود دارد این است که جمهوری اسلامی ایران الان حدود ۱۶۰ تن آب سنگین تا الان تولید کرده که طبق برجام تقریبا ۱۳۰ تن بعد از بازسازی اراک برای این راکتور مورد نیاز است و ۳۰ و خرده‌ای تن اضافه داریم.

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: ما در برجام تعهد کردیم اینها (آب سنگین اضافی) را برای فروش در بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم و یک حرکت مهمی است که ما وارد بازارهای بین‌المللی در ارتباط با مواد هسته‌ای می‌شویم.

همانطور که اورانیوم غنی شده خود را به فروش رساندیم، آب سنگین اضافه و مازاد خود را هم به فروش می‌رسانیم.
وی با بیان اینکه تعهد ما در این حد است که اینها را برای فروش عرضه کنیم، یادآور شد: اینکه کسی از ما بخرد یا نخرد مشخص است دست ما نیست.
عراقچی افزود: اگر آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و هر کشور دیگری علاقه‌مند است این آب سنگین زودتر فروخته شود، زودتر بیایند بخرند. ما اینها را برای فروش عرضه کردیم، ولی اگر مشتری وجود نداشته باشد، تا زمانی که مشتری باشد در ایران خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار