کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛

نظر کارشناسان غربی درباره بهترین راه مبارزه با داعش/ طرح آمریکا برای کودتا در سوریه

اذعان مقامات آمریکایی به سرعت ایران در اجرای تعهدات خود بر اساس برجام، تصمیم دولت آمریکا برای پرداخت غرامت به آخرین دیپلمات های آمریکایی حاضر در ایران، تأکید بیشتر کارشناسان غربی بر ضرورت همکاری با ایران و روسیه علیه داعش و جزئیات تلاش آمریکا برای کودتا علیه بشار اسد، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۵۱۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲ 25 December 2015


نظر کارشناسان غربی درباره بهترین راه مبارزه با داعش/ طرح آمریکا برای کودتا در سوریهاذعان مقامات آمریکایی به سرعت ایران در اجرای تعهدات خود بر اساس برجام، تصمیم دولت آمریکا برای پرداخت غرامت به آخرین دیپلمات های آمریکایی حاضر در ایران، تأکید بیشتر کارشناسان غربی بر ضرورت همکاری با ایران و روسیه علیه داعش و جزئیات تلاش آمریکا برای کودتا علیه بشار اسد، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، مطالب امروز برخی از مطبوعات و رسانه های بین المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. پایگاه اینترنتی «ان پی آر» در مطلبی به موضوع اجرای برحام پرداخته و می نویسد ایران عمل به تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای را سریعتر از آنچه که پیش بینی می شد، آغاز کرده است و بر اساس گزارش مقامات ناظر بر اجرای توافق، این کشور می تواند به تعهداتش برای برداشته شدن تحریم ها به محض آغاز ژانویه، عمل کند. استفن مال، مسئول نظارت بر اجرای توافق در دولت آمریکا، در این زمینه اظهار داشته: «ما در زمان مهمی قرار داریم. این به عهده ایرانیان است که تصمیم بگیرند چه زمانی می توانند تمامی این موارد را اجرا کنند و در حقیقت آن ها در حال انجام این اقدام، سریعتر از آن چیزی هستند که هر فردی انتظار دارد». 

*****

برنامه دولت آمریکا برای پرداخت غرامت به دیپلمات های آمریکایی حاضر در ایران در زمان تسخیر سفارت این کشور در تهران، موضوعی است که شماری از مطبوعات و رسانه ها، از حمله «ایندیپندنت» به آن پرداخته اند. این روزنامه می نویسد آمریکایی ها که در سفارت آمریکا در ایران «گروگان» گرفته شده بودند، پس از 36 سال قرار است غرامت دریافت کنند. این 53 آمریکایی یا خانواده های آن ها قرار است چهار میلیون و 400 هزار دلار غرامت دریافت نمایند. در بسته یک تریلیون و 800 میلیارد دلاری برای بودجه و کاهش مالیات که در هفته گذشته تصویب شد یک بند نیز برای پرداخت به گروگان های سابق یا خانواده های آنها قرار داشت. قربانیان حملات تروریستی مانند بمب گذاری در سفارت آمریکا در شرق آفریقا نیز مشمول این قانون خواهند شد.

*****

در مطلبی دیگر مربوط به ایران، پایگاه اینترنتی «پولیتیکو» گزارش داده که 53 درصد ازکارشناسان غربی شرکت کننده درنظرخواهی این پایگاه، اعتقاد دارند که بهترین راه شکست دادن داعش، همکاری با ایران و روسیه برای رسیدن به توافقی دیپلماتیک با دولت بشار اسد درسوریه است. پولیتیکو از 76 دیپلمات، مقام انتخابی و مشاوران دراروپا وآمریکا نظرخواهی کرده است. این کارشناسان که به شرط افشا نشدن نامشان درنظرخواهی شرکت کرده اند، به طور کلی تأکید کرده اند که یافتن راه حلی دیپلماتیک درسوریه برای متوقف کردن داعش حائز اهمیت است. 53 درصد از پرسش شوندگان تأکید کرده اند که بهترین راه برخورد با داعش کار کردن با روسیه و ایران در زمینه رسیدن به یک توافق دیپلماتیک با دولت بشار اسد درسوریه است. 

*****

در میان دیگر موضوعات، روزنامه «وال استریت ژورنال» جزئیاتی از تلاش آمریکا برای کودتا علیه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را افشا کرده است. این روزنامه با استناد به گفت و گوهای خود با بیش از 20 مقام فعلی و سابق آمریکا نوشت که مقامات آمریکایی در سال 2011 قصد داشتند از طریق افسران علوی ارتش سوریه هدف خود برای سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهور  این کشور را محقق کنند، با این حال، آن ها هیچ نظامی ضعیفی را نیافتند که بتوانند از او برای تحقق این هدفشان سوء استفاده کنند. پس از آن، سیاست کاخ سفید در سال 2011 میلادی تلاش برای انتقال قدرت در سوریه از طریق ایجاد شکاف در نظام و تشویق مردم این کشور برای کنارگذاشتن بشار اسد بود.

*****

در نهایت، خبرگزاری «اسپوتنیک» از ادامه وخامت و بی ثباتی اوضاع در افغانستان خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد کشته شدن شش نیروی نظامی آمریکایی در افغانستان درپی حمله ای انتحاری که روز دوشنبه رخ داد، تأکیدی بر گزارش این ماه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) است مبنی بر اینکه اوضاع امنیتی در افغانستان همچنان متزلزل است و گروه طالبان نیز همچنان به حملات و پیشروی خود در این کشور ادامه می دهد. پنتاگون در گزارش خود اعلام کرد از زمانی که نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغان نقش اصلی را در تامین امنیت افغانستان به عهده گرفته اند، اوضاع امنیتی در این کشور وخیم تر شده، حملات شورشیان افزایش یافته و تلفات نیروهای امنیتی و دفاع ملی افغان و همچنین طالبان نیز افزایش یافته است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار