جولان نمک‌ های غیراستاندارد در سفره های مردم

هشدار درباره ناخالصی نمک‌های موجود در بازار، بحث جدیدی نیست؛ بااین‌حال که مسئولان بهداشت از غیراستاندارد بودن حدود ۵۰ درصد نمک‌ها هشدار داده‌اند، اما بسیاری از واحدها، بدون پروانه کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۱۸۲۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 17 February 2016
به دلیل وجود فلزات سنگین در نمک‌های تصفیه نشده، این نمک‌ها به‌عنوان یکی از عوامل تشدید کننده سرطان محسوب می‌شوند.

به گزارش تابناک همدان؛ ۴۹ واحد تولیدکننده نمک خوراکی در کشور فعالیت دارند و تاکنون ۲۰۷ پروانه بهداشتی ساخت برای تولید نمک صادرشده است.

سهم استان همدان نیز فعالیت ۲ واحد بسته‌بندی مجاز نمک است.

موضوع وقتی نگران‌کننده می‌شود که تعداد واحدهای تولیدی غیراستاندارد بیش‌ازحد مجاز باشد.

واحدهای غیراستاندارد که اقدام به تولید و بسته‌بندی نمک می‌کنند به دلیل اینکه توان حذف ناخالصی‌های موجود در نمک را ندارند، سلامت مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کنند.

این افراد با سوءاستفاده از نیاز مردم به این ماده خوراکی، نمک تصفیه نشده و تقلبی را به‌جای نمک تصفیه شده به بازار عرضه می‌کنند؛ اتفاقی که هم به سلامت مردم و هم به شرکت‌های فعال در عرصه نمک لطمه وارد می‌کند.

پای نمک‌های غیراستاندارد علاوه بر سر سفره به نانوایی‌ها نیز بازشده، برخی نانوایی‌ها از نمک‌های تصفیه نشده در تهیه نان‌ها استفاده می‌کنند و این موضوعی است که توجه بیشتری به‌خصوص از جانب اتحادیه نانوایان را طلب می‌کند، چراکه مصرف روزانه نانی که بانمک‌های ناخالص تهیه‌شده، قادر به ایجاد مشکلات گوارشی برای مصرف‌کنندگان است و با توجه به غنی کردن نان‌ها با عناصری نظیر آهن، وجود این ناخالصی‌ها نه‌تنها جذب این مواد مغذی را کاهش خواهد داد، بلکه تلاش در جهت بهبود وضعیت تغذیه مردم را نیز بی‌ثمر می‌کند.

تاکنون خبرهایی در مورد عوارض خطرناک ناخالصی‌های فلزات سنگین موجود در نمک‌های خوراکی تصفیه نشده از سوی کارشناسان و متولیان امر بهداشت منتشرشده است. عوارض ناشی از مصرف فلزات سنگین با مشکلاتی نظیر؛ اختلال در عملکرد کلیه‌ها ایجاد می‌شود.

چراکه کلیه‌ها مسئول دفع مواد سمی از بدن هستند و تجمع این مواد به‌مرورزمان، به بافت کلیه آسیب می‌رساند.

مدیرکل استاندارد استان همدان با اشاره به اینکه نمکی که هیچ‌گونه عمل تصفیه‌ای روی آن انجام نمی‌گیرد، غیراستاندارد بوده و مصرف خوراکی آن در درازمدت عوارض نامطلوبی ایجاد می‌کند، افزود: بیشتر این نمک‌ها در واحدهای نمک کوبی سنتی و به روش کوبشی تولیدشده که با اضافه شدنید به‌صورت نمک‌های فله‌ای (باز) و یا بسته‌بندی‌شده غیراستاندارد عرضه می‌شود.

سید سعید میر نظامی مدنی ادامه داد: این واحدها نه‌تنها امکانات لازم برای حذف ناخالصی‌های موجود در نمک را ندارند بلکه ید مصرفی در آنها ارزان‌قیمت و غیراستاندارد است و خطرات زیادی برای سلامت افراد به دنبال دارد.

وی با تأکید بر استفاده از نمک‌های تصفیه‌شده و دارای مهر استاندارد، گفت: نمک به‌صورت استخراج‌شده از معدن یا دریا در هر دو شکل، ناخالصی‌های فراوانی دارد که عمده‌ترین آنها "سولفات کلسیم" یا همان "گچ" است که نوع دوم به خاطر سفید بودن، قابل‌تشخیص از اصل نمک نیست.

مدیرکل استاندارد استان همدان بابیان اینکه در تولید نمک استاندارد، میزان خلوص تا ۹۹٫۵ درصد افزایش‌یافته و تمام ناخالصی‌های محلول و نامحلول نمک حذف می‌شود، تصریح کرد: برای محصول نمک توسط سازمان ملی استاندارد ایران استاندارد اجباری با شماره ۲۶ و با موضوع "ویژگی‌های نمک خوراکی" تدوین‌شده است و آخرین تجدیدنظر و تغییرات در این استاندارد در سال ۸۵ صورت گرفته و تولید نمک یددار باید مطابق استاندارد شماره ۱۱۹۵ انجام شود.

نظامی مدنی با اشاره به اینکه به‌صورت کلی نمک به دو شکل صنعتی و خوراکی (نمک طعام) مورداستفاده قرار می‌گیرد، گفت: تنها نمک خوراکی مشمول استاندارد اجباری است و نمک‌های مورداستفاده در صنایع مختلف مانند صنایع چرم‌سازی مشمول استاندارد اجباری نیستند.

وی ادامه داد: واحدهایی که نمک صنعتی تولید می‌کنند نباید در امر تولید نمک خوراکی ورود یابند و در صورت مشاهده با این واحدها برخورد می‌شود.

مدیرکل استاندارد همدان افزود: اگر واحدی بدون اخذ پروانه استاندارد اقدام به تولید و توزیع محصولات مشمول استاندارد اجباری اقدام کند مرتکب جرم شده و در صورت مشاهده به مراجع قضایی معرفی‌شده و طبق قانون حکم حبس، جزای نقدی و سایر مصادیق برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد عرضه نمک‌های فله‌ای (باز) و یا بسته‌بندی‌شده غیراستاندارد هم یکی از دغدغه‌های نظام سلامت به شمار می‌آید و تلاش برای حذف این نمک‌ها از چرخه مصرف نیز ضروری به نظر می‌رسد؛ مسئله‌ای که البته مصرف‌کنندگان باید بیشتر به آن توجه کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار