سمفونی بهاری شعر در مازندران

نغمه‌های موسیقی اقوام ایرانی همپای بهار به گوش می‌رسد تا پیام صلح و دوستی این بار با زبان شعر و موسیقی از دیار همیشه بهشت مازندران در طبیعت طنین انداز شود.
کد خبر: ۱۹۳۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹ 07 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، بهار نرم نرمک از راه می‌رسد و نوروز در مازندران حال و هوایی متفاوت از سال‌های گذشته خواهد داشت و این عید ملی و باستانی با جشنواره‌های فرهنگی و هنری همراه خواهد بود.

همپای بهار کاروان های هنری نوروزی و جشنواره های مختلف در دیار همیشه‌بهار به راه می‌افتد تا پیام نوروز و بهار را که وحدت و دوستی است گسترش دهد و مازندران با شروع سال میزبان گروه های مختلف موسیقایی و هنری و مهیای جشنواره های مختلف خواهد بود.

برپایی جشنواره‌های نوروزی علاوه بر انتخاب مازندران به‌عنوان مقصد گردشگری، می‌تواند از ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای استان فرصت‌آفرین باشد به‌شرط اینکه مسئولان با حمایت کامل جشنواره، درب سالن‌های برگزاری ویژه‌برنامه‌های نوروزی را به روی همه مردم باز کنند.

در جشنواره‌های نوروزی مازندران، هنرمندان و چهره‌های مطرح موسیقی آیینی اقوام ایران‌زمین حضور می یابند تا با اجرای ویژه‌برنامه‌های میدانی و صحنه‌ای نوروزی، گردشگران و فرهنگ دوستان را شگفت‌زده خواهند کرد.

سفر گروه‌های مخنلف موسیقی و هنری اقوام ایران زمین نظیر مازنی، گیلک، کرد، لر، بلوچ، ترکمن، عرب، جنوبی، فارس، ترک، ترکمن و بختیاری و غیره به مازندران و اجرای برنامه‌های هنری، نوروز مازندران را زیباتر برای گردشگران جلوه خواهند داد.

سفر گروه های مخنلف موسیقی و هنری اقوام ایران زمین نظیر مازنی، گیلک، کرد، لر، بلوچ، ترکمن، عرب، جنوبی، فارس، ترک، ترکمن و بختیاری و غیره به مازندران و اجرای برنامه های هنری، نوروز مازندران را زیباتر برای گردشگران جلوه خواهند داد

رئیس ستاد اجرایی خدمات سفر استان مازندران با اشاره به اینکه مازندران میزبان جشنواره ها و برنامه‌های مختلف در نوروز خواهد بود می گوید: این ایام، ۱۵ نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات با ظرفیت ۸۰۰ غرفه در ۱۴ شهرستان استان برپا خواهد بود، تصریح کرد: این نمایشگاه‌ها در سطح ملی، منطقه‌ای، استانی و شهرستانی دایر است.

علی نبیان افزود: کمیته‌های ۱۲ گانه ستاد اجرایی خدمات سفر در راستای ارائه خدمات بهینه به مسافران و گردشگران نوروزی مجدانه اهتمام کنند و در هرلحظه آماده  پاسخگویی به مسافران و گردشگران باشند و در سال جاری، فرمانداران و شهرداران در آماده‌باش کامل برای ارائه خدمات به گردشگران باشند و به‌صورت مستمر از فضای شهر و اماکن استقرار و اسکان مسافران بازدید کنند.

نوروز میراث کهن ایرانیان، گنجینه‌ای از نمادهای صلح و نوع‌دوستی است، از سوی دیگر نوروز به همراه دین‌داری و وطن‌پرستی یکی از محورهای مهم وحدت ملی ایرانیان محسوب می‌شود و برپایی جشنواره‌ها سبب می‌شود تا ضمن ارج نهادن به این میراث گران‌بها بافهم زیبایی‌شناختی نمادهای این آیین‌ها، آن‌ها را با شوق و دانایی بیشتری برگزار کنند.

دلاور بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی مازندران نیز با اشاره به اینکه برنامه‌های مختلفی برای ایام نوروز در استان پیش‌بینی شده، می گوید: اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری، صنایع دستی، آیین های نوروزخوانی، سفره‌های هفت سین، معرفی مناطق گردشگری از جمله برنامه هاست.

وی با اشاره به اینکه مازندارن دارای فرهنگی غنی و همه میزبان مسافران زیادی است، افزود: بی‌شک برنامه‌های فرهنگی در راه جذب گردشگر و افزایش ماندگاری آنان در استان تاثیر بسزایی خواهد داشت و مازندران را به استان مقصد گردشگری تبدیل خواهد کرد.

بزرگ‌نیا به اقامت بیش از ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر شب مسافر در نوروز سال ۹۴ اشاره و اضافه کرد: پیش‌بینی می شود این میزان در سال جاری رشد داشته باشد و باید برای خوارک فرهنگی مسافران از طریق اجرای برنامه های فرهنگی و هنری برنامه ریزی شود.

کارناوال موسیقی در مازندران

جلال محمدی سرپرست گروه موسیقی تبری با اشاره به آینه صلح یک گفتمان جهانی است و موسیقی تنها زبانی است که نیاز به ترجمه ندارد افزود: به مناسبت ۱۲ ماه سال، گروه موسیقی اقوام ایران زمین در نوروز به استان سفر می‌کنند و با آمدن گروه‌های موسیقی اقوام نظیر، لر، کرد، بختیاری، فارس، ترک، مازنی، گیلکی، ترکمن، سیستانی، عرب و غیره به مازندران، نوعی همدلی و همبستگی ملی از طریق موسیقی به نمایش گذاشته می‌شود.

وی بابیان اینکه نوروز و نوروز خوانی از آیین ملی و کهن ایرانیان به‌ویژه در شمال ایران به شمار می‌رود افزود: در قالب جشنواره، نوروزی، هرروز یک قوم در شهرهای مختلف استان به اجرای موسیقی می‌پردازد و همچنین هرروز یک موسیقی ملی به زبان مشترک و محلی توسط یک گروه نیز اجرا می‌شود.

محمدی با اظهار اینکه یکی از اهداف این است که گروه موسیقی صلح شکل گیرد تصریح کرد: تلاش این است تا از هر قوم چند نفر انتخاب و با تشکیل بک گروه موسیقی ملی بتوانیم به‌عنوان نماینده اقوام ایران باشیم و با زبان موسیقی، صلح را به جهانیان معرفی کنیم.

سرپرست گروه موسیقی تبری و مشاور موسیقی حوزه هنری مازندران، ترویج صلح با زبان شعر و موسیقی را از دیگر اهداف برشمرد و می‌گوید: موسیقی تنها زبانی است که نیاز به ترجمه ندارد و اشعاری که در موسیقی صلح و نوروز به‌کارگرفته می‌شود نیز درزمینهٔ همبستگی و وحدت ملی است تا محبت و دوستی را ترویج دهیم.

نوروز فرصتی تا از راه موسیقی و شعر، فرهنگ و داشته‌های فرهنگی مازندران برای جذب گردشگران به نمایش گذاشته شود زیراآیین‌ها و رسم‌های مربوط به نوروز هرکدام دارای فلسفه‌ای است که آگاهی از چرایی شکل‌گیری آن‌ها و درک ژرف‌اندیشی اقوام ایران‌زمین سبب می‌شود، اقوام این رسم‌های ماندگار را باشکوه بیشتری برگزار کنند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار