استقرار روحانی در مراکز خدمات رفاهی

مدیر ستاد اقامه نماز استان قم، با بیان اینکه در حال حاضر به ظرفیت نمازخانه ها در استان افزوده شده است، گفت: در برخی از مراکز خدمات رفاهی استان روحانی مستقر داریم و نماز جماعت به صورت منظم برقرار می شود.
کد خبر: ۲۰۰۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۰ 20 March 2016
به گزارش تابناک قم، محمد خامه یار در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قم، با بیان اینکه در مساله نماز همه ارگان ها و نهادها همکاری های شایسته ای را دارند، افزود: در رابطه با نماز 200 هزار بروشور تهیه شده و آماده توزیع درمیان زائران و مسافران نوروزی است.

وی با بیان اینکه کار این ستاد اجرایی نیست، گفت: با استفاده از توانمندی و ظرفیت بخش خصوصی فعالیت های خوبی در این زمینه انجام شده است و شهرداری نیز در ساماندهی و بهینه سازی نمازخانه های بوستان ها فعالیت چشمگیری داشته است. 

وی با بیان اینکه در این مدت گشت میدانی با حضور نمایندگان ادارات مرتبط داشته ایم، مشکلات را احصا و به رفع آنان اقدام کرده ایم، گفت: تلاش شده است که به مساله اقامه نماز در بخش ها و مراکز گردشگری نیز اهتمام ویژه ای صورت بگیرد. 

خامه یار، با تاکید بر اینکه تلاش شده است هنگام نماز با پخش اذان در مناطق مختلف شهر مقدس قم یک فضای معنوی را برای زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) ایجاد کنیم، گفت: این کار در سراسر کشور انجام می شود اما باید در قم به عنوان مرکز جهان تشیع این مساله بارزتر از سایر استان ها باشد. 

وی با بیان اینکه برای اقامه نماز از همه ظرفیت ها بهره می بریم و در تبلیغات محیطی سپاه و شهرداری این ستاد را یاری کرده اند، گفت: در سال جاری از توانمندی های سپاه در کار اجرایی و در خیمه های نماز استفاده کرده ایم و در تامین محتوا در این زمینه به سپاه یاری می رسانیم.

وی افزود: این امر به منزله نادیده گرفته شدن تلاش سایر ارگان ها مانند هلال احمر و شهرداری در این زمینه نیست و هدف، همپوشانی همه مراکز و نقاط شهر است و در حال حاضر نیز بسیاری از ادارات هنگام نماز اقدام به پخش اذان در محیط اطراف خود می کنند. 

خامه یار گفت: در آستانه سال نو ، مسجدها و نمازخانه های بین راهی استان قم برای استقبال از زائران و مسافران نوروزی تجهیز شده اند. 

وی با اشاره به آمادگی و هماهنگی های لازم با دستگاه های مرتبط گفت: این نهادها و دستگاه ها با مشارکت یکدیگر کوشش می کنند تا مردم در مسافرت های نوروزی خود به استان قم دروقت نماز با آسودگی خاطر در مسجدها و نمازخانه های بین راهی برون و درون شهری به اقامه نماز بپردازند و در نماز جماعت شرکت کنند. 

وی تصریح کرد: با هماهنگی های انجام شده با نیروی انتظامی بنا شده است هنگام اقامه نماز در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) در مکان هایی که پارک خودرو ممنوع است با مسافران به صورت ارشادی برخورد شود. 

مدیر ستاد اقامه نماز استان قم همچنین از ایجاد سکوهای نماز در محور قم – گرمسار خبر داد و خاطرنشان کرد: در روز 13 فروردین، روز طبیعت تمهیدات لازم برای اقامه نماز در بوستان ها اندیشیده شده است. 

وی از توزیع بسته های فرهنگی در رابطه با نماز بر اساس کار کارشناسی انجام شده خبر داد و گفت: یکی از این برنامه های این ستاد توزیع 20 هزار عدد لوح فشرده «حرف نو روز» که گلچینی از برنامه های حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در رابطه با نماز و سفر و آداب آن است که علاوه بر آن، تعدادی از این لوح های فشرده توسط سپاه تکثیر و توزیع می شود. 

وی در بخش دیگر سخنان خود، از راه اندازی بانک اطلاعات جامع نماز خبر داد و گفت: در این بانک، اطلاعات و اسامی یاوران نماز در زمینه مشاغل و صنوف گوناگون ذکر و مشکلات اماکن و مسجدها شناسایی می شوند تا به واسطه یاوران نماز و ائمه جماعات بتوانیم مشکلات آنان را برطرف کنیم.

خامه یار اعلام کرد: هر رویدادی در هر مسجدی روی بدهد از جمله وجود کانون فرهنگی هنری، صندوق قرض الحسنه و نیز خلاقیت و نوآوری های مسجدها در این بانک اطلاعات ثبت می شود.

وی با بیان اینکه کارگروهی در استان به ریاست معاون امور عمرانی استانداری برای ساخت مسجد تشکیل شده است، ضمن استمداد از نیکوکاران برای ساخت مسجد در مناطق مورد نیاز گفت: مسجدهای سطح شهر بر اساس طرح جامع شهر ساخته و از لحاظ فنی و معماری کمک های لازم انجام می شود. 

وی با بیان اینکه تاکنون 800 عنوان کتاب در ستاد اقامه نماز تالیف شده است، گفت: تاکنون دو هزار و 500 عنوان کتاب در رابطه با نماز نیز در سطح کشور که توسط ناشران گوناگون منتشر شده، احصا شده است. 

مدیر ستاد اقامه نماز استان قم، همچنین از انتشار جلد دوم کتابنامه نماز در نیمه نخست سال آتی خبر داد و گفت: این کتابنامه می تواند به پژوهشگران کمک و از انجام کارهای موازی در این زمینه جلوگیری کند.

وی از برگزاری جشنواره شعر، خاطره و دلنوشته نماز خبر داد و گفت: این جشنواره برای دو گروه سنی زیر 20 سال و بالای 20 سال برگزار می شود وعلاقه مندان تا 15 فروردین ماه سال آینده فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره به نشانی قم، خیابان شهدا، کوچه 22، پلاک 70، ستاد اقامه نماز استان قم، دبیرخانه جشنواره نماز ارسال کنند. 

وی همچنین از انجام تفاهم نامه ای بین این ستاد و نیروی انتظامی به منظور استفاده از ظرفیت و توانمندی های نیروی انتظامی در زمینه نماز خبر داد و نیز آمادگی ستاد مذکور را برای برگزاری کلاس های تخصصی بر گروه های سنی و قشرهای مختلف جامعه اعلام کرد. 

خامه یار گفت: علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این ستاد می توانند به تارنمای www.qom.namaz.ir مراجعه کنند و نیز پیشنهادها، نظرها و انتقادهای خود را در رابطه با محل های مختلف اقامه نماز در سطح استان قم با تلفن 37732979 با پیش شماره 025 اطلاع دهند.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار