یکی از فاکتورهای مهم رشد وتوسعه در هر کشوری وبه مراتب پایین تر استان ،شهرستان وهرمنطقه ای میزان بهره مندی از راههای ارتباطی است ،به هراندازه که این مناطق ازاین شریانهای حیاتی البته با استانداردهای لازم بهره مند باشند به همان اندازه نیزمی توانند به توسعه همه جانبه نیز نائل آیند.
به گزارش تابناک ایلام ،قریب به چهل سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی می گذرد اما استان ایلام همچنان واژه نامانوس محرومیت را باخود به یدک می کشد وشاید یکی از عمده ترین دلایلی که باعث شده است این استان سرشار از پتانسیلهای رنگارنگ ،نتواند از آثار این واژه رهایی یابد ضعف زیرساختهای آن خصوصا راههای ارتباطی است .
استان ایلام از ظرفیتهای ارزشمند بالقوه اقتصادی ،گردشگری وتاریخی ومنابع عظیم گازی ونفتی بهره مند است اما ضعف زیرساختهای آن خصوصا عدم بهره مندی از راههای دسترسی استاندارد وبزرگراهها، به عاملی مهم برای ممانعت از بالفعل شدن این ظرفیتهامبدل شده است ،ظرفیتهایی که شاید تنها راه خلاصی این استان از چنگال محرومیتیست که سالهاست با آن همنشین شده است.
از طرفی بهره مندی استان از مرز تجاری بین المللی مهران وتبدیل شدن به شاهراه دسترسی به عتبات عالیات باعث شده است روزانه صدهها کامیون حامل محموله های صادراتی وخودروهای مسافری از جاده های باریک وکم رمق درون استان تردد نمایند ،جاده هایی که سالهاست به همان وضعیت سابق باقیمانده ومجبورند بارترافیکی یک بزرگراه را به دوش بکشند واز طرف دیگر تصادفهای مرگبار هفتگی به روالی طبیعی دراین جاده ها مبدل شده وهرهفته باید داغدار شدن خانواده ای را نظاره گربود!
با این حال عدم تخصیص اعتبارات ملی برای ایجاد جاده های ارتباطی در سطح استان ایلام از یک سو ووجود نقاط پرحادثه در جاده های قدیمی وغیر استاندارد استان وتصادفات مکرر مرگبار دراین نقاط از سوی دیگر ،این سالهامسئولین راه وشهرسازی استان وشهرستانها را به سمت حذف نقاط حادثه خیز وایجاد واریانتهایی در راههای ارتباطی درون استان سوق داده است ،شاید مرحمی باشد بر دردهایی که این استان از نداشتن راه استاندارد می کشد!
هرچند حذف نقاط حادثه خیز جاده ای با اهداف خیراندیشانه وکمک به کاهش حوادث جاده ای در جای خود عملی قابل تقدیراست اما واقعیت این است که مسئولین راه وشهرسازی بدون در نظر گرفتن میزان اعتبارات این بخش واطمینان از تخصیص یا عدم تخصیص آن، مجموعه عملیاتهایی را در جاده ها آغاز می کنند که یا در میانه راه تعطیل یا بدلیل واگذاری آن بصورت ترک تشریفات به پیمانکاران سالها به درازا کشیده شده اند واین روش زحمات ورنجهای فراوانی را به رانندگان وسائط نقلیه ومردمی که مجبورند روزانه از این مسیرها تردد نمایند تحمیل نموده است .
اگرچه در سطح استان از این دست واریانت ها و جاده هایی که به حال خود رها شده اند کم یافت نمی شود ! اما جاده ارتباطی سرابله به پل سیمره که اتفاقا یکی از جاده ها ی پر تردد شهرستان چرداول نیز محسوب می شود از آن دست جاده هاییست که هرساله بایستی شاهد ایجاد واریانتی درآن بود ؛واریانتهایی که علیرغم محدود بودن آنها ،عملیات اجراییشان بیش از دو سال به درازا کشیده شده است.
یکی از این واریانتها ،عملیات اجرایی واریانت در کیلومتر 25جاده سرابله به پل سیمره است که این روزها به مدد افزایش میهمانان نوروزی به راهی پرتردد مبدل شده است اما حسابی اعصاب رانندگان ومسافران نوروزی را به هم ریخته است!عملیاتی که بیش از یکسال از آغاز شدن آن می گذرد ورانندگان بومی مسافرکشی که مجبورند روزانه از این مسیر سنگلاخی تردد کرده ویا افرادی که شغلشان ایجاب می کند که روزانه چندبار از این مسیرعبور کنند،چه سختی ها وهزینه هایی را بایستی متحمل شوند !وجوابگوی این هزینه ها وسختی هایی که بر این مردمان تحمیل می شود چه کسی باید باشد؟!
اینک که استان ایلام رفته رفته به مقصدی برای گردشگران مبدل شده است وافزایش بیش از 30درصدی میهمانان وگردشگران نوروزی در نوروز 95نوید بخش آینده ای روشن برای تحول در گردشگری استان می باشد ،مسئولین استان نیز باید توجه خود را به زیرساختهای استان خصوصا به بخش راه معطوف داشته تا این موضوع دلسردی گردشگران برای مسافرت به استان زیبای ایلام را درپی نداشته باشد.