لزوم برخورد جدی با عاملان حفر چاه‌های غیرمجاز

کد خبر: ۲۳۱۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲ 17 May 2016

به گزارش خبرگزاری فارس از خاش، مجتبی شجاعی ظهر امروز در نشست جمعی از معتمدین و علمای بخش مرکزی خاش با موضوع مدیریت مصرف آب، اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان به عنوان وسیع ترین استان کشور با متوسط بارندگی سالانه 100 میلیمتر که بیش از 85 درصد آن تبخیر می‎شود از جمله بخشی از جغرافیای ایران است که لایه بیرونی و پرخطر کم آبی در دایره خشکسالی و کاهش منابع آبی است.

بخشدار مرکزی خاش افزود: بخش مرکزی خاش با 10 هزار کیلومتر مربع وسعت با دارا بودن ویژگی‎های خاص جغرافیایی و پراکندگی و جمعیت زیاد و اقتصاد کشاورزی به عنوان مهم‌ترین بستر درآمد اهالی دارای 4 حوزه آبریز دشت آبخوان، تهلاب، پشت کوه و کارواندر است.

وی بیان کرد: خشکسالی پدیده‎ای خزنده است این پدیده تلفات انسانی زیادی ندارد ولی تلفات اقتصادی‎اش زیاد است.

بخشدار مرکزی خاش افزود: اخیرا اقدامات موثری در موضوع فرهنگ استفاده صحیح و بهینه از منابع آبی صورت گرفته که البته نیازمند عزم عمومی مردم در همراهی دولت در صرفه جویی است.

شجاعی گفت: حفر چاه‌های غیرمجاز، استفاده بی رویه از حوضه‎های آبریز، برخی محدودیت‎های آبی، فقدان عزم جدی در صرفه جویی از چالش‎های بخش آب‌های زیرزمینی است که در کنار اثرات منفی ناشی از افت سطح آب زیرزمینی از جمله کاهش آبدهی منابع آب زیرزمینی و کف شکنی مکرر چاه‎ها تهدیدات جدی را پیش روی جامعه قرار داده است.

بخشدار مرکزی خاش ادامه داد: پیشنهاد می‎شود خرید چاه‌های کشاورزی کم بازده برای تعادل بخشی منابع اب زیرزمینی، فرهنگسازی مستمر و هماهنگ و تهیه و نصب کنتور و غیره می‎تواند موجب احیا و تعادل بخشی سفره‎های آب زیرزمینی شود.

وی ادامه داد: برنامه‎ریزی مطلوبی به همت این بخشداری، امور آب، آب و فاضلاب روستایی این شهرستان برای اطلاع‎رسانی و فرهنگ سازی در سطح روستاها، تریبون‎های عمومی و برجسته کردن نقش علما و شوراهای اسلامی صورت گرفته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار