قدیمی ترین ساعت شهری ایران در یزد

کد خبر: ۲۴۰۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷ 05 June 2016

به گزارش تابناک یزد،قدیمی ترین ساعت شهری ایران در میدان وقت الساعت یزد نصب شده است. این ساعت آفتابی به استناد کتاب جامع مفیدی نخستین ساعت شهری است که فردی به نام ابوبکر ساعت ساز یزدی آن را در سال ۷۲۵ هجری قمری در مدرسه رکنیه در جوار مسجد جامع یزد نصب کرد. یکی از آثار برجسته تاریخی دیار کهن یزد "میدان و حسینیه وقت‌الساعت” معرفي مي‏‏شود كه در خیابان مسجدجامع شهر يزد و در مجاورت بقعه سیدرکن‌الدین واقع شده‌ است. این مکان بعدها به نام میدان وقت الساعت شهرت یافت.

اين ميدان قديمى ، اثرى از نيمه‌ اول قرن هشتم هجرى است و در حال حاضر اکثريت بناهاى اطراف آن از بين رفته است و تنها مدرسه سيد رکن‌الدين و يک آب‌‌انبار قديمى برجاى مانده است.

میدان وقت الساعت

میدان وقت الساعت

در اين ميدان يک دستگاه نجومى و رصدى موسوم به اوقات و ساعت (۷۲۵ هجرى قمرى) قرار داشته که در زمان خود از دستگاه‌‌هاى مهم علمى بوده و نام ميدان از اين دستگاه گرفته شده است.این میدان در مقابل گلدسته های مسجد جامع قرار دارد.این مجموعه دارای میدانی با پلان مربع شکل، آب‌انبار، حسینیه و ساباط قدیمی خشتی با سبک معماری قاجاریه است .

میدان وقت الساعت

میدان وقت الساعت

آب انبار واقع در این مجموعه توسط خواجه شاه امیر استرآبادی و در سال ۱۱۲۱ هجری قمری ساخته شده و دارای ۴۹ پله و چهار بادگیر روی مخزن است كه در سال ۱۳۵۷ به شماره ثبتی ۱۶۱۱ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. این میدان که هم اکنون در برخی ايام سال در آن مراسم عزاداری برگزار ‎‎ می شود، به شماره ثبت ۲۶۵۶ و در تاریخ ۲۵ اسفندماه ۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسيده است.

تاپ توریسم ، وب سایت گردشگری ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار