مذاکره با ایران جدال امروز کنگره و سنا

سنای آمریکا امروز یا فردا گفتگو درباره لایحه‌ اختیار کنگره برای بررسی توافق هسته‌ای با ایران راآغاز می کند.این بحث از آن جهت داغ خواهد بود که برخی از نمایندگان جمهوریخواه خواستار تغییر در مفاد این لایحه برای اتخاذ موضعی تنددرباره هرگونه توافق هستند.
کد خبر: ۲۶۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۷ 22 April 2015

به گزارش تابناک یزد، خبرگزاری رویتر از قول نمایندگان سنا گزارش داد، سنا روز چهارشنبه یا پنج‌شنبه بحث درباره این لایحه را آغاز می‌کند. این بحث از آن جهت داغ خواهد بود که برخی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه خواستار تغییر در مفاد این لایحه برای اتخاذ موضعی تند درباره هرگونه توافق هستند.

کمیته روابط خارجی سنا هفته گذشته، نسخه‌ای از این لایحه را که بر سر مفاد آن سازش شده بود، تصویب کرد نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی خواستار اصلاحات متعددی در این لایحه شده‌اند که موضع آن را تندتر می‌کند، اما اکثر آنها معتقدند باید نگرانی‌های خود را کنار بگذارند و به طرحی دست یابند که رای در سنا تصویب شود و بر مخالفت‌های اصلی اوباما غلبه کند.
اوباما: در صورت تغییر نکردن لایحه کنگره در سنا از آن حمایت خواهد کرد
اوباما پیش از تصویب این پیش‌نویس جدید وعده داده بود این طرح را وتو خواهد کرد. نمایندگان برای جلب نظر اوباما، با تغییر پیش‌نویس مهلت کنگره برای بررسی توافق با ایران را از 60 روز به 30 روز کاهش دادند و الزام اطمینان اوباما درباره عدم حمایت ایران از تروریسم علیه آمریکا را حذف کردند.

اوباما اکنون می‌گوید در صورتی که این لایحه هنگام بررسی در سنا و مجلس نمایندگان تغییرات اساسی پیدا نکند از آن حمایت خواهد کرد.

باب کورکر سناتور عضو حزب جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط خارجی که این لایحه را تدوین کرده است گفت هنوز نمی‌داند آیا فرایند اصلاح این لایحه راه خواهد افتاد یا خیر.


انتظار نمی‌رود رای‌گیری نهایی درباره این لایحه پیش از روز یکشنبه آینده صورت گیرد.

سناتور بن کاردین، نماینده ارشد دمکرات در کمیته روابط خارجی گفت از برنامه‌های احتمالی نمایندگان دمکرات برای اصلاح این لایحه اطلاعی ندارد.


ماری هارف - سخنگوی وزارت خارجه امریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در جدیدترین سخنان خود گفت موضع ما درباره تحریم های ایران تغییری نکرده است.

ماری هارف گفت همانطور که پیشتر نیز گفتیم، ایرانی ها براساس توافق جامع پس از برداشتن گام های اصلی، تخفیف تحریم ها را دریافت خواهند کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار