پرداخت 90 درصدی هزینه ثبت پتنت شرکت‌های دانش‌بنیان

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با اشاره به عدم موفقیت برخی از شرکت‌های دانش بنیان در بازارهای بین‌المللی به دلیل عدم ثبت مالکیت معنوی طرح خود،‌گفت: برای جلوگیری از این امر معاونت علمی 90 درصد هزینه ثبت پتنت شرکت‌های دانش‌ بنیان در کشورهای هدف را تامین خواهد کرد.
کد خبر: ۲۷۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶ 02 August 2016

سید محمد صاحبکار خراسانی، میزان بالای دارایی‌های فکری را از مهمترین ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و افزود: از این رو داشتن برنامه جدی برای شناسایی، ثبت و حفاظت از دارایی‌های فکری برای شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: مشاهده می‌شود که برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان بدلیل نداشتن برنامه کامل در زمینه مالکیت فکری با مشکلات جدی مواجه می‌شوند و ثمره یک عمر فعالیت‌های آنها به راحتی از دست می‌رود.

صاحبکار با اشاره به نمونه‌ای از عدم موفقیت شرکت‌های دانش بنیان در بازارهای داخلی و بین المللی خاطرنشان کرد: تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان با زحمات فراوان محصول خود را به کشور خارجی صادر کرده‌اند اما بدلیل عدم ثبت و حفاظت مالکیت فکری محصول خود در کشور هدف، با مشکلات حقوقی فراوان مواجه شده‌اند؛ چرا که یک شرکت رقیب خارجی که زودتر مالکیت فکری خود را به ثبت رسانده بود مانع فروش محصول شرکت ایرانی شده است که این امر هزینه‌های سنگینی را به شرکت‌های ایرانی تحمیل می‌کند.

سرپرست امور شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان با تاکید بر این که براین اساس دو برنامه در دستور کار معاونت قرار گرفته است، یادآور شد: برنامه اول، برگزاری دوره‌های آموزشی به منظور ترویج و آگاه‌ سازی در بین شرکت‌های دانش‌بنیان است که باعث افزایش حساسیت و دغدغه مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه مالکیت فکری است.

وی روش‌های شناسایی و ثبت و حفاظت از دارایی‌های فکری را از  موضوعات دوره‌های آموزشی ذکر و اظهار کرد: برنامه دوم معاونت علمی پرداخت مبلغ 90 درصد از هزینه ثبت پتنت در کشورهای خارجی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

صاحبکار با تاکید بر این که ثبت پتنت که دستاوردهای اقتصادی آن کم باشد، مقرون به صرفه نخواهد بود، اضافه کرد: بر این اساس معاونت علمی و فناوری پس از بررسی دقیق، از ثبت پتنت حمایت مالی می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: شرکت‌های متقاضی برای استفاده از این تسهیلات، می‌توانند به سامانه کانون پتنت ایران به آدرس www.patentoffice.ir مراجعه و تقاضای خود را ارایه کنند که ضمن دریافت مشاوره، ابعاد مالکیت فکری و احتمال پیامدهای اقتصادی محصولات مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر آن در صورت احراز شرایط لازم محصولات این شرکت‌ها مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

دکتر صاحبکار افزود: حتی اگر شرکت متقاضی مشمول استفاده از حمایت مالی 90 درصدی نشود، مشاوره لازم به شرکت برای تدوین برنامه مالکیت فکری ارایه می‌شود که کمک بزرگی به شرکت خواهد بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار