عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

نظام بانکی به مسیر انحرافی رفته است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی نظام تأمین مالی کشور غلط باشد ادامه مسیر به جایی نخواهد رسید.
کد خبر: ۲۹۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶ 30 April 2015
به گزارش تابناک یزد، "علی آقامحمدی "در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر با موضوع حمایت از تولید داخل از حرف تا عمل،با اشاره به افزایش 27 هزار میلیارد تومانی شرکتهای بازار سرمایه در سال 93 گفت: چنین افزایش سرمایه و رشد اقتصادی در سیستم بانکی کشور به چشم نمی خورد.
وی افزود: سرمایه در گردش بانکها میزان مشخصی ندارد چرا که بخشی از سرمایه های بانکی امروزه سرمایه های در گردشی هستند که یک نوع سود ناموجود دارند و در نتیجه حاصل آنها فاصله ای است که بین سودی که به مشتریان پرداخت می شود و سودی که از سرمایه گذاریهای بانکها حاصل می شود بدست آمده است.
آقامحمدی گفت: نظام بانکی کشور به مسیر انحرافی رفته است.
وی با اشاره به اهمیت برنامه ریزی و مدیریت صحیح افزود: اگر در تولید کشور چه از نظر دانش بنیان بودن یعنی تنوع تولید کالا و به روز بودن آن و چه از نظر همه جایی نبودن کالاها یعنی اینکه توانایی تولید محصولی را که همه کشورها نمی توانند آنرا تولید کنند رابطه وجود نداشته باشد چه فایده دارد که زحمت اضافی کشیده شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید نشست و مزیتهای اقتصادی کشور را بررسی کرد و جابجایی های اقتصادی را با مدیریت صحیح انجام داد برای مثال نباید پتروشیمی و نفت و دیگر صنایع در حوزه های نامربوط مدیریت شوند و پیش روند.
وی با بیان اینکه سالانه پنج میلیون گوشی موبایل وارد کشور می شود و از آن میان گوشیهایی که دارای امکانات به روزی هستند و معمولا ً از رنج 500 هزار تومان به بالا هستند مورد استفاده قرار می گیرند پس باید نیمی از پنج میلیون گوشی از رده خارج شوند افزود: این نشأت گرفته از نبود مدیریت صحیح و دلسوزانه است.

وقتی رانت بوجود بیاید همه رانت خوار خواهند شد

آقامحمدی گفت: مشکل از جایی شروع می شود که با عنوان مثال صنعتی مثل خودرو در کشور تقلیدی انجام می گیرد و بجایی می رسیم که صادرات شکلات ما بیشتر از صادرات خودرو است زیرا تمام صنعت خودروی ما تقلیدی است و قطعاتمان هم از چین وارد می شود.
وی با بیان اینکه وقتی رانت بوجود بیاید همه رانت خوار خواهند شد گفت: اصل این است که بدانیم اصلاً می خواهیم خودروساز باشیم یا نه؟ اگر می خواهیم پس باید بدانیم که لازمه خودروساز بودن الکترونیک کار بودن است این یعنی باید بتوانیم از تمام جهات به کار بپردازیم، کشوری مانند ژاپن برای پیشرفت و صادرات مزیت های خود را اولویت بندی کرده است که امروزه توانسته خود را خودروساز معرفی کند.

 در ایران تولید جهانی وجود ندارد

آقامحمدی در ادامه برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر با بیان اینکه ترکیب واردات ایران در سال 2012 متنوعتر از صادرات کشور است گفت: این یعنی در کشور ما تولید جهانی وجود ندارد و به همین علت بده بستان خوبی هم صورت نمی پذیرد،‌ کشور ما نیاز به نقشه راه منظم و مناسبی دارد.
وی افزود: تنوع بخشی در محصولات صادراتی از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نیست اما می توان توقع داشت که تعیین نقشه راه که با نظارت مستقیم رهبری انجام می شود در مجمع تشخیص مصلحت انجام گیرد.

 ایران جزو کشورهای رده اول پس انداز در دنیاست
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری پس انداز است افزود: طبق آمار بدست آمده ایران جزو کشورهای رده اول پس انداز در دنیاست که حدود 45 درصد از درآمد مردمش پس انداز می شود اما با وجود تورم سنگین در بلندمدت و نه در کوتاه مدت نمی توانند سرمایه گذاری مناسب و بجایی داشته باشند.
آقامحمدی با بیان اینکه بانک مرکزی در اموراتی دخالت می کند که به آن مربوط نیست"مثل فروش طلا" افزود: اگر بانک مرکزی خودش خطا کند به کجا باید گلایه کرد؟
وی در ادامه گفت: اینکه در کشور شش هزار واحد غیرمجاز وجود دارد که 20 درصد از سرمایه کشور را جذب کرده است بدون شک بانک مرکزی مقصر است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اصل 44 برای این است که دولت برای خودش کار کند و ملت برای خودش اما به این معنی نیست که در زندگی مردم ناامنی ایجاد شود، برای رفع بخشی از ناامنی باید تورم را مهار کرد.
آقامحمدی در بخش کیفی سازی در تولید ملی هم گفت: در خصوص کیفی سازی دو بخش کلان و خرد وجود دارد اول باید در کشور اشتغالزایی ایجاد کرد زیرا سالانه باید حدود 700 هزار نفر از جوانان کشور جذب بازار کار شوند تا کمی اوضاع بهبود یابد.
وی افزود: اگر شغل نباشد بیکاری شکل می گیرد و اگر بیکاری ایجاد شود ناامنی برای شاغلین شکل می گیرد بطوریکه بیکاران با هر قیمتی کار می کنند و این تهدیدی برای شاغلین است.

لزوم حمایت از واحدهای تولیدی
آقامحمدی در بیان نکته دوم گفت:  حمایت از واحدهای تولیدی موجود و دیدن تولید و خدمت آنها بجای فساد مسئولین در قبال کارگرانشان می توانیم واحدهای تولیدی کشور را رونق ببخشیم.
آقامحمدی در بحث حمایت از تولید کشور گفت: ما چیزی از ترکیه کم نداریم نه تجهیزات، نه علم کار و نه خلاقیت اما دلیل این عقب ماندگی ایران و پیشرفت ترکیه این است که در کشور ما حمایت از تولید و تولیدکننده وجود ندارد و نقشه راه و استراتژی مناسبی نداریم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی هم گفت: مفاسد چند دسته اند یکی فسادهای دولتی که این روزها می شنویم در حال چپاول و زمین خواری هستند که به شکلهای مختلف از قبیل ایجاد تعاونیها زمین خواری می کنند.
وی با بیان اینکه سالهاست قرار است کارتهای ملی در کشور تعویض و جامع شود اما هنوز حرکتی شکل نگرفته است گفت: اراده و زمانبندی نیاز است که متأسفانه بخاطر مدیریت نامناسب مسئولین حرکتی انجام نمی شود.
به گزارش خبر گزاری اقتصادایران،آقامحمدی در جمع بندی مطالبش گفت: بهتر است بجای به گردن هم انداختن وظایف، به کارهای اساسی بپردازیم و از دخالتهای وقفه برانگیز خودداری کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار