نظام آموزش عالی باید مهارتی شود

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نظام آموزش عالی کشور بر پایه نظری بنا شده که به نوعی یک بیماری مزمن برای نظام آموزشی است و باید به سمت مهارتی پیش برود.
کد خبر: ۳۳۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷ 10 May 2015
به گزارش تابناک یزد،  محمدمهدی زاهدی شبانگاه شنبه در آیین تجلیل از اساتید نمونه دانشگاه جامع علمی کاربردی استان کرمان افزود: نتیجه بیماری نظام آموزشی موجود وجود بیش از سه میلیون دانش آموخته بیکار در کشور است.

وی تصریح کرد: تئوری و تجربی بودن نظام آموزش عالی کشور به رشته های فنی و مهندسی نیز سرایت پیدا کرده است.

وی گفت: بیشتر جمعیت بیکاران کشور را دانش آموختگان رشته های مختلف دانشگاهی تشکیل می دهند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: کارآفرین نبودن دانش آموختگان رشته های مختلف تحصیلی ضعف بسیار بزرگ و انکارناپذیری در نظام آموزش عالی کشور است.

وی بیان کرد: نظام آموزش عالی کشور در برنامه ششم توسعه به سمت مهارتی پیش خواهد رفت.

زاهدی گفت: تلاش می کنیم بصورت ماده یا لایحه ای در زمینه علم و فناوری بتوانیم حداقل 50 درصد نظام آموزش عالی را مهارتی کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون باید دانشگاه جامع علمی کاربردی خود را برای یک جهش بزرگ در سیستم آموزشی کشور آماده کند.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: باید یک حرکت شتابان و انقلابی انجام شود تا این دانشگاه بتواند در سراسر کشور گسترش پیدا کند.

وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی مکانی است که توسعه علم و عمل را تلفیق کرده و این امر سبب می شود دانش آموختگان این دانشگاه کارآفرین و خلاق باشند که البته این رویکرد باید تقویت شود.

زاهدی با یادآوری طرح مباحثی درباره ادغام دانشگاه جامع علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه ای در گذشته گفت: جلسات متعددی با کارشناسان و روسای دو دانشگاه برگزار شد و دلایل خود را برای مخالفت با انجام این کار تشریح کردیم.

وی بیان کرد: ادغام دانشگاه جامع علمی کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه ای هم از نظر قانونی خلاف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و هم از نظر تشکیلاتی مشکلات فراوانی داشت.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نهم گفت: بنابر این است که در دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز عضو هیات علمی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این دانشگاه باید فقط از افراد نخبه مربوط به رشته های موجود برای تدریس علمی و کاربردی استفاده شود.

زاهدی گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی حامی دانشگاه جامع علمی کاربردی است و مجلس از این دانشگاه حمایت می کند.

وی افزود: نقدهایی نیز به برخی واحدهای دانشگاهی علمی کاربردی وارد است که البته باید تلاش کنیم تا این دانشگاه را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار