دادستان نظامی کردستان:

ادارات دولتی نباید از نظارت همگانی مستثنی باشند

دادستان نظامی استان کردستان اهمیت عمل به امر به معروف و نهی از منکر را در پیشگیری از وقوع جرم و مقابله با فساد یادآوری کرد و گفت: ادارات دولتی نباید از نظارت همگانی مستثنی باشند و دولت‌ها باید التزام خود در مبارزه با فساد را نشان دهند.
کد خبر: ۳۳۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶ 26 November 2016

به گزارش تابناک کردستان، مجتبی شیرودبزرگی صبح امروز در همایش بررسی حقوقی مبارزه با مفاسد اقتصادی و اشرافی‌گری که در سالن همایش‌های دادگستری کل استان کردستان در سنندج برگزار شد اظهار کرد: موضوع «پیشگیری» ناظر به زمان قبل از وقوع جرم است و طبق اصل 156 قانون اساسی «اقدام‏ مناسب‏ برای‏ پیشگیری‏ از وقوع‏ جرم‏» از وظایف قوه قضائیه است.

وی به قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب سال 1390 در کشور اشاره کرد و گفت: موارد مصوب در این قانون می‌تواند برای پیشگیری از مفاسد مناسب باشد.

دادستان نظامی استان کردستان با اشاره به اینکه در پیشگیری اجتماعی به دنبال عوامل و بسترهای وقوع جرم هستیم تصریح کرد: فساد اداری نوعی رفتار منفعت‌طلبانه است و منافع فردی، جناحی و گروهی در قالب این نوع فساد دنبال می‌شوند.

وی به تبعات مخرب فساد اداری اشاره کرد و گفت: هجمه به بیت‌المال، به هم ریختگی نظام اداری و در نهایت بی اعتمادی به دستگاه اداری از تبعات مهم فساد اداری هستند.

شیرودبزرگی افزود: در کشور ما حاکمیت دینی استقرار دارد و به همین دلیل لازم است سیاست مناسبی برای مقابله با فساد و پیشگیری از وقوع جرم در پیش گرفت.

وی به ماده 7 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد اشاره و خاطر نشان کرد: طبق این ماده دولت موظف شده با همکاری سایر قوا به منظور فرهنگ‌سازی و ارتقاء سلامت نظام اداری براساس منابع اسلامی و متناسب با توسعه علوم و تجربیات روز دنیا ظرف 6 ماه پس از تصویب این قانون «منشور اخلاق حرفه‌ای کارگزاران نظام» را تدوین کند.

دادستان نظامی استان کردستان گفت: باید برای پرسنل دستگاه‌های مختلف مسئولیت اخلاقی برجسته شود و با استفاده از بستر فراهم شده در این حوزه به سمت ایجاد تعهد اخلاقی در کارگزاران حرکت کرد.

وی اهمیت عمل به امر به معروف و نهی از منکر را در پیشگیری از وقوع جرم و مقابله با فساد یادآوری کرد و افزود: ادارات دولتی نباید از نظارت همگانی مستثنی باشند و دولت‌ها باید التزام خود در مبارزه با فساد را نشان دهند.

شیرودبزرگی با تأکید بر اینکه الان در این حوزه یک خلأ وجود دارد اظهار کرد: اگر عزمی برای مقابله با فساد وجود داشته باشد باید به منصه ظهور برسد.

وی به لزوم انتقال وجود اراده مقابله با فساد به جامعه اشاره کرد و گفت: دولت‌ها رسانه‌هایی در اختیار دارند تا با استفاده از ظرفیت آنها وجود این اراده را به مردم منتقل کنند و با این کار مشارکت مردمی را در این راستا جلب کنند.

دادستان نظامی استان کردستان به وجود بسیج به عنوان یک بستر مشارکت عمومی اشاره کرد و افزود: مقابله با فساد امری تخصصی و جدی است با این حال می‌توانیم سطحی از مبارزه با فساد را به بسیج بسپاریم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
واقعا نصف خراج مملکت و پول این مردم را ادارات دولتی حیف ومیل میکنند و کسی بر انها نظارت نمی کند نمی دانیم چرا اگر بدانید در اادارت چه خبر است
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار