واردات خودروهای چینی و قطعات تقلبی

تابناک: جمعی از قطعه‌سازان ایرانی ورود خودروهای چینی، قطعات تقلبی و مشکلات مالی را از جمله بزرگ‌ترین چالش پیش روی صنعت‌گران این عرصه عنوان کردند.
کد خبر: ۳۸۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰ 23 May 2015
به گزارش تابناک به نقل از فارس،‌ برگزاری یازدهمین نمایشگاه صنعت خودرو، قطعات و صنایع وابسته و حضور شرکت‌های بزرگ تأمین‌کننده قطعات خودرو از جمله ساپکو، ایران کاربراتور و صنایع ایجاد رزم‌آرا خبرنگاران را بر آن داشت که در جریان بازدید نیم‌روزه از شرکت فولاد مبارکه اصفهان، آنان را همراهی کرده و دغدغه و مشکلات این صنف را مورد بررسی قرار دهند.

مدیر عامل شرکت صنایع ایجاد رزم‌آرا در ارتباط با وضعیت اقتصادی قطعه‌سازان کشور گفت: در حال حاضر وضعیت قطعه‌سازان نسبت به چند سال گذشته بهبود یافته است.

محسن افتخاری با بیان اینکه یکی از مشکلات قطعه‌سازان عدم پرداخت سیستماتیک مطالبات مالی قطعه‌سازان است، ادامه داد: اقتصاد قطعه‌سازان به شدت به تولید خودروها وابسته است و در چند سال گذشته با کاهش تولید خودروهای داخلی قطعه‌سازان به شدت آسیب دیدند.

وی، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی قطعه‌سازان را ورود خودروهای چینی عنوان کرد و افزود: به دنبال واردات چنین خودروهایی، صنعت تولید قطعات در داخل کشور بسیار آسیب می‌بیند.

این تولیدکننده با بیان اینکه صنعت خودرو نسبت به سایر صنایع بیشترین رشد را در سال‌های پس از انقلاب داشته است، خاطرنشان کرد: اجازه ورود خودروهای چینی و یا سایر کشورها به منزله افزایش رقابت نیست و رقابت سالم وقتی رخ می‌دهد که شرایط اقتصادی برای تولیدکنندگان برابر باشد.

وی راه برای افزایش کیفیت خودروهای تولیدی را سرمایه‌گذاری در طراحی خودرو عنوان کرد و گفت: میزان بهره بانکی، تحریم‌های اقتصادی و تورم در ایران با کشورهای خارجی قابل مقایسه نیست و همچنین ایران در تولید خودرو و قطعات صاحب تکنولوژی بوده و اگر در این زمینه دولت ورود پیدا کند، آینده صنعت خودروسازی و میزان رضایت مصرف‌کنندگان از خودروهای داخلی افزایش می‌یابد.

* عدم تأیید استانداردهای قطعات متفرقه

رئیس بخش دریافت کالا شرکت ساپکو نیز از نگرانی قطعه‌سازان از درباره قطعات تقلبی و غیر استاندارد در بازار سخن می‌گوید.

علی شاه‌علی با بیان اینکه قطعات شرکتی و یا قطعاتی که ما آنها را در بازار به عنوان قطعات اصلی معرفی می‌کنیم، از فرآیند خاصی برای اخذ استانداردهای لازم گذر می‌کنند، گفت: این موضوع در حالی است که قطعات متفرقه این روند را طی نکرده و استانداردهای لازم را کسب نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه قطعات تقلبی نسبت به قطعات اصلی از تفاوت قیمت زیادی برخوردارند، اظهار کرد: قطعه‌سازان برای کنترل جعل برندهای مختلف و همچنین فروش قطعات تقلبی برای برخی از قطعات بارکد ردیابی نصب کردند که تا حدودی این معضل را رفع کرد.

* رشد قارچ‌گونه شرکت‌های تولید قطعات یدکی خودرو فاقد ارزیابی

قائم مقام شرکت ایران کاربراتور با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌هایی که مدعی تولید قطعات اصلی خودرو هستند از فیلترهای ارزیابی فنی و کیفی عبور نکرده‌اند، گفت: این شرکت‌ها ادعای ارائه کالای اصل را دارند.

علی قوی‌دل با بیان اینکه قطعات فاقد ارزیابی و کنترل کیفیت سبب ارائه قطعه ناایمن به مشتری می‌شوند، اظهار کرد: برخی سودجویان در حاشیه برخی از شهرها اقدام به تولید قطعات تقلبی کرده و این قطعات را در بسته‌بندی‌های جعل شده با برندهای معتبر به بازار ارائه می‌کنند.

وی تصریح کرد: ارائه این قطعات تقلبی با قیمت پایین‌تر به بازار علاوه بر سلب اعتماد مشتری ایمنی کالای مصرف‌کننده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

قائم مقام یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید قطعات خودرو در ایران از نبود نظارت بر بازار قطعات لوازم یدکی گله کرد و افزود: مسئولان امر باید نظارت بیشتری بر روی این بازار داشته باشند.

به گزارش فارس، نمایندگان واحدهای تولیدکننده قطعات خودرو در ایران از شرکت فولاد مبارکه اصفهان و قسمت‌های مختلف آن بازدید کردند.

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، مجموعه‌ها و صنایع وابسته خودرو از 30 اردیبهشت تا دوم خردادماه در 4 هزار و 500 مترمربع فضای مفید نمایشگاهی و مجموع 10 هزار مترمربع فضا در قالب چهار سالن، طی ساعات بازدید 16 تا 22 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در پل شهرستان، میزبان عموم علاقه‌مندان است.

در یازدهمین دوره این نمایشگاه 110 شرکت از استان‌های تهران، اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و همدان و نمایندگی‌های فروش کشورهای کره جنوبی، چین، فرانسه، آلمان، ایتالیا و هند حضور یافته‌اند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار