حلقه مفقوده صادرات در استان

زیرساخت های صادرات در اردبیل فراهم نیست

اخیرا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفته است که در مدت 10 ماه سال جاری رقم صادرات استان 60 میلیون دلار بوده است که برای افزایش آن برنامه ریزی می شود اما سوال این است که آیا زیرساخت های صادرات در استان اردبیل فراهم است که بتوان به افزایش صادرات دل خوش کرد؟
کد خبر: ۳۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۳ 09 February 2015

به گزارش تابناک اردبیل، برنامه ریزی برای افزایش صادرات نیازمند فراهم بودن زیرساخت هایی است که فعلا این زیرساخت ها در سطح استان اردبیل فراهم نیست و تا این زیرساخت ها که اصلی ترین آن راه های ارتباطی است، تامین نشود صادرات استان اردبیل از یک سقفی فراتر نمی رود.

در حال حاضر تنها گمرک استان اردبیل که دروازه صادرات محسوب می شود، گمرک بیله سوار است که این شهرستان از داشتن محورهای مواصلاتی استاندارد محروم است. تنها راه ارتباطی بیله سوار با مرکز استان و سایر شهرستان های استان اردبیل، جاده است و این شهرستان نه به راه های دریایی دسترسی دارد که ارزان ترین نوع حمل و نقل در دنیا به شمار می رود و نه راه آهنی دارد که دومین روش حمل و نقل ارزان است.

جاده ارتباطی این شهرستان هم به جای چهاربانده بودن، یک جاده دو طرفه با عمر بیش از 2 دهه است که ظرفیت و کشش لازم را برای افزایش عبور و مرور ندارد بنابراین باید در وهله اول به فکر تامین زیرساخت های ارتباطی برای افزایش صادرات استان بود.

دومین زیرساختی که برای افزایش صادرات باید تامین شود، بسته بندی محصولات با استانداردهای بین المللی است. محصولات صادراتی از استان اردبیل اغلب در کارتن یا گونی بسته بندی می شود که هیچ سنخیتی با تعاریف بین المللی ندارد و حتی اطلاعات مورد نیاز مصرف کنندگان هم روی آن درج نمی شود بنابراین کشورهای اروپایی شرقی که مورد هدف صادرات استان اردبیل هستند هیچ وقت اجناسی را تقاضا نمی کنند که از مشخصات آن بی خبرند پس در وهله دوم هم باید نوع بسته بندی محصولات صادراتی تغییر یابد که این کار جز با برگزاری کلاس های آموزشی برای صادر کنندگان حقیقی و حقوقی میسر نیست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار