قانون ومردم ،واژه هایی با تاریخ مصرف یک ماهه

قانون مادر و اصلی در کشورمان همانا قانون اساسی است و کلیه قوانین ،آیین نامه ها و مصوبات دیگر باید با لحاظ آن تصویب و اجرا گردند.امری که درمورد خود قانون اساسی هم در بسیاری از مواردمغفول مانده است .
کد خبر: ۴۰۹۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷ 18 April 2017

تابناک ایلام جمال دارابی::تاریخ مصرف ،واژه ای است که معمولا برای کالاها و محصولات تجاری استفاده می گردداماگاهی در علوم انسانی هم نیاز است برخی واژه ها را تاریخ دارکرد مانند دو کلمه مهم قانون و مردم .

انتخابات 96 نزدیک است و برگزاری سه انتخاب همزمان مردم ایران را به تکاپو و کنش و واکنش هایی فراوان واداشته است .از انتخاب رییس جمهور دوازدهم و مهمترین رکن اجرایی کشور گرفته تا انتخابات میان دوره ای مجلس شوراهای اسلامی (دربرخی حوزه ها) و همچنین شوراهای اسلامی شهر و روستا .

هر کدام از انتخاب های فوق ویژگی ها و حساسیت های خاص خود رادارندو شرایطی رابرای کشورمان در عرصه های داخلی و بین المللی رقم می زنندکه نتایج آن خیلی زود به تاروپود تک تک افراد جامعه بازمی گردد.

دو واژه بسیار تاثیرگذار و مهم در تمام انتخابات برگزار شده کشورمان وجود داردکه شاه بیت قصیده های کاندیداهاست و همواره در تبلیغات پیدا و پنهان آنان وجود داردو این دوواژه کلیدی «قانون »و«مردم» هستند.

قانون مادر و اصلی در کشورمان همانا قانون اساسی است و کلیه قوانین ،آیین نامه ها و مصوبات دیگر باید با لحاظ آن تصویب و اجرا گردند.امری که درمورد خود قانون اساسی هم در بسیاری از مواردمغفول مانده است .

قانون گریزی مسئولان مختلف در رده های گوناگون چه به صورت رسمی و چه با دور زدن آن و ساخت پل های شرعی و عرفی برای فراراز صراحت قانون را همواره شاهد بوده ایم.تداوم قانون گریزی نهادینه شده در ادارات و دستگاه ها ی مختلف ،فسادی نهادینه شده را در سیستم اداری کشورمان رقم زده است .

مردم نیزیکی از پایه های ثابت شعارهای تبلیغاتی کاندیداهای گوناگون در رده های مختلف هستند ،از انتخابات شورای مدرسه گرفته تا انتخاب ریاست جمهوری .

چگونه است که همه افراد برای اعتلای این دو کلمه تبلیغات می کنند،هزینه می کنندوشعار می سازند اما هر دوی این واژه ها همواره مظلوم ترین کلمات واقع شده اند ؟

اگر معیار و خط کش قانون است و هدف هم مردم هستند ،چرا قانون شکنی ها توسط انتخاب شده های مختلف ،بیداد می کند و مردم هم نمودی ملموس از توجه و پیشرفت را شاهد نیستند؟

شوراهای شهر چه می کنندوچه می خواهند از قانون و مردم که قسمت اعظمی از وقتشان را در درگیری های لفظی و رسانه ای و مبارزه با یکدیگر می گذرانند؟

اگر هدف مردم هستند چرا درگیری های شورا های مختلف شهر و روستا آنها را به تعطیلی می کشاند؟یعنی باورکنیم همه این جنجالها برای مردم است ؟!

اگر قانون معیار است پس اینهمه اختلاس،فساد سیاسی ،مناقشات اداری ،بازی کردن با شاخص ها و اعداد و آمار،مبارزات رسانه ای ،هزینه کردن های بی نام ونشان و مشکلات اقتصادی ناشی از آنها برای کشورمان زاییده چیست ؟

درحالی به انتخابات مهم 96 نزدیک می شویم که بازی های گوناگون با این دوواژه باز هم شروع شده است .مردم به دغدغه اصلی کسانی تبدیل شده اند که خیل طرفدارانشان با خواهش و تمنا از آنها خواسته اند به درددلشان برسندو قانون خط عمل کسانی شده است که حتی نمی فهمندبرای کاندیداتوری ریاست جمهوری بایدسواد خواندن و نوشتن هم داشت !

بسیاری از مشکلات در سیستم اداری و سیاسی کشورمان فقط با تبعیت از قانون قابل حل شدن هستند .جایی که اندک کاندیدایی وجود داردکه با یک مطالعه حداقلی از شرایط عرصه هایی که قصد حضور در آن رادارند ،به شرح وظایف وشرایط حضورشان اشراف داشته باشند.

باید منتظر بود و دید که آیاواقعا مردم در نتایج انتخابات جاری جایگاهی خواهند داشت یا صرفا رای دهندگانی هستندکه برای عبور از پل انتخاب به حضورشان نیاز است و باید منتظر بود و دیدکه آیا قانون معیاری برای عملکردها خواهد شد یا باز هم پیدا کردن راهی برای دور زدن آن ،اولویت مهم خواهد شد!


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار