ثبت جهانی و لزوم توسعه زیرساختهای گردشگری

دوهفته نامه اندیشه یزد در مطلبی با عنوان جیب خالی، پز عالی به قلم محمدرضا حایری زاده بر لزوم توسعه زیرساختهای گردشگری یزد با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر در یونسکو تاکید کرده است.
کد خبر: ۴۷۴۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵ 08 August 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛در این مطلب آمده است: یزد جهانی شد، خبری که جهانی هم شد، این جهانی شدن فقط یک کلمه است، اما در پشت این کلمه جهانی، مفهوم و معنای زیادی نهفته است که می تواند در رشد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شهر یزد و در مجموع کشورمان ایران، نقش بسیار ارزشمندی را به نمایش بگذارد.
آنچه مهم است اینکه جهانی شدن یزد تنها آغاز راهی بی پایان است که تلاش، همت، برنامه ریزی، اعتبار، سرمایه گذاری و آینده نگری مسئولین استانی و کشوری را می طلبد.
امروز یزد در مقام یک شهر تاریخی به خوبی نتوانسته زیرساخت های لازم جهت استقبال شایسته از مهمانان داخلی و معدود گردشگران خارجی را تامین کند و با مشکلات بسیاری در این حوزه دست و پنجه نرم می کند و حال که در یونسکو به عنوان ششمین شهر تاریخی جهان به ثبت رسید، با این امکانات و زیرساخت های نسبتا محدود و کم ستاره چگونه می خواهد در استقبال از مهمانان جهانی خود، میزبان شایسته ای باشد؟!
شهر یزد حکایت جیب خالی، پز عالی را دارد، از یک سو فریاد جهانی شدن سر می دهد و از سوی دیگر با این موجودیت زیرساختی و مدیریتی در صورت افزایش گردشگران سراسر دنیا برای دیدنش، قطعا در شرایط کنونی، عرق شرم بر پیشانیش جاری خواهدشد.
با حلوا حلوا کردن و جهانی شدن دهان مردم این شهر شیرین نمی شود، مردم این شهر منتظرند ببینند حال که جهانی شدند، آیا اقتصادشان جهانی می شود، بازارشان رونق می گیرد، زیرساخت های شهرشان نظیر فرودگاه، خطوط ریلی و واگن ها و هتل ها، رستوران ها، فضا و خدمات شهری نظیر اتوبوس، تاکسی و بافت تاریخی و مبلمان شهری و... نیز جهانی خواهدشد؟
امروز نباید تنها در باد جهانی شدن بخوابیم و این جهانی شدن را در پیام های تبریک و مصاحبه خلاصه کنیم، شهر جهانی مدیریت و فکر جهانی را می طلبد و شهر جهانی اولین امکاناتش داشتن آب شرب مطلوب و کافیست و این مشکلی که یزد در بخش آب با آن دست و پنجه نرم می کند و منابع آب زیرزمینی خود رادر معرض خطر می بیند، بدون شک شایسته یک شهر جهانی نیست!
در هر کجای دنیا اگر یک شهرش جهانی اعلام می شد، دولت ها ظرف یکی دو سال، با کمک و سرمایه بخش خصوصی چنان آن شهر را به بزرگترین قطب گردشگری دنیا مبدل می ساختند که بخش اعظم درآمدهای حاصل از آن را در توسعه و آبادانی و پیشرفت کل سرزمین خود هزینه می کردند.
یزد اکنون به عنوان یک شهرصنعتی نیز شناخته می شود، صنعتی که در کنار ایجاد اشتغال و درآمدزایی، باتوسعه روزافزون آلودگی های زیست محیطی، سلامتی کویرنشینان را به شدت تهدید می کند و این فرصت جهانی شدن اگر درست برای آن برنامه ریزی، سرمایه گذاری و مدیریت شود می تواند جایگزین بسیار خوبی برای تبدیل صنعت گردشگری سالم به جای صنعت فولاد، کاشی و... شود.
با شرایط اعتباری و مدیریتی کنونی در فضای جامعه، نمی توانیم انتظار تحول و توسعه زیرساخت های جهانی را در یزد در سال های نزدیک، داشته باشیم، اما توقع این است که یک کمیته ویژه اجرایی تخصصی جهانی شدن با محوریت استان یزد درکشور ایجاد و دولت و مجلس نیز در اعتبارات آینده یک مبلغ ویژه و کلان را برای توسعه زیرساخت های لازم و ضروری و پرداخت وام های کم بهره، برای تشویق بخش خصوصی در حوزه گردشگری اختصاص دهند تا ان شاالله شاهد باشیم شهر تاریخی یزد در خوشبینانه ترین زمان، یعنی سال دهم ثبت جهانی، شرایط مطلوب صنعت گردشگری و توریسم را با استانداردهای جهانی به خود اختصاص داده و به بزرگترین منطقه گردشگری و تاریخی منطقه تبدیل گردد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار