برخی نگاه مصادره‌گرایانه به انقلاب دارند

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: برخی نگاه مصادره گرایانه به انقلاب دارند، با توجه به بار بسیار بزرگ مسئولیت انقلابی بودن در پس از استقرار نظام اسلامی باید چتر انقلابی بودن بر حوزه‌های علمیه گسترده شود.
کد خبر: ۵۷۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱ 08 March 2018

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین احمد واعظی پیش از ظهر امروز در همایش علمی« حوزه انقلابی، مسئولیت‌های ملی و فراملی» که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  برگزار شد، با اشاره به ابعاد مختلف حوزه انقلابی اظهار داشت: صاحب‌نظران در عرصه‌های مختلفی در این زمینه بحث کرده‌اند، حوزه انقلابی ترکیب و واژه نوپدید است که با آغاز نهضت اسلامی پدید آمد.

وی افزود: زمانی که سخن از حوزه مطلوب و حوزه ایدئال به میان می‌آمد کسی از حوزه انقلابی سخن نمی‌گفت، به نظر می‌رسد که حوزه انقلابی دو مقطع حوزه انقلابی قبل از پیروزی انقلاب و حوزه انقلابی بعد از پیروزی انقلاب را گذرانده است.

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم با بیان وجوه اشتراک و افتراق حوزه انقلابی ابراز کرد: زمانی که از مشترکات سخن می‌گوییم، این مؤلفه‌ها را به دو سطح بینشی و عملکردی می‌توان تقسیم کرد، یعنی کسی که واجد این مؤلفه‌های بینشی و عملکردی باشد می‌توان گفت این فرد انقلابی است.

وی با بیان ویژگی‌های بینشی حوزه انقلابی گفت: باور به اینکه اسلام مشتمل بر حوزه سیاسی است جزو درون اسلام است و در مقابل دیدگاه سکولاریستی می‌بینیم این دیدگاه اسلام را منهای سیاست تقسیم می‌کند و همچنین در مقابل دیدگاهی که می‌گوید اسلام در صدر اسلام پیوندی ایجادشده اما این پیوند ذاتی نبوده و تنها یک اتفاق تاریخی است قرار می‌گیرد.

واعظی با اشاره به بینش دوم حوزه انقلابی یعنی داشتن اعتقاد به ولایت‌فقیه اظهار داشت: ویژگی سوم وجه بینشی اعتقاد به لزوم تلاش در جهت پیاده کردن احکام و ارزش‌های اسلامی است، این اعتقاد وظیفه ولی‌فقیه و ولایت است که تلاش کند وفق ارزش‌های اسلامی در جامعه پیاده شود.

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم بیان کرد: اعتقاد و داشتن به این سه ویژگی اعتقاد به‌نظام سیاسی است که در مقابل دفاع عملگریانه قرار می‌گیرد، عنصر بینشی چهارم که از مؤلفه‌های ثابت حوزه انقلابی است اعتقاد به ظلم‌ستیزی در مقابله با سلطه استکبار و طواغیت است، ویژگی دیگر زمان‌شناس بودن و آگاه به جغرافیای فرهنگی و سیاسی عصر و زمان خود است.

وی با اشاره به مؤلفه‌های عملکردی و رفتاری گفت: مجاهد بودن، حق‌طلبی و عدالت‌طلبی، پناه و یاور مستضعفان بودن، رصد وقایع جامعه و امت اسلامی و حساس بودن نسبت به وضعیت جامعه اسلامی و عدم انزواطلبی و ارتباط با مؤمنان جزو مؤلفه‌های عملکردی حوزه انقلابی است.

واعظی با بیان اینکه باید دید مابه ازای انقلابی بودن در قبل از انقلاب چه تفاوتی با بعد از انقلاب کرده است، ادامه داد: حوزه انقلابی بعد از انقلاب بار مسئولیت ایجاد نظم جدید را بر عهده دارد درحالی‌که حوزه قبل از انقلاب حوزه‌ای مطالبه گر است، حوزه انقلابی دیروز آرمان‌گرا و بسیج کننده بود و انقلابی گری در آن فضا دارای ممیزه‌های خاصی است و حوزه انقلابی بعد از انقلاب حوزه تحقق بخشیدن به شعارها است.

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم افزود: اگر ممیزه حوزه انقلابی قبل از انقلاب آرمان‌گرایی بود حوزه انقلابی بعد از انقلاب باید به نیازهای عینی نظام توجه داشته باشد، همچنین قبل از انقلاب، حوزه انقلابی تلاش به پی‌ریزی گفتمان انقلاب اسلامی کرد و یک نظام معنایی را شکل داد که استارت آن قبل از انقلاب کلید خورد، این جریان هسته اولیه تکون گفتمان انقلاب اسلامی را شکل داد و پویشی در شاخه‌های مختلف مطالعات سیاسی و انقلاب شکل گرفت.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران تکوین یک گفتمان انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: برگ برنده اصلی جمهوری اسلامی قدرت معنایی آن است و رسالت حوزه انقلابی امروز صیانت از گفتمان انقلاب اسلامی است، در حوزه قبل از انقلاب مخالفانی نسبت به حوزه انقلابی وجود داشته است و الان رسالت حوزه انقلابی در مقابل این مخالفت‌ها صیانت از این گفتمان و موجه کردن گفتمان و فائق آمدن بر شبهاتی است که به  وجود آمده است.

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: برخی نگاه مصادره گرایانه به انقلاب دارند، با توجه به بار بسیار بزرگ مسئولیت انقلابی بودن در پس از استقرار نظام اسلامی چتر انقلابی بودن بایدبر حوزه‌های علمیه گسترده شود، باید بار سنگین دفاع از انقلاب اسلامی را به دوش بکشیم، آیا با حذف و با هجمه به یکدیگر و از میدان به درکردن یکدیگر به هدف می‌رسیم؟ بنابراین اگر نگاه ما به حوزه انقلابی با کمال واقع‌بینی به مسئولیت‌های ملی و فراملی متوجه باشیم آنگاه خواهیم توانست که ظرفیت انقلابی بودن را به حرکت درآوریم و بتوانیم انجام‌وظیفه کنیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار