برداشت غیرمجاز آب در چهارمحال وبختیاری وجود ندارد

کد خبر: ۵۷۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲ 05 July 2015
سیدطاهر نوربخش در گفت و گو با زردکوه گفت: با توجه به روند خشکسالی که در پیش داریم، افت سطح آبهای زیرزمینی بسیار شدید بوده و از 840 رشته قنات استان حدود یک سوم کاملا خشکیده و دو سوم دیگر قنوات از حدود 40 تا 80 درصد با کاهش آب مواجه هستند، میزان آب چاه ها و چشمه ها هم به همین صورت به سمت بحرانی شدن پیش می رود.

وی، نخستین چالش حوزه آب استان را عدم بارشها دانست و افزود: دومین چالش تغییر نوع بارش از برف به باران است؛ سومین چالش عدم توجه به حوزه آبخیزداری است؛ چهارمین چالش عدم استفاده بهینه از آب در بعضی موارد است که در این زمینه تغییر الگوی کشت باید مدنظر کارشناسان قرار گیرد.

نوربخش به میزان تخصیص برداشت آب توسط مردم این استان اشاره و تصریح کرد: چیزی که حق مسلم استان ماست هنوز نصف آن را هم برداشت نمی کنیم.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در رابطه با پروژه انتقال آب بهشت آباد گفت: گزینه انتقال آب توسط تونل منتفی شده و باید با روش دیگر با تونلهای کوتاه و از مسیر دیگری انجام شود که هیچگونه آسیبی به آبهای زیرزمینی و آبخوانهای استان وارد نکند.

نوربخش با بیان اینکه پروژه های انتقال آب بهشت آباد و گلاب مجوز قانونی ندارند، خاطرنشان کرد: قبل از شروع مجوز قانونی نداشته اند، سازمان بازرسی هم به این موضوع ورود پیدا کرده که مجوزات قانونی را ندارند، اخیرا بعد از اجرای پروژه با یک شرایط سختی با چهارده بندی که محیط زیست گفته است که اساس و رژیم طبیعی خود رودخانه آسیب نبیند و این انتقال هم صرفا برای آب شرب انجام شود، تفاهم نامه انجام داده اند.

وی با اشاره به مشکل کشاوزارن استان در رابطه با برداشت آب، خاطر نشان کرد: وزارت نیرو بنا دارد میزان برداشت ما را مشخص کند ولی واگذاری جدیدی در حوزه زاینده رود صورت نمی پذیرد اما قرار است مشکل کشاورزان و باغداران ما که از قبل مجوز داشته اند، رفع شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار