ضرورت تکیه بر ظرفیت های فکری کشور

کد خبر: ۷۰۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۱ 02 August 2015

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: امروز در بسیاری کشورهای دنیا با تکیه بر استعدادیابی و استفاده از ظرفیت های فکری، رشد و توسعه خود را دنبال می کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، نصرت الله ضرغام در نشستی که با حضور شماری از اساتید و محققان، رئیس و معاونان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با هدف معرفی صندوق حمایت از پژوهشگران وفناوران کشور همچنین معرفی توانمندیها و ظرفیت های موسسه رازی کشور مستقر در کرج برگزار شد، اظهار کرد: مردم در گذشته آشنایی بیشتری با فعالیت های موسسه رازی داشتند اما امروز این شناخت کمتر شده و باید با اقدامات تازه، ظرفیت های موجود در این موسسه مورد استفاده بیشتری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امروز حرکت تمام کشورها به سمت کشف و شناخت استعدادهای متنوع موجود در کشور خود سپس استفاده از ظرفیت های فکری سایر کشورها سوق پیدا کرده است، گفت: این اتفاق در کشور ما به علت اقتصاد نفتی و حاکم بودن فرهنگ متکی بر اقتصاد نفتی چندان عملی نشده است.

ضرغام اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و کاهش تصدیگری دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی را در استفاده بهینه از ظرفیت های مردمی موثر دانست و تاکید کرد: مراکز علمی ما باید متناسب با اجرای این اصل تغییراتی در سیاست ها و برنامه هایشان اتخاذ کنند و داشتن برنامه راهبردی برای تمام مراکز علمی ضروری است.

رئیس صندوق پژوهشگران و فناوران گفت:  استعدادیابی و پرورش و شکوفایی استعدادها و بکارگیری آن اصلی است که بسیاری از کشورها براین اساس عمل می کنند و ما نیز برای رشد و شکوفایی علمی و رفاه بیشتر باید با شتاب بیشتری این رویه را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد ۷۲ درصد ایرانیان فعال در مراکز علمی و تحقیقاتی علاقه مند به کمک در توسعه علم و فناوری کشور هستند که باید این ظرفیت ها را کشف و در مسیر شکوفایی کشور بکار ببریم.

مراکز تحقیقاتی اتاق فکر نظام هستند

ضرغام از آمادگی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از موسسه رازی و موسساتی که فعالیت تحقیقاتی دارند، خبر داد و گفت: هدف این است موسسات و مراکز تحقیقاتی به اتاق فکر نظام تبدیل شوند و این در صورتی به دست می آید که تحقیقات هدفمند باشند.

تحقیقات بنیادین و کاربردی لازم و ملزوم یکدیگرند

ضرغام با تاکید بر اینکه تحقیقات کاربردی و بنیادین لازم و ملزوم یکدیگرند و هیچ کدام را نفی نمی کنیم، اظهار کرد: مهم این است که تحقیقات یا منجر به تغییر مرزهای دانش در دنیا شود یا برای جامعه مفید باشد اگر غیر از این باشد منابع هدر می رود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه با تکیه بر منابع داخلی می توانیم مشکلاتمان را حل کنیم، تاکید کرد: چه در داخل و چه در خارج از کشور باید به دنبال کشف استعدادها باشیم. همانگونه که در شرایط تحریم، توانستیم فرصت هایی تازه و راهکارهای جدیدی کشف کنیم.

حمایت از طرح های مورد نیاز کشور در اولویت هستند

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در بخشی دیگر از سخنانش به فعالیتها، اقدامات و برنامه ها و رویکرد این صندوق پرداخت و گفت: این صندوق علاوه بر دریافت پروژه، سفارش پروژه نیز دارد. ضمن اینکه طی ابلاغ نامه ای به تمام وزرا از آنها خواسته شد اولویت های تحقیقاتی خود را اعلام کنند تا این صندوق از پروژه های مورد نیاز وزارتخانه ها و کشور حمایت کند.

هدایت سرمایه های مردمی به سمت توسعه فناوری

وی با اشاره به راهبردهای این صندوق ادامه داد: راهبرد ما هدایت سرمایه های مردم در توسعه علم و فناوری است و بدین منظور بنیادی تحت عنوان بنیاد علم و فناوری تشکیل شده است.

ضرغام نهادینه کردن فرهنگ حمایت از علم و فناوری به ویژه از مدارس را از دیگر راهبردهای این صندوق نام برد و گفت: تلاش می کنیم دانش آموزان با این فکر بزرگ شوند که توسعه علم و فناوری می تواند به رشد علمی کشور و رفاه بیشتر مردم کمک کند.

وی اعطای کرسی های پژوهشی، حمایت از ثبت اختراعات و حمایت از اجرای طرح های پسا دکتری را از دیگر فعالیت های صندوق نام برد و یادآور شد: تا کنون ۲۶ کرسی پژوهشی مستقر شده و از ۶۷۰ نفر در قالب پسا دکتری حمایت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار