تعریف شهرهای جدید در قم پس از 20 سال

در حالی که یکی از ضوابط ایجاد یک استان، تجمیع چند شهرستان است و اگرچه با عنایت مقام معظم رهبری قم 20 سال قبل تبدیل به استان شد، اما همچنان هیچ شهرستانی جز قم در این استان تعریف نشده است. به تازگی استان قم برای توسعه بیشتر در همه مناطق خود، تعریف دو شهرستان جدید کهک و جعفرآباد را در دستور کار قرار داده.
کد خبر: ۹۲۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۵ 17 December 2020

به گزارش تابناک قم، سال 1375 بود که با عنایت مقام معظم رهبری، شهرستان قم به استان قم تغییر وضعیت داد و از زیر مجموعه تهران به استانی مستقل تغییر یافت. بدیهی است یکی از مولفه‌هایی که یک شهرستان برای استان شدن نیاز دارد، جمع شدن چند روستا و شهر کوچک کنارش است تا باهم به یک استان تبدیل شوند.

اما جریان برای قم اینطور نبود و دولت به جای برنامه ریزی برای توسعه متوازن صرفا توسعه شهر قم را مد نظر قرار داد و به همین خاطر شهرستان قم به تنهایی و بدون در نظر گرفتن بخش ها و مناطق ریز و درشت کنارش به استان تبدیل شد و این خودش، اگرچه خیرات و برکات متعددی را برای ساکنین قم داشت اما آنطور که باید برای مناطق اطراف سودمند نبود.

پس از این اتفاق، هجوم ساکنان بخش‌های اطراف قم به سمت استان زیاد شد و جمعیت استان روز به روز بیشتر و جمعیت مناطق اطرافش کمتر شد. جدای از این تمام تلاش‌ها برای رشد و توسعه متاسفانه صرف مرکز، یعنی شهر قم انجام شد و گویا نواحی اطراف شهر فراموش شدند و تلاشی به آن صورت برای توسعه‌شان صورت نگرفت.

منطقی‌تر بود اگر قم به علاوه بخش‌ها و مناطق اطرافش همه باهم یکی شده و استان قم را به وجود می‌آورد تا معطوف شدن توجه‌ها برای پیشرفت سمت قم، باعث بی توجهی به مناطق باقی‌مانده نشود، اما وقتی این اتفاق صورت نگرفت راه حل دیگر این بود که با توسعه مناطق باقی مانده و تبدیل آن‌ها به شهرستان‌های استان قم، هم توجه برای توسعه را برای آن‌ها خرید و هم اینکه جمعیت مهاجرین نواحی به مرکز را کنترل کرد.

طی آخرین سرشماری، جمعیت قم حدود یک میلیون و 300 هزار تن بوده که طی بررسی‌های صورت گرفته، تمایل ساکنین مناطق اطراف، به زندگی در استان باعث افزایش جمعیت شده و بایستی با توجه به نواحی اطراف و سعی در رشد دادن آن‌ها این هجوم جمعیت را برعکس کرد.

البته این به معنای این نیست که استان قم توسعه و پیشرفت را متوقف و صرفا به اطراف توجه کند، بلکه باید تاکید کرد پیشرفت بخش‌های کنار قم به معنی رشد قم است. همین مساله طی سال های اخیر موجب شده که جمعیت شهرنشین قم به عدد بالای 95 درصد برسد در حالی که میانگین جمعیت شهرنشین در کشور 74 درصد است. در واقع قم بعد از تهران و البرز بیشترین تراکم جمعیت شهرنشین را داراست.

استاندار قم در این باره گفت: استان قم برای توسعه بیشتر در همه مناطق خود، تعریف دو شهرستان جدید کهک و جعفرآباد را در دستور کار دارد.

بهرام سرمست ادامه داد: تقویت این مناطق از اصول مهم است و باید افق و چشم انداز همه مسؤولان استان باشد و برای تحقق آن تلاش کنند.

وی با بیان اینکه توسعه استان با بالفعل کردن ظرفیت های بالقوه آسان می‌شود، افزود: شرایط امروز به گونه ای پیش می رود که مهاجرت مردم از مناطق حاشیه ای استان به سمت مرکز استان اتفاق می افتد، در حالی که برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که مهاجرت معکوس محقق شود.

خوشبختانه با طرح تبدیل جعفرآباد و کهک به شهرستان، قطعا برنامه‌های توسعه این مناطق و همچنین کنترل مهاجرین و جمعیت استان قم با موفقیت انجام می‌شود و با تلاش مسئولان برای رشد و توسعه هرچه بیشتر بخش‌های اطراف قم، اوضاع بهتر خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار