پورمیدانی گفت: کشت گیاهان علوفه‌ای که با آب‌وهوای قم سازگار است،برای استفاده در جیره غذایی دام و طیور استان قم افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۱۰۱۵۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵ 13 December 2021

به گزارش تابناک قم، عباس پورمیدانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: قم یکی از استان‌های پیشرو کشور در پرورش انواع دام و طیور به‌شمار می‌آید و به همین علت تامین پایدار و به‌موقع علوفه مورد نیاز دامداران در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: با توجه به محدودیت‌های دسترسی به منابع آبی و تنش‌های محیطی درقم، کشت گونه‌های گیاهی متنوع و سازگار با آب و هوای آن همچون سورگوم می‌تواند در تامین علوفه موردنیاز دامداران استان نقش موثری داشته باشد.

او ادامه داد: بر همین اساس درسال‌های اخیر کشت و استفاده از گیاه علوفه‌ای سورگوم در جیراه دام مورد توجه جدی کارشناسان جهاد کشاورزی قم قرار گرفته و با همکاری کشاورزان استان حجم قابل توجهی از مزارع استان به زیر کشت این گیاه اختصاص یافته‌است.

پورمیدانی گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی با حضور میدانی از مزارع کشت سورگوم در مناطق مختلف قم همچون منطقه جعفرآباد و حومه شهر به طور مستمر بازدید می‌کنند و کیفیت محصول تولید شده از این مزارع را برای استفاده در جیره دام‌های سبک و سنگین استان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم عنوان کرد: همچنین طرح جایگزینی دانه سورگوم درجیره طیور تخمگذار در دستور کار است و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم با انجام بازدید‌های میدانی از مرغداری‌های مشارکت کننده در طرح، بر نحو اجرای آن نظارت دارند.

گفتنی است از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن بانوان هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال حدود یک‌میلیون تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار