با حضور معاون وکلای،مرکز وکلا، کارشناسان رسمی ومشاوران خانواده قوه قضاییه ساختمان جدید مرکز وکلای خراسان رضوی افتتاح شد.
کد خبر: ۱۰۷۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵ 18 October 2022

 

به گزارش تابناک رضوی؛در ابتدای این مراسم دکتر ادیب زاده معاون وکلای مرکز اظهار کرد: دفاع ازحقوق عامه و معاضدت دو هدف اصلی مرکز وکلا است و یکی از مهمترین اهداف تاسیس این مرکز و رسالت خطیر آن دفاع ازحقوق شهروندی و احقاق حقوق عامه بوده که در این راستا به مقوله مهم معاضدت درمرکز وکلا نگاه ویژه شده و ارائه مطلوب این خدمت به آحاد جامعه در دستور کار مدیران مرکز در این دوره قراردارد.
عضو شورای عالی وکلای کشور با اشاره به اینکه از بدو تأسیس مرکز وکلای قوه قضاییه تا امروز فراز نشیب های زیادی داشته ایم افزود: با توجه به شرایط موجود درگذشته و تاسیس یک نهاد حقوقی مستقل درآن دوره همه اعضای مرکز برای بقاي آن تلاش می کردیم، اما امروزه با اینکه مرکز وکلا به عنوان بزرگترین نهاد ملی ارائه دهنده خدمات حقوقی در کشور شناخته می شود، اما هدف غایی مدیران ارشد مرکز تعالی توسعه مرکز وکلا در همه ابعاد است.
وی اضافه کرد: از سال 79 که این مرکز بصورت قانونی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و تاسیس شد تا به امروز از تلاش برای بقا تا تلاش برای توسعه افرادی زیادی درکنارمان بودند که جا دارد از زحمات ارزنده تمامی افرادی که در راستای توسعه نهاد ملی وکالت قدمهایی برداشتند تشکر کنیم و درجهت توسعه وپیشرفت مرکز متعهد بمانیم.
دکترادیب زاده به تهیه وتدوین برنامه توسعه در مدیریت جدید اشاره کرد وافزود: چشم انداز و برنامه توسعه وکالت پس از بررسی در شورای عالی وکلا و نظرخواهی از روسای مراکز استانها جهت تایید به ریاست محترم مرکز وکلا تقدیم شد
معاون وکلا اظهار کرد: تنظیم وتدوین برنامه توسعه به تمامی ابعاد و دغدغه اعضاء مرکز از جمله مالیات، بیمه، امکانات راهی، صندوق و ... توجه ویژه شده است ونگاه مدیران کشوری احصاء و رفع دغدغه موجود همکاران مرکز در تدوین این برنامه است.
عضو شورای عالی وکلای کشور گفت: با عنایت به اینکه سیاست مدیران مرکزتوسعه محوراست تاکید کرد؛ از روسای هیات مدیره های استانی در خواست شد که از تمام پتانسیل و ظرفیت های موجود استان در راستای توسعه و ارتقاء مرکز استفاده کرده و شرایط اتحاد بین مدیران سابق و حال را فراهم نمایید و به منظور حفظ آرامش در مرکز از سیاسی کاری پرهیز و با همدلی و وفاق بیشترین انرژی خود را صرف توسعه وپیشرفت مرکزکنیم.
وی با اشاره به مشکلات بیمه همکاران در استان ها،افزود: در خصوص امور بیمه ای همکاران ، توسط ریاست محترم مرکز متولی پیگیری امور بیمه ای مرکزمنصوب شده است و به زودی برای استان ها ابلاغیه ای برای اجباری کردن واریز بیمه وکلا وکارآموزان ارسال می شود.
دکتر ادیب زاده با اشاره به معضل مالیاتی همکاران، به برگزاری جلسات تعاملی با روسای مالیاتی به صورت منظم تاکید کردوگفت:کمیسیون های مالیاتی باید فعالیت های خود را به صورت هدفمند توسعه داده و در جهت حل مشکلات مالیاتی اعضاء تلاش کنند.
وی در این رابطه خاطرنشان کرد: از روسای مراکز استانها توقع داریم از تخصص وکلای با سابقه در هیات حل اختلاف مالیاتی استفاده نموده و شرایط عضویت آنان را در این هیات ها تسهیل کنند.
معاون وکلای مرکز با اشاره به نامه معاونت محترم حقوقی قوه قضاییه به مرکز در خصوص جمع آوری دیوان داوری، ابراز کرد: طی این نامه دیوان داوری در مراکز وکلا جمع آوری خواهد شد. اما این نهاد ارزشمند در دبیرخانه مراکز توسعه حل اختلاف ها مستقر می شود.
معاون وکلای مرکز مقوله سنجش را مهمترین رکن اصلی مرکز در بحث تربیت وکیل، کارشناس و مشاور خانواده دانست و گفت: هرشخصی برای جذب وفعالیت درهر صنفی بر مبنای معیار و پارامترهای ارزیابی که در رابطه با آن شغل ومنصب تعریف شده بررسی ،ارزیابی و سنجش می شود وی در خصوص حذف مصاحبه وسنجش در مرکز وکلا گفت؛ ما در مقابل قانون ناگزیر به تسلیم بوده و اختیاری برخلاف منویات قانون نداریم.
در ادامه این مراسم رییس مرکز وکلای خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به مهمانان حاضر اظهارکرد: اهمیت حفظ جایگاه و شأن همکاران وکیل و کارآموزان اولین الویت مسئولین مرکزاست اظهار کرد؛ با تلاش وپیگیری اعضای هیئت مدیره دوره پنجم که سه نفر از این افراد در دوره ششم هم به عنوان عضو هیات مدیره حضوردارند ازمحل فروش ساختمان قدیم ملک فعلی خریداری شد، که با شروع کار هیئت مدیره جدید بازسازی ساختمان با اخذ مجوزهای لازم از سازمان های ذيربط در دستور کار قرار گرفت و از محل اعتبارا ت استانی مرکز با هزینه تقریبی یک میلیارد تومان در مدت 4 ماه تجهیز و آماده بهره برداری قرار گرفت.
دکتر حمید رضا آفرین با اشاره به کمبود فضا درساختمان استیجاری افزود: با عنایت به سیاست و رسالت خطیر مرکز وکلا درحوزه حقوق شهروندی و احقاق حقوق عامه و اهمیت ارائه خدمات مطلوب به مراجعین و همکاران محترم در فضایی قابل قبول، با پیگیرهای شبانه روزی اعضای هیئت مدیره جدید این مشکل برطرف و ساختمان جدید اداری مرکز بازسازی،تجهیز و آماده خدمات رسانی به همکاران محترم و مردم شریف استان شد واین مهم باعث صرفه جویی منابع مالي بابت اجاره دفتر و سالن هاي جلسات گرديد.
وی با تاکید بر اینکه از اقتضائات وکالت کمک به احقاق حقوق عامه اقشار آسیب پذیر جامعه است به ماهیت تأسیس مرکز وکلای قوه قضاییه اشاره و عنوان کرد: به منظور ارائه خدمات حقوقی رایگان به مردم استان وکشور سامانه 129 مرکز وکلا راه اندازی و در دوران کووید 19 خدمات تلفنی شایسته ای توسط وکلا وکارآموزان مرکز به مردم داده شد.
رییس مرکز وکلای خراسان رضوی افزود: در حال حاضرتقریباً ١٩٠٠ نفر وکیل پایه یک و تعداد ١١٠٠نفر کارآموز وکالت عضو مرکز وکلای استان بوده و در کلیه شهرهای استان مشغول به ارائه خدمات وکالتی می باشند.و به منظور ارائه خدمات و کمک به وکلا و کارآموزان ، بررسی و نظارت مستمر بر رفتار و عملکرد آنان،درمرکزاستان دادسرا وکمیسیون هایی باعضویت وکلای مجرب تشکیل و دفاتر نمایندگی مرکز نیز در شهرستا نهای مهم استان راه اندازی شده است.
دکتر آفرین با اشاره به اهمیت آموزش و نگاه مدیران کشوری و استانی مرکز به این مقوله اضافه کرد: در مکان قبلی مرکز برگزاری جلسات برای بیش از 30 نفر ممکن نبود که این مشکل در فضای جدید احصاء و یکی از دغدغه های اصلی کمیسیون آموزش و کارآموزی مرکز که برگزاری دوره های آموزشی بود برطرف شده است.
وی یادآور شد: کمیسیون آموزش وکارآموزی در این مدت 6 ماهه با برنامه ریزی هدفمند بیش از ٢٠٠ ساعت دوره های آموزشی را برگزار و از پنج دوره آزمون اختبار پیش بینی شده در سال جاری، دو دوره آن را برای کارآموزان ورودی 98 اجرایی کرد.
رییس مرکز وکلای استان گفت: علاوه بر معرفی مرکز وکلا به عنوان نهاد ملی ارائه کننده خدمات حقوقی وکارشناسی در تمام مجتمع قضایی استان،وکلای این مرکز با حضور مستمر در 12 پایگاه حاشیه شهر مشهد به ساکنین ومراجعین کم برخوردار این مناطق محروم مشاوره حقوقی مي دهند.
دکتر آفرین به مشکل مشترک مراکز وکلا در کلیه استان ها در مورد پنچ درصد سهم مرکز اشاره و تاکید کرد : شایسته است در رابطه با اخذ این 5 درصد هایی که از قراردادهای وکلا و کارآموزان اخذ می گردد احصاء شده و به منظور ترمیم کسری بودجه و حفظ استقلال مالی مراکز استانها سهم هر استان از درآمد مراکز نیز بازنگری و یا حتی المقدور بخشی از این مبالغ دریافتی درحوزه ارائه خدمات بیمه ای یا صندوق رفاه و حمایت برای وکلا و کارآموزان سرمایه گذاری شود.
گفتنی است در این مراسم که حدود دو ساعت به طول انجامید از زحمات و تلاش ارزنده اعضای هیئت مدیره و بازرسین دوره پنجم با اهداء لوح سپاس تقدیر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار