کد خبر: ۱۱۱۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۸ 14 October 2015

مدیر کل دفتر فنی استانداری البرز گفت: مهندسین در بخش طراحی ساختمان به قوانین توجه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، ابوالفضل فانی در دومین کنفرانس مهندسی زلزله و لرزه شناسی که امروز چهارشنبه(22 مهر) در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: بررسی ژئودینامیک منطقه ایران نشان می‌دهد که صفحه فلات عربستان 20 میلی متر در سال به سمت صفحه ایران حرکت می‌کند که این حرکت یک نوع دگر شکلی را در فلات ایران و زاگرس ایجاد می‌کند.

وی افزود: تقریبا کل سرزمین ایران لرزه خیز است و استان البرز نیز بر روی گسل‌های مهمی چون گسل مشا و شمال تهران قرار گرفته است.

فانی خاطرنشان کرد: قرار گرفتن البرز بر روی این دو گسل حکایت از ارزه خیزی البرز دارد پس این واقعیت وظیفه مهندسین را بسیار خطیر می‌کند بنابراین باید با دقت کار کنیم و طوری ساختمان سازی کنیم که خطرات کمتری داشته باشد.

این مسئول ادامه داد: مهندسین باید در بخش طراحی براساس قانون عمل کرده و به قانون توجه کنند تا به هدف پیشگیری که در این کنفرانس نیز بر آن تاکید می‌شود، نائل شویم.

مدیر کل دفتر فنی استانداری البرز گفت: متاسفانه برخی موارد در بخش طراحی ساختمان دو نقشه دیده می‌شود، یک نقشه که به تایید دستگاههای ناظر می‌رسد اما پس از تایید آن نقشه کنار گذاشته می‌شود و نقشه دیگری که تایید نشده است را به اجرا می‌گذارند.

فانی افزود: این کار درست نیست و خواهش ما از مهندسین، اداره شهرسازی و شهرداری این است که در ساخت یک ساختمان فقط یک نقشه داشته باشند و آن هم نقشه‌ای باشد که به تایید سازمان نظام مهندسی رسیده باشد.

وی به بحث نظارت در ساخت و ساز اشاره کرد و یادآورشد: متاسفانه حتی در برخی موارد پیش آمده است مهندسی وظیفه نظارت بر یک ساختمان را بر عهده داشته ولی از مکان آن ساختمان بی‌اطلاع بوده است.

فانی تصریح کرد: بحث مصالح به کار برده شده در ساختمان سازی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که اگر همه مراحل طراحی، نظارت و ساخت به خوبی پیش برود ولی از مصالح مناسب استفاده نشود هیچ کدام از آن مراحل فایده‌ای ندارد.

مدیر کل دفتر فنی استانداری البرز در پایان با تاکید بر اهمیت شناسنامه فنی ملکی گفت: شناسنامه فنی ملکی ساختمان باید واقعی باشد و تمام کارهای آن کامل انجام شود تا خریدار یک ساختمان از ایمنی و مقاومت سازه خود اطمینان حاصل کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار