نماز عبادی سیاسی جمعه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه اقامه شد.
کد خبر: ۱۱۲۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲ 19 August 2023

مسجد پایگاه مواسات و خدمات اجتماعی و مأمن دل‌های خسته است/ نماز جمعه خلوت ریشه در مسجد خلوت و کم رونق دارد/ بحث اغتشاشات و براندازی و ناسزاگوئی به اسلام و احکام الهی و انقلاب، اختلاف عقیده است نه اختلاف‌سلیقه

به گزارش «تابناک البرز» آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج بیان داشت: امروز اول صفر و روز ورود کاروان اهل‌بیت علیهم‌السلام به شام است و چه مصائبی را در این شام تحمل کردند؛ در ۵ صفر شهادت حضرت رقیه سلام‌الله‌علیها واقع شد که چه سنگین و غم‌آلود است لحظاتی که یاد بابا می‌افتد و از عمه مطالبه می‌کند و سر را برایش می‌آورند.

وی در ادامه افزود: آن‌قدر مصیبت‌های شام بالاست که وقتى از محضر امام سجاد علیه‌السلام سؤال کردند در ماجراى نهضت عاشورا کجا از همه بیشتر به شما سخت گذشت؟ فرمودند: «الشام، الشام، الشام»؛ و در جای دیگری فرمودند: «ای‌کاش مادرم مرا نزاییده بود و من زنده نبودم و یزید مرا اسیر ببیند».

کاروان اهل‌بیت در شام صبر را تجسیم کردند

امام‌جمعه کرج بابیان اینکه کاروان اهل‌بیت در شام صبر را تجسیم کردند و به همه ما نشان دادند که قدرت مقاومت و استقامت چگونه است، گفت: صبر در لغت «حبس النفس عن الجزع» است؛ شما در این سفر اسرا کربلا غیرازاین نمی‌بینید و در قله این حرکت امام سجاد علیه‌السلام و بعد زینب کبری که با یک‌کلام همه مطلب را تمام می‌کند که ما رایت الا جمیلا.

امام حسن علیه‌السلام با سعه‌صدر و بااخلاقی نیکو به تربیت جامعه پرداخت

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری بابیان اینکه هفتم ماه صفر به روایتی روز شهادت امام مجتبی علیه‌السلام است، اظهار داشت: امام حسن علیه‌السلام هرگز در آن شرایط سخت تاریخی دست از وظائف امامت نکشیدند؛ مردم اقبال نداشتند و توطئه و فشار دشمن بالابود اما ایشان با سعه‌صدر و بااخلاقی نیکو مشغول تربیت جامعه بود.

اگر فضیلت به‌صورت یک انسان مجسم درآید، آن حسن علیه‌السلام خواهد بود

وی بابیان اینکه روایتی را اهل سنت نقل می‌کنند از قول رسول خدا که اگر فضیلت به‌صورت یک انسان مجسم درآید، آن حسن علیه‌السلام خواهد بود، گفت: مظلومیت امام آن‌قدر زیاد بود که در روایت دارد: «هرکس در مصیبت او گریه کند چشمان او در روزى که همه دیده‏ها نابینا خواهند بود روشن و بینا خواهد شد و دل او در روزى که تمام دل‏ها اندوهناک خواهند بود از غبار اندوه پاک خواهد شد و هرکس که مرقد او را در بقیع زیارت کند، قدم‏هاى او در پل صراط، در روزى که قدم‏ها بر آن لرزان شوند، از لغزش در امان خواهد ماند».

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز ادامه داد: این مظلومیت را در زمان شهادت حضرت می‌بینیم که دشمن داخلی او، همسرش؛ او را مسموم کرد و بعد در خاک‌سپاری که چگونه ناچار شدند او را در بقیع دفن کنند درحالی‌که بر تابوت حضرت چوبه‌های تیر بود و امروز هم این مظلومیت در قبرستانی بدون بارگاه و زائر باقی است.

همه وظیفه‌داریم با هر حرکتی که روح ناامیدی را در مردم به وجود می‌آورد مقابله کنیم

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به ۲۸ مردادماه کودتای آمریکا برای بازگرداندن شاه، بیان داشت: مقدماتی فراهم شد تا این کودتا اتفاق افتاد؛ قبلاً کاری کردند تا مردم نسبت به آینده خودشان ناامید بشوند. این ناامیدی بسیار خطرناک و نابودکننده است؛ همین کاری که امروز دشمنان کشور با جنگ روایت‌ها و تأثیر بر افکار مردم ما انجام می‌دهند و همه ما وظیفه‌داریم با این دشمنی و هر حرکتی که روح ناامیدی را در مردم به وجود می‌آورد مقابله کنیم و حضرت آقا هم دیروز فرمودند: «نباید خسته بشویم. امروز روز خسته شدن نیست، روز ناامید شدن نیست؛ امروز روز شوق است، روز امید است، روز حرکت است».

نامه آیت‌الله کاشانی به مصدق را بخوانید

وی بابیان اینکه در ۲۸ مرداد استعمار به کمک استکبار کاری کردند که مردم به رهبران خودشان بی‌اعتماد شدند و از هم جدا شدند، اذعان داشت: بی‌اعتمادی و جدائی ملت از دولت که آمد، دولت وقت به‌راحتی سرنگون شد و دیکتاتور دوباره بر مسند نشست. آن‌ها فهمیدند بهترین کار این است که روحانیت راستین را که عَلَم مبارزه با استکبار و استعمار را در دست دارد باید زمین‌گیر کنند و راهش را اختلاف‌افکنی دیدند و از همه نیروهای خود از حزب توده بگیرید تا روشنفکران واله غرب، همه را بکار گرفتند؛ طوری شد که وقتی مرحوم آیت‌الله کاشانی مقدمات کودتا را دید و توطئه دربار و همکاری‌های آمریکا و انگلیس جهت سرنگونی مصدق برایش قطعی شد به او یک روز قبل از کودتا طی نامه‌ای رسمی خبر داد که خوب است آن نامه را بخوانید؛ اما مصدق توجه نکرد و شد آنچه نمی‌بایست.

مصدق دلسوزی‌های آیت‌الله کاشانی را نمی‌پذیرفت

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه با تأکید بر اینکه مصدق دلسوزی‌های آیت‌الله کاشانی را نمی‌پذیرفت، اظهار داشت: تذکرات مفیدی که در به‌کارگیری افراد می‌داد را قبول نمی‌کرد و دور می‌زد؛ و گاهی بی‌احترامی می‌کرد تا جایی که شروع به تخریب چهره آیت‌الله توسط جبهه ملی در مطبوعات آن زمان کرد و تا آنجا پیش رفت که مصدق به‌صراحت در رادیو اعلام کرد، من مخالفین خودم را (منظورش آیت‌الله کاشانی بود) به لجن مى‌کشم.

مصدق نسبت به فدائیان اسلام و نواب صفوی هم دشمنی داشت

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه این دشمنی را متأسفانه نسبت به فدائیان اسلام و نواب صفوی هم داشتند بااینکه این جمعیت کار ملی شدن نفت را به انجام رسانده بودند، گفت: همین تفکر و حق‌نشناسی‌ها و دشمنی‌ها ازیک‌طرف و اعتماد بی‌جا به غرب از طرف دیگر کشور را زیر سلطه بیگانگان و دیکتاتوری برد و همه زیرساخت‌های کشور را نابود کرد؛ از کشاورزی بگیرید تا معادن و منافع ملی تا انقلاب اسلامی با عنایت پروردگار عالم و فداکاری مردم و رهبری روحانیت بصیر و دلسوز به پیروزی رسید.

امروز دشمنان بین مردم و دولت جو بی‌اعتمادی ایجاد می‌کنند

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید امروز مواظب بود همان روش را دوباره احیاء نکنند، گفت: می‌بینیم گاهی بی‌اعتمادی را القاء می‌کنند، بین مردم و دولت جو بی‌اعتمادی ایجاد می‌کنند. این‌همه دشمنی که در طول بیش از چهل سال انجام دادند، برای این است که دستشان از همه‌چیز کوتاه شد که هیچ، امروز خودشان هم در معرض نابودی قرارگرفته‌اند.

آمریکا افول کرد و نقشی که در منطقه داشت را از دست داد

خطیب نماز جمعه کرج بابیان اینکه آمریکا که افول کرد و نقشی که در منطقه داشت را از دست داد، گفت: آمریکا عمق نفوذ راهبردی ایران در منطقه را خوب درک می‌کند، ناچار است لگد بزند، مزاحمت ایجاد بکند، صدایی از خودش درآورد شاید آبرویی برای خودش درست کند، اما نمی‌تواند.

آزاد شدن ۶ میلیارد دلار از بدهی‌ها برای جمهوری خواهان آمریکائی گران آمده و دائم حرف بی‌ربط می‌زنند

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه تصریح کرد: امروز می‌بینید همان آمریکائی که چنگ و دندان نشان می‌داد و هرروز رسماً تهدید می‌کرد و سالیان طولانی به ملت ما ظلم کرد و اموال ما را غارت کرد، پای مذاکره حاضر شد تا مقدار کمی از اموال بلوکه‌شده ما را پس بدهد؛ و همین هم ترسی را به جان خناثان منطقه انداخته است. آزاد شدن ۶ میلیارد دلار از بدهی‌ها که مقدمه آزاد شدن بقیه است برای آنان بخصوص جمهوری خواهان آمریکائی گران آمده است و دائم حرف بی‌ربط می‌زنند.

منفورترینِ در عالم آمریکاست

وی تصریح کرد: توجه دارید ما بدون داشتن این پول‌ها توانستیم بازدارندگی دفاعی خود را تقویت کنیم و انسجام ملی و اقتدار سیاسی خود را تأمین کنیم که اگر اموالمان در دستمان بود در بنای زیرساخت‌ها و تأمین رفاه بیشتر برای مردم کارهای اساسی‌تری صورت می‌گرفت. خوشبختانه مردم دنیا آگاه شده‌اند. امروز همان پیش‌بینی امام ره محقق شده است که منفورترینِ در عالم آمریکاست.

هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز یادآور شد: تعبیراتی که دیروز حضرت آقا راجع به سپاه پاسداران داشتند را قطعاً ملاحظه فرمودید، بخصوص راجع به رشد سپاه که جلوی ۲۸ مردادها را گرفت و سیاست‌های دشمن را خنثی کرد و بعد یادی از امام کردند و آن مطلبی بود که ما هر هفته فراموش نمی‌کنیم که فرمودند هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید.

امروز سپاه بزرگ‌ترین سازمان ضدّ تروریستی در همه‌ی دنیا است

آیت‌الله حسینی همدانی افزود: حضرت آقا تعبیر زیبایی داشتند که ما باگذشت حدود چهار دهه، یک کانون عظیم و کاملاً مجهّز دفاعی و نظامی و بزرگ‌ترین سازمان ضدّ تروریستی دنیا را داریم. امروز سپاه بزرگ‌ترین سازمان ضدّ تروریستی در همه‌ی دنیا است. این خیلی عبارت زیبایی است؛ اما تمام تلاش آن‌ها این است که چیز دیگری را بگویند.

انتخابات می‌تواند یک نماد برای وحدت و مشارکت باشد

وی در ادامه بابیان اینکه حضرت آقا از همه ما مراقبت دائمی از انقلاب را خواستند همان‌طور که قبلاً امام عظیم‌الشأن از ما خواسته بودند، گفت: وحدت ملی و مشارکت مردم در همه امور که حالا انتخابات می‌تواند یک نماد برای وحدت و مشارکت باشد؛ البته روی کار جهادی مسئولین هم تأکید فرمودند.

مسائل مسجد فراوان است

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز با اشاره به ۳۰ مرداد روز جهانی مساجد، بیان داشت: مسائل مسجد فراوان است از بنا کردن مسجد، تعمیر مسجد، جایگاه مسجد، تطهیر مسجد، غربت مسجد، حرمت مسجد، همسایه مسجد، حرف زدن در مسجد، روشنایی مسجد، نشستن در مسجد، تکریم مسجد که در روایت دارد: «کسی که حرمت مسجد را نگه دارد، خدا را شادان و خندان ملاقات خواهد کرد و پرونده اعمالش را به دست راست او خواهند داد» و راجع به رفتن به مسجد رسول خدا فرمودند: «هرکس به‌سوی مسجد گام بردارد، در برابر هر گامی ۱۰ حسنه برایش ثبت و ۱۰ گناهش پاک و ده درجه و منزلت او در بهشت بالا می‌‌رود».

نباید در اطراف مسجد کسی که گرفتاری دارد وجود داشته باشد / با گروه‌های جهادیِ مواسات کارهای بزرگی می‌شود انجام داد

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه گستره کارهای مساجد زیاد است که بخشی از آن، خدمات اجتماعی است، عنوان کرد: نباید در اطراف مسجد شماها کسی که گرفتاری دارد وجود داشته باشد. مگر اینکه خبر نداشته باشید. حتماً برای این بخش هم باید فکری داشته باشید. اولیاء مسجد در محله و منطقه مسجد خودتان برای اطراف مسجد برنامه داشته باید. مگر می‌شود شما متولی و امام مسجد باشید اما از اطراف مسجد خبر نداشته باشید؟! با همین گروه‌های جهادیِ مواسات کارهای بزرگی می‌شود انجام داد.

مسجد متولی بردار نیست / مسجد متعلق به همه است و همه در استفاده از آن آزادند

وی بابیان اینکه یکی از مسائل مهم که من در البرز متأسفانه زیاد دیدم انحصاری کردن مسجد است و این خلاف است، گفت: مسجد در انحصار کسی نیست، وقتی کسی زمینی را وقف کرد برای مسجد دیگر خودش هم نقشی ندارد، مال خدا می‌شود. بعضی وقت‌ها می‌آیند می‌گویند چون ما هزینه کردیم پس می‌خواهیم برایش تصمیم بگیریم؛ این حرف باطل است. بله اگر رقباتی داشته باشد که وقف خاصی باشد و متولی داشته باشد می‌شود. مثلاً برای مسجد فرش وقف کرده‌اند کسی باید از آن حفاظت کند، ناچار خادم و نگهبان و در بستن و باز کردن و این‌ها لازم است. والا خود مسجد متولی بردار نیست. مسجد متعلق به همه است و همه در استفاده از آن آزادند.

مسجد پایگاه مواسات و خدمات اجتماعی و مأمن دل‌های خسته است

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز با تأکید بر اینکه مسجد محل پرورش انسان‌های مؤمن و انقلابی است، گفت: مسجد سنگر مقاومت و بصیرت است. پایگاه مواسات و خدمات اجتماعی و مأمن دل‌های خسته است. محل ایجاد و تقویت اخوت و برادری است.

نماز جمعه خلوت ریشه در مسجد خلوت و کم رونق دارد

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه وقتی مسجد و محله درست شد نماز جمعه هم درست می‌شود، اظهار داشت: نماز جمعه خلوت ریشه در مسجد خلوت و کم رونق دارد. اساساً قسمت زیادی از فعالیت‌های نماز جمعه به مسجدی‌ها برمی‌گردد. این قرارگاه مرکزی فرهنگی شهر را باید مراکز فرهنگی سطح شهر پشتیبانی کنند و ارتباط باید خیلی عمیق و گسترده باشد.

وی در بخش دیگری اظهار داشت: ۳۱ مرداد روز صنعت دفاعی را گرامی می‌داریم و به عزیزانمان در این عرصه خدا قوت عرض می‌کنیم، فرصت پرداختن به عظمت کاری که می‌کنند نیست. فقط برایشان دعا می‌کنیم. از خداوند برای آن‌ها وسعت فکر و قوت بازوی بیشتر و توانمندی در این عرصه را طلب می‌کنیم. قبل از خطبه‌ها مطالب سردار بزرگوار را در این رابطه قطعاً شنیدید.

چیزی جز روسیاهی و خواری نصیب دشمنان نخواهد شد

امام‌جمعه کرج در بخش دیگری با اشاره به حادثه تروریستی شاه‌چراغ، اظهار داشت: تکرار عملیات تروریستی در حرم احمد بن موسی نشان می‌دهد که استکبار و صهیونیست‌های پلید می‌خواهد به نیروهای داخلی و خارجی خودش روحیه بدهد که خباثت‌های خودشان را ادامه بدهند؛ اما باید بدانند که چیزی جز روسیاهی و خواری نصیبشان نخواهد شد.

ملت ما راه خودش را پیداکرده و از آرمان‌ها و ارزش‌هایش دست برنمی‌دارد

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه ملت ما راه خودش را پیداکرده و با تمام سختی‌ها و مشکلاتی که برایش فراهم می‌کنند از آرمان‌ها و ارزش‌هایش دست برنمی‌دارد، گفت: باید اینجا از آن برادر بزرگوار خدماتی حرم تشکر و قدردانی کنیم که با شجاعت و فداکاری که کرد جلوی خسارات فراوان را گرفت.

بشکند قلم‌هایی که دل مردم را خون می‌کنند / دستگاه‌های متولی بیدار شوند و اقدامی راجع به این زرد نویسها داشته باشند

وی در ادامه بابیان اینکه باید به بعضی رسانه‌ها اف بگوییم که چگونه وقیحانه در زمین دشمن بازی می‌کنند، گفت: بشکند این قلم‌هایی که دل مردم را خون می‌کنند و دستگاه‌های متولی بیدار شوند و اقدامی راجع به این زرد نویس‌ها داشته باشند که تا فرصت پیدا می‌کنند چنگی به‌صورت انقلاب می‌اندازند.

بحث اغتشاشات و براندازی و ناسزاگوئی به اسلام و احکام الهی و انقلاب، اختلاف عقیده است نه اختلاف‌سلیقه

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه تصریح کرد: به رسانه ملی هم که بیانیه‌ای دادند اخیراً عرض می‌کنیم اولاً تشکر از اینکه موضع‌گیری کردید و پاسخ دادید اما این نکته را هم فراموش نفرمایید که تحول خوب است اما مواظب باشید در این تحول از اصول خود یعنی اصول اسلام و انقلاب دست برندارید و عقب‌گرد نکنید و ارزش‌ها و آرمان‌هایمان را به‌عنوان اختلاف در سلیقه نادیده نگیریم. عبارت اختلاف‌سلیقه در آن بیانیه بود. بحث اغتشاشات و براندازی و ناسزاگوئی به اسلام و احکام الهی و انقلاب، اختلاف عقیده است نه اختلاف‌سلیقه حتماً این نکته را در نظر داشته باشید نکند خدای‌نکرده به اسم اختلاف‌سلیقه جریان حق را زمین‌گیر کنید. در اجرای سند تحولی خودتان نباید هیچ ارزش اسلامی و انقلابی خدشه بردارد.

زمان حرکت برخی قطارها درست سر ساعت اذان است / به تنها چیزی که اهمیت داده نمی‌شود دین است / به احکام دین ملتزم باشید

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش پایانی اظهار داشت: سؤالی از وزارت راه و پایانه‌های مسافری هوائی و ریلی و غیره دارم که آیا برنامه حرکت این وسایل را بیگانگان می‌ریزند که در این برنامه‌ریزی به مسئله نماز هیچ اهمیتی داده نمی‌شود؟ این بی‌توجهی از عمل نکردن به واجب امربه‌معروف است که همه واجبات به‌واسطه امربه‌معروف اقامه می‌شود وقتی آن کنار گذاشته می‌شود نماز هم از بین می‌رود. نماز ستون دین است؛ بنده که دیروز داشتم برمی‌گشتم زمان حرکت قطار درست سر ساعت اذان بود. بعد که می‌رسند به ایستگاه برای اینکه جبران کنند میگویند زود باشید! به تنها چیزی که اهمیت داده نمی‌شود دین است. باز پیگیری کردم عده‌ای نمازشان در هواپیما قضا شد. حرکت هواپیما درست موقع اذان صبح بوده. طلوع هم‌ فرود آمده. برنامه‌ریزی که دیگر دست شماست. این را که دیگر بیگانگان برنامه نمی‌ریزند! این را دوستان توجه داشته باشند که جبران شود. به احکام دین ملتزم باشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار