کد خبر: ۱۱۳۱۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱ 14 October 2023

به گزارش تابناک هرمزگان// مریم پاسالار در یادداشتی نوشت؛ هر چقدر کودک از سن پایین تری به مصرف غذاهای سالم و انجام فعالیت بدنی عادت کند بهتر است.
داشتن رژیم غذایی سالم و مقوی اولین قدم در تنظیم یک برنامه صحیح برای حفظ سلامت جسمی و روحی افراد است و باید از کودکی به آن توجه شود. از آنجایی که آموزش در سنین پایین نقش بسیار مهمی دارد، آموختن اصول تغذیه‌ای سالم به کودکان می‌تواند در انتخاب وعده‌های غذایی مناسب توسط آن‌ها موثر باشد.

اگر کودکان سبک زندگی سالمی داشتند، از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنند، فعالیت بدنی منظم داشته باشند و از خواب کافی برخوردار باشند هم سلامتی شان تضمین می شود و هم عملکرد تحصیلی بهتری خواهند داشت

اصول تغذیه سالم کودکان

اولین نکته در تغذیه سالم کودکان توجه به تعداد دفعات خوردن غذا است. کودکان به ۳ وعده غذایی اصلی در روز و ۱ تا ۳ وعده میان وعده نیاز دارند. والدین باید به سالم بودن میان وعده‌ها به اندازه وعده غذای اصلی توجه کنند

تغذیه کودکان و نوجوانان باید متعادل و متنوع باشد. یعنی از تمام گروه های غذایی به میزان کافی (نه زیاد و نه کم) استفاده کنند.
گروه های اصلی غذایی عبارتند از: ۱) نان و غلات،۲) سبزیجات، ۳) میوه ها، ۴) انواع گوشت و حبوبات و ۵) لبنیات.

رعایت تغذیه سالم برای کودکان پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کودک را تامین کرده و احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را در آینده کاهش می دهد.

با رعایت و توجه به تغذیه سالم برای کودکان در طولانی مدت به افزایش طول عمر و افزایش کیفیت زندگی کمک می کند؛ و می توانند زندگی سالم تر و بهتری را تجربه کنند.

بهترین تغذیه دانش آموزان

برخی از مواد غذایی مانند تخم مرغ و مرکبات،‌ انرژی لازم برای فعالیت‌های ذهنی را به دانش آموزان می‌دهد.

انواع توت سرشار از ترکیبات مختلفی هستند که به ارتقای عملکرد تحصیلی و محافظت از سلامت مغز کودکان و نوجوانان کمک می‌کند. انواع توت‌ها، از جمله زغال اخته، توت‌فرنگی و شاه توت

تخم مرغ این غذا غنی از مواد مغذی است که برای عملکرد مغز ضروری می‌باشد، از جمله ویتامین B12، کولین و سلنیوم.

سبزیجات
تا جایی که ممکن است سبزیجاتی مانند هویج، کلم بروکلی و اسفناج باید در تغذیه دانش آموز قرار قرار گیرد؛ این مواد برای عملکرد ذهنی مفید است.

آجیل و مغز ها
آجیل‌ها منابع غلیظی از چربی، پروتئین و فیبر سالم هستند و می‌توانند به دانش آموزان کمک کنند تا در طول کلاس‌های خود انرژی لازم را داشته باشید.

هر چقدر کودک از سن پایین تری به مصرف غذاهای سالم و انجام فعالیت بدنی عادت کند بهتر است. در دوران بزرگسالی این کودکان کمتر احتمال دارد که به چاقی و بیماری های مختلف مبتلا شوند.

انتهای پیام//

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار