رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمه از کنترل دبی سیلابی بارش‌های اخیر و نجات روستای دشت با اقدامات آبخیزداری خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۷۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹ 11 November 2023

به گزارش تابناک خراسان شمالی، احسان محمودیان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمه اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت بارندگی، در روستای دشت ۲۳.۸میلیمتر و روستای بیدک ۵۷ میلیمتر حجم ریزش در بالادست سازه‌های آبخیزداری بوده که با در نظر گرفتن ضریب نفوذ، جریان خروجی و با اجرای اقدامات آبخیزداری نظیر احداث بند‌های خاکی و ملاتی، دبی سیلاب حوزه آبخیزداری کاهش محسوسی داشته است.

وی گفت: حجم ریزش ناشی از بارش در این مدت، توسط پوشش گیاهی، سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری این اداره کنترل شد و بخشی از آن به سفره‌های زیرزمینی نفوذ یافت که این امر باعث افزایش آب چشمه‌ها و قنوات می‌گردد و مابقی آن در آبراهه‌های فصلی و دائمی به صورت هرز آب از دسترس خارج شد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان گرمه، با بیان اینکه حوزه آبخیز منطقه دشت حدود ۹۹ هزار هکتار مساحت دارد، حجم ریزش‌های اخیر در این منطقه را معادل ۱۰ میلیون مترمکعب برشمرد و افزود: بالغ بر یک میلیون مترمکعب حجم سیلاب توسط سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری تعدیل و کنترل گردیده و مابقی آن به صورت هرز آب کنترل نشده از دسترس حوزه خارج شده است.

وی تصریح کرد: اجرای موفق طرح‌های آبخیزداری، روستای دشت را از خطر حتمی ورود سیلاب ایمن ساخت و باعث انحراف سیلاب به خارج از بافت روستا شد.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار