کد خبر: ۱۱۳۹۰۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۲ 21 November 2023

به گزارش تابناک مازندران ، سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران، گفت: با کنترل ۶۰ میلیون متر مکعب سیلاب بابلرود پشت مخزن سد آیت‌الله صالحی مازندرانی، شهرستان بابل از بحران سیل در بارندگی اخیر ایمن ماند و این نشان می‌دهد در هر مسیل یا رودخانه ای که عملیات آبخیزداری و آبخوانداری و سازه مهندسی اجرا شده باشد، بحران ناشی از سیلاب و بارش ها، کنترل و به فرصت آب تنظیمی تبدیل می شود .

احمد توکلی در شورای حفاظت منابع آب مازندران با بیان اینکه ۱۶۲ میلیون متر مکعب آورد رودخانه‌های مازندران در آبان امسال بود، اظهار کرد: آورد رودخانه های مازندران در آبان امسال در قیاس با آبان پارسال با ۴۴ درصد مثبت بود، اما در قیاس با بازه زمانی دراز مدت ۱۱ درصد عقب ماندگی دارد.

وی از آورد ۳۳۶ میلیون مترمکعبی آب رودخانه های مازندران از بتدای سال آبی امسال خبر داد و افزود: این میزان آورد در قیاس با پارسال با ۵۶ درصد افزایش همراه بود اما ۱۰ درصد در قیاس با دراز مدت کاهش دارد.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران بیشترین پیک سیلاب رودخانه بابل رود را در سیلاب اخیر ۱۹۰ میلیون متر مکعب اعلام و تصریح کرد: سد آیت‌الله صالحی مازندرانی تنظیم کننده این رودخانه است که ۶۰ میلیون متر مکعب را کنترل کرد و شهر بابل از بحران سیلاب رهایی یافت.

توکلی با اشاره به اینکه سد آیت الله صالحی مازندرانی ۵ میلیون متر مکعب افزایش ذخیره آب نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد، یادآورشد: این سد ۸۶ میلیون متر مکعب در کل پارسال آب داشت که اکنون ۷۷ میلیون متر مکعب ذخیره دارد.

وی سیلاب رودخانه تلار قائم‌شهر در بارندگی اخیر را ۱۲۷ میلیون متر مکعب اعلام و خاطرنشان کرد: تجن ساری ۹۴ و آغوزکتی نور ۵۴ میلیون متر مکعب آورد سیلاب داشتند که بیشترین آوردها مربوط به این رودخانه ها بود.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه ۱۳۸ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای مازندران اکنون ذخیره شده است، گفت: ذخیره سدها در حداقل تراز قرار دارند و با توجه به شرایط جوی آبان امسال، اندکی امید بخش بود و امید آن می‌رود تا حوزه آبریز سدهای استان در زمستان امسال شاهد بارش و نشست برف باشیم.

توکلی با اشاره به اینکه پائیز پر تنش بارانی داشتیم که بیشترین بارش در میان بند اتفاق افتاد، اظهار کرد: بیشترین بارش در عرصه جنگلی رخ داد و آبان ماه پر بارش ترین ماه بارندگی کشور بود و امسال بیشترین باران در میان استانها با معدل ۱۵۰ میلیمتر در آبان را استان مازندران داشت و این نوع رژیم بارشی ضرورت احداث تاسیسات تنظیمی را نمایان می کند و بایستی طرح جامع مدیریت منابع آب در استان را برای ۵۰ سال آینده تدوین کرد. 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار