تابناک هرمزگان- یادداشت : فاطمه سالاری
کد خبر: ۱۱۴۳۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷ 18 December 2023

به گزارش تابناک هرمزگان// فاطمه سالاری در یادداشتی نوشت؛جامعه خط فکری و هارمونی مشخصی را دنبال می کند که دانشجو نقش بسزایی در آن دارد ، به آن جهت می دهد و یا در تغییر جهت آن تاثیر فراوانی دارد .و اینگونه است که می توان پی برد که تفکر غالب در جامعه همان تفکر دانشجو است .

دانشجو است که زیرساخت های یک جامعه قدرتمند را بنا سازی می کند و جامعه ای می تواند موفق باشد که دانشجویانی با تفکرات برتر و والا پرورش داده باشد ؛ بیانات مقام معظم رهبری نیز بیان می کند که دانشجو باید به ریز ترین پدیده های سیاسی دنیا فکر و تحلیل کند و اینگونه است که دانشجویانی روشنفکر تمام عیار مسلمان و متدین ، پیشرفت علمی ، سیاسی و اجتماعی را رقم میزند که مطابق برداشت و توقع مقام معظم رهبری و نظام اسلامی از دانشجو است.

دانشجویانی همچون مهدی شریعت، احمد قندچی و مصطفی بزرگ نیا که جسارت و شجاعت آنها صحنه ای حماسی به صفحه تاریخ انقلاب افزود ، بطوری که روز شهادت این سه تن از جوانان دلاور وطن را روز دانشجو نام نهادند .

دانشگاه تهران در روز 16 آذر ماه در سال 1332 حدود 4 ماه بعد از کودتای 28 مرداد مقدس به خون این سه دانشجوی شهید شد که این روز در تقویم جمهوری اسلامی مزین به روز دانشجو است .

پس از وقوع کودتای 28 مرداد سازمان های سیاسی تشکیل دهنده جبهه ملی در یک  به هم پیوستگی کوتاه مدت تحت عنوان نهضت مقاومت ملی به مقاومت سیاسی دست زدند که در طی آن دانشگاه ها و بازاریان به اعتصاب و تظاهرات پراکنده ای در 16 مهر و 21 آبان در اعتراض به محاکمه مصدق پرداختند. چند هفته بعد اعلام از سر گیری روابط ایران و بریتانیا شد که در زمان نخست وزیری مصدق قطع شده بود . در 16 آذر به سفارش نهضت مقاومت ملی دانشجویان فعال به سخنرانی در کلاس ها پرداختند. ناآرامی سراسر دانشگاه تهران را فراگرفت که منجر به سرکوب اعتراضات از سمت دولت شد که جلوی هرگونه اعتراض ثانویه دانشجویان را بگیرد و به این امر نیرو های ویژه ارتش به دانشگاه و کلاس های درس در دانشگاه تهران حمله کردند که منجر به دستگیری و جراحت در دانشجویان شد. نیرو های امنیتی در دانشکده فنی اقدام به شلیک کردند که موجب به شهادت رسیدن سه تن از دانشجویان شد که به نام آنها در بالا اشاره شد .

فردای آن روز ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت آمریکا به ایران آمد و دکترای افتخاری در رشته حقوق را در دانشگاه تهران که تحت نظارت محسوس نیرو های نظامی بود دریافت کرد .

16 آذر توسط کنفدراسیون دانشجویان ایرانی خارج از کشور که مرکز اجتماع مخالفان حکومت پهلوی در خارج کشور بود روز دانشجو نامیده شد. و این روز از اهمیت تاریخی فراوانی در ایران برخوردار بوده است و ایران به وجود چنین دانشجویان با صلابتی در تاریخ به خود می بالد.

انتهای پیام//

برچسب ها: روز دانشجو ، فا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار