مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز از آماده‌باش مخازن تغذیه مصنوعی برای جذب سیلاب خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۴۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹ 15 February 2024
به گزارش «تابناک البرز» داوود نجفیان گفت: دو طرح تغذیه مصنوعی دشت‌های فردیس و هشتگرد در مجموع با ظرفیت ۱۰۲ میلیون متر‌ مکعب مهیای آبگیری شده است. 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز افزود: طرح تغذیه دشت فردیس برای جذب سیلاب رودخانه کرج و سایر رودخانه‌های اطراف و طرح تغذیه مصنوعی دشت هشتگرد برای مهار سیلاب رودخانه کردان و آب‌های جاری ارتفاعات ساوجبلاغ توسط شرکت آب منطقه‌ای البرز احداث شده است.
‌نجفیان گفت: طرح تغذیه مصنوعی دشت فردیس اسفند ماه امسال به طور رسمی افتتاح می‌شود اما مخازن این طرح از سه سال پیش تا کنون همزمان با اجرای عملیات ساخت آن در زمان بارش‌ها مورد استفاده قرار‌ گرفته است.
‌وی اظهار داشت: این طرح یکی از مجهز‌ترین و بهترین طرح‌های تغذیه مصنوعی کشور است که حدود ۹۰ میلیون متر‌مکعب ظرفیت آبی دارد، طرح تغذیه دشت فردیس در مجموع پنج مخزن ذخیره آب دارد که تا کنون سه مخزن آن تکمیل شده و دو مخزن دیگر در حال احداث و تکمیل است.
‌نجفیان گفت: بارش‌های تندری فرصت مناسبی برای تغذیه سفره‌های زیر‌زمینی با استفاده از طرح‌های تغذیه مصنوعی است.
‌مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز بیان کرد: اکنون نیز سه طرح تغذیه مصنوعی دیگر در استان البرز در دست مطالعه و ساخت قرار‌ گرفته است.
‌وی تأکید کرد: تلاش شرکت آب منطقه‌ای استان البرز بر آن است تا تهدید سیلابی را با استفاده از طرح‌های تغذیه مصنوعی به فرصتی برای نجات سفره‌های آب زیر‌زمینی تبدیل کند.
‌نجفیان با اینکه بارش‌های سال زراعی جاری چندان نتوانست تنش آبی البرز را فرونشاند، گفت: در جریان بارش‌های دو هفته اخیر یک میلیون متر مکعب آب رودخانه کردان در مخازن طرح تغذیه مصنوعی دشت هشتگرد جذب و به سفره‌های زیر‌زمینی انتقال یافت.
‌مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اشاره به تنش آبی و فقر شدید سفره‌های زیر‌زمینی استان اظهار کرد: طرح‌های مختلفی برای نجات این سفره‌ها از‌ جمله توسعه طرح‌های تغذیه مصنوعی، هوشمند‌سازی کنتور‌های آب کشاورزی، انسداد چاه‌های غیر مجاز و فرهنگ‌سازی عمومی برای مصرف بهینه آب در دست اقدام قرار‌ گرفته است.
‌وی یادآورشد: اکنون ۷۵ آب شرب و کشاورزی البرز از سفره‌های زیر‌زمینی و ۲۵ درصد از سد‌ها تأمین می‌شود که فشار مضاعفی روی سفره‌های زیر‌زمینی استان است.
‌نجفیان، ظرفیت منابع آبی البرز را یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر‌ مکعب عنوان کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد این منابع در طول سال مصرف می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار