مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از وجود ۳۱.۳ هکتار توتستان در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۱۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۴ 08 April 2024

به گزارش تابناک خراسان شمالی، صفدر صفدری اظهار کرد: یکی از مزیت‌های اقتصادی در خراسان شمالی، نوغانداری است که افراد زیادی در این استان، بخصوص در شهرستان مرزی راز و جرگلان به‌عنوان یک شغل خانگی در اردیبهشت ماه به آن می‌پردازند.

وی گفت: یکی از زیرساخت‌های لازم برای انجام این کار، موضوع زیرساخت‌هاست که ایجاد توتستان‌ها یکی از اصلی‌ترین ابراز‌های کار برای انجام نوغانداری است که در سال‌های اخیر با تلاش‌های انجام‌شده سه توتستان در شهرستان راز و جرگلان ایجاد شده است. علاوه بر آن، دو توتستان در شهرستان بجنورد ایجاد شده است.

به گفته او، امسال ۶۲ هزار اصله نهال توت میان نوغانداران برای غرس آن در باغ‌ها توزیع شده است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در خراسان شمالی به‌دنبال توسعه زنجیره ارزش فرش هستند و بخشی از فرش‌های تولیدشده با ابریشم بافته می‌شود، هنوز نیاز به توسعه توتستان‌ها داریم.

صفدری بیان کرد: بخشی از نهال‌های توت در نهالستان‌های استان و بخشی از استان گیلان تهیه می‌شود. به‌دنبال آن هستیم تا یک باب گلخانه ۱۰۰۰ مترمربعی در استان برای تولید نهال درخت توت ایجاد کنیم که بخشی از زیرساخت‌های لازم این گلخانه ایجاد شده است.

به گزارش ایسنا، میزان تولید پیله ابریشم در سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است که ۲۸۷ تن و ۳۱۵ کیلوگرم از این محصول تولید شد.

۳۸۱۲ نفر از جامعه روستایی این خطه به فعالیت نوغانداری مشغول هستند. بیشترین فعالیت حرفه نوغانداری به ترتیب در شهرستان‌های مانه و سملقان، راز و جرگلان و بجنورد است.

یکی از مشکلاتی که در صنعت نوغانداری در این استان وجود دارد، این است که زنجیره‌های این صنعت تکمیل نیست. خراسان شمالی واحد‌های تولیدی تبدیل پیله به نخ و رنگ‌رزی آن‌ها را ندارد.

این استان رتبه چهارم در میزان تولید و رتبه اول در بهره‌وری پیله ابریشم را در کشور به خود اختصاص داده است.

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار