مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور با تأکید بر اینکه در زمینه جمع‌آوری آثار شهدا در اغلب استان‌ها از جمله چهارمحال و بختیاری وضعیت خوبی داریم، گفت:، اما در حوزه سرگذشت‌پژوهی عقب‌ماندگی داریم، باید جزئیات و ریزه‌کاری‌ها را در زندگی شهدا مرور کنیم و نهضت سرگذشت‌پژوهی را برای شناختن و شناساندن شهدا راه بیندازیم.
کد خبر: ۱۱۶۴۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۴ 24 April 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، سردار عبدالرضا آزادی پنجم اردیبهشت‌ماه در آیین افتتاحیه ستاد بزرگداشت کنگره شهدای چهارمحال‌وبختیاری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و با اشاره به اینکه وقتی کار بزرگی برای شهدا شکل می‌گیرد باید یک هدف‌گذاری دقیق در مورد آن پیش‌بینی شود، اظهار کرد: باید با هم مرور کنیم که این کار بزرگ شهدایی با چه هدفی انجام می‌گیرد و در این راستا باید از منویات مقام معظم رهبری وام بگیریم که ایشان در اغلب قریب به اتفاق این کنگره‌ها دست‌اندرکاران آن‌ها را به حضور پذیرفتند و بیاناتی داشتند.

وی با بیان اینکه جمع‌بندی این منویات می‌تواند چراغ راه ما در برپایی کنگره‌های شهدا در سراسر کشور باشد، ادامه داد: بیشترین محور‌های پرتکرار این بیانات، موضوع «توصیف شهید» و «اهداف سبک زندگی شهدایی» است که ایشان بر سرگذشت‌پژوهی شهدا تأکید فراوان دارند لذا محور این کنگره‌ها باید شهید باشد.

آزادی با استناد به کلام رهبری مبنی بر شناختن و شناساندن شهدا، تصریح کرد: ایشان در همین یک تعبیر کوتاه، هدف‌گذاری را تعیین می‌کنند که باید شهدا را بار دیگر بشناسیم و سرگذشت آنان را با مدد گرفتن از پدر و مادر، همسر، فرزندان، همکاران و همرزمان و دیگر نزدیکان از نو مرور کنیم، ریزه‌کاری‌های زندگی آنان را استخراج و از آن‌ها تولید اثر کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه جمع‌آوری آثار شهدا در اغلب استان‌ها از جمله چهارمحال و بختیاری وضعیت خوبی داریم، گفت: در حوزه سرگذشت‌پژوهی عقب‌ماندگی داریم که محصول این سرگذشت‌پژوهی، سوژه است و این ریزه‌کاری‌ها به ما می‌گوید که باید چگونه به شهید بپردازیم و تولید محتوا کنیم؛ لذا نباید بگوییم که شهدا را می‌شناسیم بلکه جزئیات و ریزه‌کاری‌ها را در زندگی شهدا مرور کنیم و نهضت سرگذشت‌پژوهی را برای شناختن و شناساندن شهدا راه بیندازیم.

مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور با طرح این پرسش که شهدا را چگونه باید بشناسانیم، توضیح داد: در کنگره‌های شهیدان باید دو رویکرد اصلی شامل یاد شهدا و بزرگداشت آن‌ها و نیز، انتقال پیام شهدا مدنظر قرار گیرد که در این راستا کار‌های مصداقی فراوانی نظیر نامگذاری کوچه‌ها و خیابان‌ها به نام شهدا یا ساخت تمثال و تصاویر شهدا و ... انجام می‌گیرد. باید به رویکرد انتقال پیام شهدا در این کنگره‌ها دقت کنیم.

آزادی با تأکید بر ضرورت زنده ماندن فرهنگ شهدا، بیان کرد: شهدای والامقام امروز نیز ما را در این مسیر ثابت‌قدم نگه داشته‌اند و همین که قدری سست می‌شویم نام یک شهید، حرکت و قیام شهید دوباره ما را سرحال و سرپا می‌کند.

آزادی در خصوص سازو کار برگزاری کنگره‌های شهدا در استان‌ها، تصریح کرد: این برنامه‌ها با عنوان «کنگره‌های ملی شهدای استان» برگزار می‌شوند بدان معناست که همه شهدا را در برمی‌گیرند و پوشش می‌دهند؛ لذا سطح این کنگره‌ها باید فراتر از سطح استانی باشد و بتواند حماسه‌ها و رشادت‌های رزمندگان و شهدای والامقام را به تمام کشور و بلکه جهان معرفی کند لذا افق دید باید وسیع و فراتر از یک همایش و بزرگداشت باشد.

وی تأکید کرد: نماینده، ولی فقیه در استان در رأس شورای سیاستگذاری ستاد برگزاری کنگره شهدای استان قرار دارد و استاندار استان نیز ریاست این کنگره را بر عهده دارد، ضمن اینکه فرمانده سپاه استان این ستاد را دبیری می‌کند، همه دستگاه‌ها و نخبگان عضو ستاد هستند و معمولاً ۲۰ کمیته نیز ذیل این ستاد تشکیل می‌شود که امور مختلف مربوط به پیشبرد کار‌های کنگره را بر عهده می‌گیرند.

آزادی با اشاره به اینکه دومین کنگره شهدای چهارمحال‌وبختیاری باید کاری متفاوت از قبل باشد، توضیح داد: انتظار می‌رود یک برنامه کاملاً هنری، اثرگذار و جریان‌ساز شکل بگیرد که بتواند آحاد مردم استان به‌ویژه نسل جوان و نوجوان را درگیر کار کند و همه به میدان بیایند و برای شهدا کاری کنند. در این راستا فهرست مفصلی از طرح‌ها و برنامه‌ها وجود دارد که با موفقیت در استان‌ها اجرایی شده است و می‌توان الگوبرداری کرد.

مسئول سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد: همه اقشار جامعه شهید دارند و لذا لازم است حداقل یک برنامه برای هر قشر طراحی و اجرا شود تا مردم را از هر قشر به میدان بیاورد و درگیر کار کند.

آزادی در پایان با تأکید بر اینکه هنرمندان و نویسندگان و چهره‌های هنری باید به میدان بیایند، گفت: توجه به تولیدات هنری فاخر، تدوین حداقل ۵۰ جلد کتاب فاخر ناظر بر موضوع شهدا، ساخت حداقل ۵۰ تا ۱۰۰ مستند و حداقل یک فیلم سینمایی فاخر، اجرای حداقل یک نمایش بزرگ میدانی و ... از اهم اقدامات مورد انتظار در راستای برپایی کنگره شهدای چهارمحال و بختیاری است که این برنامه‌ها حتماً رصد و ارزیابی و البته پشتیبانی خواهند شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار