بسته ویژه خبری تابناک قم:
سایت تحلیلی خبری تابناک قم؛ سعی دارد تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخبار سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی استان، که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد را به نقل از منابع مختلف، در یک بسته خبری برای مخاطبان آماده و منتشر نماید.
کد خبر: ۱۱۹۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۵ 29 October 2015
نباید نیروهای فرهنگی دلسوز را دلسرد کرد‌

مشاور شهردار قم گفت: در وانفسای رکود فعالیت‌های موثر فرهنگی و انفعال دستگاه‌های متولی فرهنگ و هنر شایسته است مسئولان و رسانه‌ها به تقویت نهادها و نیروهای مومن و دلسوز فرهنگی همت بگمارند.

به نقل از فارس، اسماعیل زارعی‌کوشا اظهار کرد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری در دوران مدیریت جدید مسیر اعتلا‌ و پیشرفت را طی کرده است. سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم از حدود یک سال پیش مسیر جدیدی را با هدف جریان‌سازی فرهنگی متناسب با نیازهای روز در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی با رویکرد ارزشی طراحی کرده است و بحمدلله این مسیر با جدیت دنبال می‌شود.

وی  با انتقاد از برخی برخوردهای رسانه‌ای با مجموعه‌های فرهنگی استان گفت : در وانفسای رکود فعالیت‌های موثر فرهنگی و انفعال دستگاههای متولی فرهنگ و هنر شایسته است مسئولان و رسانه‌ها به تقویت نهادها و نیروهای مومن و دلسوز فرهنگی همت بگمارند.

فرماندار سابق قم همچنین در خصوص مباحث مطرح شده پیرامون برنامه نمایشی هفته دفاع مقدس، برخی موضع‌گیری‌ها در این خصوص را فاقد منطق نقد مطلوب دانست و گفت: به نظر من مواضع برخی جریان‌ها علیه برنامه مذکور بیانگر قوت و تاثیر مطلوب آن برنامه است.


واژگونی پراید با ۱۰ سرنشین 

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم از واژگونی خودروی پراید با ۱۰ سرنشین در قم خبر داد.

به نقل از مهر، محمدرضا حسنی اظهار داشت: یک دستگاه خودروی پراید بعد از ظهر چهارشنبه با ۱۰ سرنشین در قم واژگون شد. در این حادثه که حدود ساعت ۱۷ امروز در محور سلفچگان بوقوع پیوست، متاسفانه ۱۰ نفر با درجه‌های مختلف آسیب دیدگی در این حادثه مجروح شدند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم ادامه داد: مجروحان این حادثه شامل چهار نفر بزرگسال و همچنین ۶ نفر کودک یک تا هفت ساله می‌شوند.

وی بیان کرد: با توجه به وخامت حال برخی از مجروحان بالگرد اورژانس ۱۱۵ علاوه بر اورژانس زمینی به محل حادثه اعزام شده و مجروحان را بلافاصله به مرکز درمانی جهت مداوا منتقل کردند.


ماجرای زیرزمین تفتیش عقاید

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان در واکنش به برخی گزارش های منتشر شده در سایت های نزدیک به حلقه پرتو و آیت الله مصباح گفت: اگر لازم بدانم پرده از تهدیداتی که این گروه علیه من انجام دادند، برمی دارم.

به نقل از انتخاب، وی اظهار داشت: تحليلي كه این سایت ها منتشر کرده اند، پيرو مصاحبه اجباري از بنده در سال ٨٣ بود كه در نشريه پرتو منتشر شد. مصاحبه اي كه در آن سال از بنده گرفته شد، تحت فشار تهديد هاي مهندسي شده اي بود كه نسبت به من روا گرديد و بديهي است كه در آن مصاحبه حقايق عنوان نگرديده است، لذا اگر بخواهم واقعيت پشت پرده آن توبه نامه را بيان كنم حرف ها و افشاگري هاي زيادي براي گفتن دارم و هویت خيلي از آن افراد و دست اندرکاراني كه در آن زير زمين تفتيش عقايد در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در قم حرف هاي بسيار خلاف قانون و شرع می زدند را افشا می کنم.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: اینها بايد بدانند كه من ريز آن اتفاقات را هنوز افشا نكردم ولی اگر لازم باشد حرفها و الفاظ ركيك و تهديد هاي مجموعه پرتو به من را به جهت روشنگري ملت ايران افشا خواهم كرد. این افراد توبه نامه اجباري و تحميلي از جانب بنده را تنظیم کرده و منتشر کردند. 

وی در تشریح اتاق تفتیش عقاید در موسسه مصباح یزدی گفت: در زير زمين موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، اتاقي بود كه روی آن نوشته شده بود؛ ورود مطلقا ممنوع. اين اتاق كاملا به اتاق هايی كه ساواك در آن اقدام با بازجويي مي كرد شباهت داشت . در اين اتاق به هر فردي از اساتيد و طلاب كه مانند آنان فکر نمی کرد، فحاشی می شد و الفاظ رکیک به آن ها نسبت داده می شد. تمامی این مسائل در زمان دولت آقاي احمدي نژاد صورت می گرفت.

غرویان در ادامه در تشریح این تهدیدات اظهار داشت: این آقایان می گفتند به قصد لطمه زدن به آبروي بنده، با همسر بنده تماس مي گيرند و به دروغ عنوان مي كنند كه بنده با خانم اجنبیه ای ارتباط داشته ام و يا تهديد به آتش زدن ماشين و يا بي احترامي به لباس و عمامه من و بي آبرو كردن بنده در مقابل مدرسه فيضه می کردند. همه این تهدیدات بدین منظور انجام می شد که من دست از مواضع سياسي و فكري خود بردارم. 


تهدیدات زیستی در دامشهر قم

مديركل پدافند غيرعامل استان قم با اشاره به اینکه تهدیدات زیستی در دامشهر مشکل ساز است،گفت: قرارگاه پدافند غیر عامل زیستی استان پایش و رصد تهدیدات زیستی و عوامل تشدید کننده آن را برعهده دارد.
به نقل از قم فردا، مهدی متقیان با اشاره به اینکه از 23 استان کشور دام وارد قم می شود و به استان های دیگر منتقل می شود،اظهار داشت: یکی از وظایف قرارگاه پدافند غیرعامل زیستی استان پایش و رصد تهدیدات زیستی و عوامل تشدید کننده آن در حوزه های انسانی، گیاهی، جانوری، زیست محیطی، آب و غذا است که در صورت عدم مقابله با این تهدیدات مشکلات خاصی به وجود می آید.

وی افزود: سال گذشته در هفته پدافند غیر عامل سردار جلالی و دکتر خلج رئیس دامپزشکی کل کشور به قم سفر کردند و برای جلوگیری از مسائلی که در حوزه دامشهر ممکن است اتفاق بیفتد مصوباتی را در دستور کار قرار دادیم.

مديركل پدافند غيرعامل استان  قم با بیان اینکه دغدغه ما در استان جدی گرفتن بحث پدافند غیرعامل است، گفت: مصوباتی مانند قرنطینه ثابت ،افزایش نیروی انسانی و... را در نظر گرفته ایم و پیش می بریم، بسیاری از این اقدامات انجام شده است.

وی تصریح کرد: تمامی اقداماتی که در حال انجام دادن آن هستیم پیشگیرانه است، زیرا تهدیدات زیستی در دام شهر و عوال تشدید کننده آن در صورت پیشگیری نکردن می توانند مشکل ساز باشند.  

متقیان ادامه داد: اولویت های مهمی را در حوزه دامشهر در نظر گرفته ایم،یکی از اولویت های ما تدوین سند زیستی استان است تا با بررسی های صورت گرفته آسیب های زیست محیطی را مشخص کنیم و عوامل مقابله با آن را در دستور کار قرار دهیم.


هزینه‌های سنگین شهرک پردیسان

به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مرتضی سقائیان‌نژاد در دیدار با مدیرکل امور مالیاتی استان قم با بیان اینکه تنها درآمدی که شهرداری‌ها می‌توانند به عنوان یک منبع درآمد پایدار روی آن حساب کنند مالیات بر ارزش افزوده است بیان کرد: متاسفانه شهرداری‌ها تک محصولی شده‌اند و از نظر درآمدی وابستگی زیادی به فروش تراکم دارند و این موضوع موجب می‌شود دردوره‌های زمانی مانند دوره حاضر دچار خشکسالی مالی شوند.

وی در ادامه به مسئولیت‌های گسترده شهرداری‌‌ها اشاره کرد و افزود: مباحث فرهنگی، عمرانی و... هرچند متولیانی در استان‌ها دارند اما مسئولیت واقعی آن برعهده شهرداری‌ها است.

شهردار قم با اشاره به هزینه‌های سنگینی که شهرک پردیسان بر دوش شهرداری قم گذاشته است گفت: تنها در بحث رفت و آمد و امور ترافیکی هزینه‌های بسیار بالایی برای احداث مسیرهای مختلف دسترسی به این شهرک بر دوش شهرداری گذاشته شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت باید سالانه 4هزار میلیارد تومان در بخش حمل و نقل عمومی کمک می‌کرد خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت در این موضوع چندان به تعهدات خود پایبند نبوده است.


فاصله کهکشانی بین کشتی آزاد و فرنگی

نگاهی بر اخبار منتشره از کشتی قم حاکی از فعالیت پرکار کشتی فرنگی و در مقابل رکود نسبی کشتی آزاد است. ظهور قهرمانان کشتی قم در رده‌های مختلف سنی نشانگر ظرفیت‌های این رشته در قم است و کشتی قم را به عنوان یک برند در سطح ملی معرفی کرده است اما این برند در بخش آزاد حرفی برای گفتن ندارد. 

به نقل از همشهری، سال‌ها پیش در دورانی که آزادکاران ایران در میادین کشتی جهانی و آسیایی می‌درخشیدند، کشتی فرنگی پاشنه آشیل تیم‌های ملی بود و کسی فکر آن را نمی‌کرد که روزگاری از راه برسد که همه چیز وارونه شود. این شرایط وارونه حالا در قم به وضوح به چشم می‌خورد و هر اندازه، سر کشتی قم در میادین کشتی فرنگی بلند است و فرنگی کاران قمی افتخارات ریز و درشتی در میادین ملی و آسیایی و بین‌المللی کسب می‌کنند، کشتی آزاد قم همچون طفلی لاغراندام و دارای سوءتغذیه است که امید به موفقیت آن کمرنگ است.

محسن حلوایی رئیس هیآت کشتی استان قم این فاصله کهکشانی بین کشتی آزاد و فرنگی را در قم قبول دارد و علت آن را در حضور مربیان توانمند کشتی فرنگی در قم و کشیده شدن جوانان علاقمند به کشتی به سمت کشتی فرنگی می‌داند. در مقابل برای رفع این نقص، هیآت کشتی استان قم در یکی دو سال اخیر اقدام به برگزاری مسابقات کشتی آزاد در رده‌های سنی مختلف کرده تا از این طریق، در راستای توسعه کشتی آزاد در قم تلاش کرده باشد.

نگاهی به اسامی قهرمانان حال حاضر کشتی قم نشان می‌دهد تمامی این قهرمانان بدون استثنا در کشتی فرنگی فعالیت می‌کنند و کشتی قم در کشتی آزاد حتی یک قهرمان به نام و مدال‌آور نیز ندارد.
در این زمینه پرورش مربیان و اعزام آن‌ها به کلاس‌های ارتقای مربیگری و به‌روزرسانی دانش کشتی در بخش آزاد و یا استفاده از مربیان غیربومی که بتوانند دانش کشتی در حوزه آزاد را به مربیان قمی منتقل کنند می‌تواند نقش مهمی در جبران این عقب‌ماندگی داشته باشد.


نظر یک مرجع تقلید درباره استفاده از ماهواره

آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید درباره استفاده از ماهواره گفت: استفاده مشروع با رعایت جهات شرعیّه، در صورتی که موجب ارتکاب خلاف شرع برای دیگران نشود، جایز است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید، وی در پاسخ به این استفتاء که آیا استفاده از آنتن ماهواره برای مقاصد مباح و شرعی چه حکمی دارد؟ یادآورشد: در فرض پرسش در صورتی که خوف انحراف عقیده یا سستی در مسائل شرعی نباشد و یا ارتکاب حرام برای دیگران نیز پیش نیاید، با رعایت جهات شرعی، اشکالی ندارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر که آیا خرید و فروش، تنظیم و استفاده صحیح از ماهواره (کانال های استانی که از ایران پخش می شود) جایز است؟، خاطرنشان کرد: استفاده مشروع با رعایت جهات شرعیّه، در صورتی که موجب ارتکاب خلاف شرع برای دیگران نشود، جایز است.


کلاس‌های سطوح عالی حوزه همچنان تعطیل است

مدیرکل دفتر امور آموزشی و مدارس حوزه‌های علمیه به تشریح دلیل برگزار نشدن برخی کلاس‌های سطوح عالی پرداخت.

به نقل از مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین فرهاد عباسی در پاسخ به این سئوال که چرا پس از گذشت چهار روز از عاشورای حسینی، هنوز دروس سطوح عالی حوزه رسمیت نیافته است، اظهار داشت: ما اعلام کردیم که دو روز بعد از عاشورای حسینی، کلاس‌های سطوح عالی حوزه باید آغاز شود ولی به دلیل اینکه برخی از استادان سطوح عالی در مسافرت تبلیغی هستند، کلاس‌های آنها از شنبه شروع می‌شود.

وی به تفاوت برگزاری کلاس‌های سطوح عالی در حوزه علمیه قم و حوزه‌های استانی اشاره کرد و گفت: در حوزه‌های استانی و شهرستانی به دلیل نظارت بیشتر و برگزاری کلاس‌های سطوح عالی در مدارس علمیه، حضور و غیاب‌ها جدی گرفته می‌شود و کلاس‌های حوزه از سه شنبه آغاز شده است ولی در کلاس‌های سطوح عالی قم به دلیل عظمت آنها و حضور مراجع تقلید و حفظ وضعیت آزادبودن استادان و طلاب توافقی میان استادان و طلاب می‌شود که در طول سال کلاس‌های جبرانی یا فشرده برگزار شود.


گسترش نماهای ریاکارانه در معماری قم

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به نمای مناسب با اقلیم شهر قم گفت: برای کسب اطلاعات در زمینه مناسب‌ترین نما برای اقلیم گرم و خشک قم باید به بررسی گذشته پرداخت و دید که چه نماهایی برای ساختمان‌ها به کارگرفته می‌شدند.

به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، مصطفی سعادت‌طلب افزود: اگر به گذشته برگردیم می‌بینیم که نما مناسب با آب و هوا در نظر گرفته می‌شود و قدیمی‌ترها این مهم را مورد توجه قرار می‌دادند. در این حوزه برنامه‌ریزی و تدوین ضوابط سیما و منظر شهری طراحی و یک سال است که ابلاغ شده و امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد اجرایی شدن این طرح باشیم.

وی به بحث نماسازی در شهر قم اشاره کرد و گفت: بحث نما در قم جایگاه مناسبی ندارد، چه در اجرا، طراحی و چه در بخش مصالح آن طور که باید به استاندارد‌ها توجه نمی‌شود. رفتار مردم نتیجه همه امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... در شهر است و همه این‌ها فرهنگ عمومی نام دارد و در حوزه معماری و شهرسازی این فرهنگ از بقیه موضوعات تاثیر می‌گیرد.

سعادت‌طلب در خصوص مقایسه نما‌های امروزی و نماهای قدیمی تصریح کرد: نماهای امروزی جنبه ظاهری و ریاکارانه دارد در حالی که در معماری اسلامی صرفا به کار کرد توجه می‌شود نه ریا و در آثار قدیمی هیچ اثری از ریا و تجمل‌گرایی وجود ندارد. در گذشته امامزاده‌ها، مساجد، آب انبارها و حسینیه‌ها با نمای سنتی کار می‌شدند و توجه عموم در آن بود چون برای شخص خاصی نبود و در داخل منازل نیز به طراحی نمایی مناسب می‌پرداختند.


ادامه اختلافات اعضای خانواده کاراته قم 

در شرایطی که اختلافات کهنه میان برخی اعضای خانواده کاراته قم همواره در محافل مختلف خود را نشان داده، این بار پس از برگزاری مجمع انتخابات هیات  کاراته استان قم این اختلافات نمایان‌تر شد.

به نقل از همشهری، انتخاب علیرضا برخورداری سرپرست پیشین هیات  کاراته استان قم به عنوان رئیس جدید این هیات  در مجمع انتخابات که البته بی‌حرف و حدیث هم نبود سبب شد برخورداری برای مدت ۴ سال سکان هدایت این هیات  ورزشی را در دست بگیرد. پس از این انتخابات بود که برخی از جریان‌های مخالف برخورداری انتخابات این هیات  را فرمایشی دانسته و مسئولان برگزاری مجمع انتخابات هیات  کاراته را به چینش سفارشی اعضای مجمع و تلاش برای انتخاب برخورداری متهم کردند.

نگاهی بر دیدگاه‌های اعضای خانواده کاراته در یکی از سایت‌های تخصصی ورزشی قم نشان می‌دهد موج مخالفت در مقابل حضور برخورداری و وابسته دانستن این انتخاب به غلامرضا دباغیان سرمربی تیم ملی کاراته و حسن عابدی مدیرکل ورزش و جوانان موضوعی است که نباید از آن به سادگی گذر کرد.

در مقابل علیرضا برخورداری رئیس هیات  کاراته نیز در واکنش با موضع گیری‌ها علیه وی اعلام کرد که همان طور که عشرت شاه محمدی نایب رئیس فدراسیون کاراته و حسن عابدی مدیرکل ورزش و جوانان تاکید کرده‌اند، می‌خواهد نگاه منفی مخالفانش را نسبت به خود از بین ببرد و در راستای مصالح کاراته استان تلاش می‌کند و با گذر زمان این شرایط تغییر خواهد کرد.

در چنین شرایطی، عدم همبستگی خانواده کاراته بزرگ‌ترین سنگ پیش پای کاراته قم است که علیرضا برخورداری پیش از هر اقدامی در سایر زمینه‌ها باید برای برداشتن این سنگ بکوشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار