کد خبر: ۱۳۹۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹ 05 December 2015

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تنها منبعی که تاکنون از ظرفیت آن به درستی استفاده نشده است، ظرفیت دانشی کشور است و این در حالی است که از ظرفیت‌های بالایی در حوزه دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، محققان، دانشجویان و اساتید خوب برخوردار هستیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، اسکندر زند در مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان البرز که امروز با حضور نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی، استاندار البرز و سایر مسئولان استانی برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش اظهار داشت: در کشور با محدودیت منابع مواجه هستیم که این محدودیت‌ها برای ما همانند زمان تحریم، قطع به یقین می‌تواند منشا خیر باشد.

وی با بیان اینکه این امر ما را وادار می‌کند تا دقیق تر کار کرده و عمیق تر بیندیشیم و درست از منابع استفاده کنیم، افزود: یکی از ابعاد تحقیق این است که در پایلوت و آزمایشگاه، آزمون و خطا را انجام دهیم و در زمان عمل دچار آزمون و خطا نشویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: آنچه در برخی مواقع ما از آن رنج می‌بریم این موضوع است که آزمون و خطا را به میدان عمل می‌آوریم، درحالی که پژوهش برای این است که میزان آزمون و خطا در میدان عمل کاهش یابد.

وی گفت: جوامعی که برای پژوهش ارزش قائل بوده و به آن اعتقاد دارند، هزینه پژوهش را در میدان عمل کاهش می‌دهند چراکه هرچه عرصه آزمون و خطا بزرگتر باشد هزینه آن بیشتر است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزرات جهاد کشاورزی با بیان اینکه کمترین حسن پژوهش این است که هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: دنیا به این موضوع به خوبی توجه کرده که به چه حوزه‌ای باید بیشترین اهمیت را بدهد.

وی اظهار داشت: در گذشته اگر از پژوهش غفلت می‌کردیم عقب می‌ماندیم اما امروز اگر از آن غفلت کنیم، نابود می‌شویم و فرصت و هزینه‌ای برای آزمون و خطا نداریم.

زند با تاکید بر اینکه در حال حاضر در دوره انتقال قرار داریم، افزود: در این دوره شواهد زیادی از جمله تغییر اقلیم و خشک شدن رودخانه‌ها و دریاچه های سطح کشور از جمله زاینده‌رود و ارومیه در کشور قابل مشاهده است که در این حوزه پژوهش می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

وی از دیگر پیامدهای تغییر اقلیم به سیل‌ها، غبارها و ریزگردهای بزرگ اشاره کرد و یادآور شد: از مصادیق دوران انتقال، گرایش به سمت بخش خصوصی است که این امر در دنیا مراحل انتقال را تاحدودی طی کرده و در کشور ما در حال طی کردن است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اینکه کشوری مانند ایران که فعالیت‌های آن بر مبنای منبع بود، به سوی دانش‌بنیان بودن پیش می‌رود از مصادیق دوره انتقال است و در این راستا کارایی، ارتباطات، پاسخگویی، حاکم بودن نرم‌افزار و بها دادن به بنیان‌های دانشی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه تاکیدات مقام معظم رهبری نیز مبنی بر این امر است، گفت: تنها منبعی که تاکنون از ظرفیت آن تاحدودی به درستی استفاده نشده است، ظرفیت دانشی کشور است و این در حالی است که از ظرفیت‌های بالایی در حوزه دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، محققان، دانشجویان و اساتید خوب برخوردار هستیم.

زند با تاکید بر اینکه امروز تحقیقات کشاورزی ایران حدود یک قرن در کشور ریشه دارد، خاطرنشان کرد: انبوهی از دانش در این حوزه وجود دارد که اگر گاهی قادر به استفاده از آن نیستیم، به سبب مشکلات زیرساختی است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزرات جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه یک اقتصاد دانش‌بنیان دارای 3 پله است، گفت: پله نخست تحقیقات، پله دوم نظام دانش و اطلاعات و پله سوم نیز نظام نوآوری است.

وی افزود: نظام تحقیقات در کشور علاوه بر اینکه ریشه و سابقه خوبی دارد، برنامه‌ریزی‌های مناسبی نیز برای این امر در نظر گرفته شده اما متاسفانه نظام دانش و اطلاعات در کشور کافی نیست و نتوانستیم دانش حاصل از تحقیقات را در رگ‌ها و بدنه جامعه جاری کنیم و اگر هم جاری کنیم نمی‌توانیم به درستی استفاده کنیم چراکه دارای نظام نوآوری مناسبی نیز نیستیم.

معاون وزیر کشاورزی با تاکید بر اینکه تحقیقات ثروت را به دانش تبدیل و نو‌آوری دانش را به ثروت بیشتر تبدیل می‌کند، اظهار داشت: تحقیقات ما ثروت را به دانش تبدیل می‌کند، اما نظام نو‌آوری و بدنه اجرایی کشور نمی‌تواند به خوبی دانش را به ثروت تبدیل کند.

وی خاطرنشان کرد: در یک آسیب شناسی مختصر از نظام تحقیقات، دانش و نوآوری متوجه می‌شویم که در چه حوزه‌هایی باید سرمایه‌گذاری کنیم و در چه حوزه‌هایی مشکل وجود دارد که در حال حاضر با توجه به وجود برنامه کامل و ابلاغیه مقام معظم رهبری، در این حوزه مشکلی وجود ندارد اما در بخش سرمایه‌گذاری وضعیت مناسبی نداریم و در حدود 3 برنامه به درستی پیشروی نکرده‌ایم.

زند با بیان اینکه بر اساس آخرین تحقیقات، سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی 0.48 درصد است و تا زمانی که این عدد به یک نرسد به هیچ وجه خود را نشان نمی‌دهد، تصریح کرد: این در حالی است که در بخش محقق، اندیشمند و دانشجو دارای وضعیت مناسبی هستیم.

وی گفت: در صورتی که در برنامه ششم به فرمایشات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری بیشتر بپردازیم، می‌توانیم از این خزانه و گنجینه بزرگ دانش استفاده لازم را ببریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار