فوتبال قم در سال‌های اخیر همواره زیر سایه رقیب کوچک‌تر خود فوتسال قرار داشته و همین امر سبب شده قم به عنوانی شهری فوتسالی و موفق در این بخش شناخته شود.
کد خبر: ۱۵۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹ 23 December 2015
به گزارش تابناک قم، حضور مداوم نمایندگان قم در لیگ بر‌تر فوتسال و برگزاری لیگ‌های استانی فوتسال با تعداد قابل توجهی از تیم‌ها نشان دهنده داغ بودن تنور فوتسال در قم است اما در این میان فوتبال نتوانسته جای خود را پیدا کند.

در حال حاضر لیگ بر‌تر فوتبال استان قم شامل ۸ باشگاه است که این ۸ باشگاه نقش پایلوت طرح توسعه فوتبال قم را ایفا می‌کنند. باشگاه‌هایی که طی یک سال گذشته شخصیت حقوقی پیدا کرده‌اند تا فوتبال قم گامی در مسیر خروج از فوتبال محلی و ورود به عصر جدید خود برداشته باشد.

برگزاری لیگ بر‌تر فوتبال استان به صورت رفت و برگشت اقدامی بود که سال‌ها پیش برای همین تحول انجام شد و حالا تیم‌های لیگ برتری با برگزاری ۱۴ مسابقه در فصل به صورت میزبان و میهمان شرایطی متفاوت نسبت به گذشته را تجربه می‌کنند.

لیگ دسته اول، پشتیبان لیگ بر‌تر

لیگ دسته اول فوتبال قم در سال‌های گذشته با تعداد تیم متغیر از ۱۰ تا ۱۴ تیم برگزار شده است که علت این تغییر، برگزارنشدن لیگ دسته دوم بوده است. در گذشته مسابقات لیگ باشگاهی استان در قالب دسته‌های بر‌تر، اول، دوم و سوم برگزار می‌شد که مسابقات لیگ دسته سوم‌‌ همان لیگ محله‌ها بود که در زمین خاکی مناطق نیروگاه و شهر قائم قم برگزار می‌شد و تنور فوتبال محلی را که قطب بازیکن سازی بود داغ نگه می‌داشت.

پس از این‌که تحولات شهری از یک سو و تغییر فرهنگ فوتبال از سوی دیگر به از بین رفتن زمین‌های خاکی و در ادامه از میان رفتن باشگاه‌های دارای بنیه مالی ضعیف انجامید، تعداد تیم‌ها در فوتبال قم آن قدر کم شد که در ‌‌نهایت تیم‌های حاضر در لیگ دسته اول نیز به شدت کاهش پیدا کردند.

این تغییرات با یک رویکرد کلی انجام شد؛ کاهش تعداد تیم‌ها با هدف از میان رفتن تیم‌هایی که کمکی به رشد فوتبال نمی‌کردند و عامل کاهش کیفی مسابقات بودند و در مقابل تجمیع بازیکنان باکیفیت در تعداد محدودتری از تیم‌ها به طوری که لیگی جذاب‌تر و به سطح فنی نزدیک‌تر ایجاد شود.

کاهش تیم‌ها؛ فرصت یا تهدید؟

در برنامه کاهش تعداد باشگاه‌ها به منظور کیفی‌سازی، شرایط متفاوتی به وجود آمد. البته در این مورد، متولی فوتبال در استان قم به صورت غیرارادی وارد این شرایط شد.

تعدد تیم‌ها در لیگ به معنای درگیر شدن تعداد بیشتری از بازیکنان جوان با فوتبال و پراکندگی تیم‌های سازمان یافته در استان قم بود که با کاهش تیم‌ها این تیم‌ها تقریبا از بین رفتند و بدیهی است که وقتی تیمی وجود نداشته باشد بازیکنی نیز در کار نخواهد بود.

این امر، برنامه استعدادیابی فوتبال در قم را نیز محدود کرد زیرا دیگر خبری از بازیکنان پرتعداد در تیم‌های مختلف نبود و بازیکنانی که دیگر تیمی برای ملحق شدن به آن نمی‌یافتند ترجیح می‌دادند به سایر رشته‌های ورزشی از جمله فوتسال جذب شوند.

در پروژه کاهش تعداد تیم‌های باشگاهی قم و ایجاد لیگی با تیم‌های قدرتمند و توانمند از نظر مالی، تیم‌های کوچک‌تر که توانایی مالی ضعیف داشته و دارند از چرخه فوتبال حذف می‌شوند. ایده آل‌ترین حالت در توسعه فوتبال بر اساس معیارهای فیفا، افزایش توام باشگاه‌ها و بازیکنان در کنار توسعه کیفی مسابقات است در حالی که در قم باشگاه‌ها و بازیکنان کاهش یافتند تا به نوعی فدای افزایش کیفیت لیگ‌ها شوند.

آیا لیگ باکیفیتی داریم؟

وضعیت لیگ بر‌تر فوتبال استان قم در سال ۹۴ حاکی از اتفاقات امیدوار‌کننده در عالی‌ترین سطح رقابتی فوتبال در قم است. اختلاف سطح فنی ۸ تیم حاضر در لیگ به استثنای یک تیم ناچیز است و دیگر خبری از نتایجی با اختلاف گل بالا در لیگ بر‌تر نیست. اتفاق مثبت دیگر حضور جوان‌ها در لیگ بر‌تر است. تا همین چند سال پیش حضور بازیکنان با اضافه وزن قابل توجه یا با سن و سال بالا در لیگ بر‌تر هر بیننده‌ای را از تماشای یک مسابقه از فوتبال قم منزجر می‌کرد اما لیگ بر‌تر فوتبال قم در حال حاضر به حد و اندازه‌ای رسیده که تماشاگران را برای تماشای این مسابقات مجاب کند.

در شرایطی خاص در صورت برگزاری مسابقات لیگ بر‌تر در شرایط رسانه‌ای بهتر و البته برگزاری در فصل و زمان مناسب می‌توان به‌تدریج شاهد افزایش اقبال عمومی به تماشای مسابقات لیگ بر‌تر فوتبال استان بود.

در این میان، راه اندازی لیگ امیدهای استان پس از سال‌ها تعطیلی می‌تواند نقش مهمی در حفظ بازیکنان مستعد پس از خروج از رده سنی جوانان و تحویل آنها به لیگ بزرگسالان داشته باشد. ظرفیتی که تا به امروز مظلومانه مغفول مانده و دود آن به چشم بازیکنان رده سنی امید رفته است.

همه راه‌ها به اسپانسر ختم می‌شود

موفقیت یک تیم با پول تضمین نمی‌شود اما اگر پول داشته باشید بخش زیادی از این راه را طی کرده‌اید. این یک اصل در ورزش حرفه‌ای است. در لیگ بر‌تر فوتبال قم به جز یکی 2 تیم که از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند اوضاع برای سایر تیم‌ها چندان قابل قبول نیست. به عبارت دیگر سایر باشگاه‌ها تنها به دنبال راهی برای تامین مخارج حداقلی خود هستند و بدیهی است که در چنین شرایطی، کیفیت تیمداری به نحو کاملا محسوسی افت می‌کند.

چه کسی می‌تواند منکر تاثیر کاهش سطح کیفی فوتبال با سقوط کیفیت تیمداری شود؟ در این شرایط قرعه سعادتمندی در شرایطی نابرابر به نام تیمی خواهد افتاد که شرایط مالی بهتری دارد و به لطف جیب‌های پرپول می‌تواند بهترین بازیکنان و مربیان را جذب کند، بیشتر تمرین کند و شرایط اغوا‌کننده‌تری در اختیار بازیکنان آینده دار قرار دهد.

این شرایط لازمه فوتبال حرفه‌ای است اما این‌که چرا سایر باشگاه‌ها از چنین شرایطی بی‌بهره‌اند به کم لطفی بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی از حمایت از فوتبال قم باز می‌گردد. گرچه رکود اقتصادی سبب تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای صنعتی در قم شد اما در‌ها برای آشتی باشگاه‌ها و بخش خصوصی بسته نیست و متولیان فوتبال و البته مدیران باشگاه‌ها باید به دنبال راه حل‌های بهتری برای این مسأله باشند.

اتفاق جدیدی که مدیران باشگاه‌های فوتبال قم امسال به دنبال آن بودند پخش تلویزیونی لیگ بر‌تر استان به صورت گزینشی بود که تحرکات خوبی در این زمینه رخ داد اما اقدام دیرهنگام برای اجرای این برنامه سبب شد حامی مالی مناسبی برای انجام این طرح یافت نشود تا این برنامه حداقل به مدت یک سال به تعویق بیفتد.

احمدی: آینده فوتبال قم روشن است

دبیر هیأت فوتبال استان قم معتقد است آینده فوتبال قم روشن است و دعوت از بازیکنان نونهال قمی به تیم ملی و پیشرفت طرح آسیا ویژن در قم شاهدی بر این مدعا است.

علی احمدی در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: در حال حاضر لیگ‌های پایه فوتبال قم به عنوان موتور بازیکن سازی برای رده‌های سنی بالا‌تر فعال شده‌اند و استان قم نخستین استان کشور است که لیگ‌های رده‌های سنی پایین‌تر از نونهالان را راه اندازی کرده است.

وی افزود: افزایش تعداد تیم‌های حاضر در لیگ نونهالان که قلب تپنده فوتبال قم محسوب می‌شود می‌تواند طی چند سال آینده سطح کیفی و فنی لیگ‌های نوجوانان و جوانان و به تبع آن لیگ بزرگسالان را بالاببرد.

دبیر هیأت فوتبال استان قم گفت: در آخرین فهرست اعلام شده برای  تیم ملی نونهالان ۲ بازیکن از استان قم دعوت شده‌اند در حالی که در گذشته از قم، بازیکنی در تیم‌های پایه نداشتیم و این نشانه مثبتی برای روشن دانستن آینده فوتبال قم است.

احمدی بیان کرد: در طرح آسیا ویژن گام به گام در حال پیشرفت هستیم و آثار مثبت اجرای این طرح در تیم‌های لیگ برتری ما مشهود است و به زودی به تیم‌های دسته اولی ما نیز تعمیم داده می‌شود.

وی عنوان کرد: اعتقاد هیأت فوتبال استان قم این است که سازماندهی مدیریتی باشگاه‌ها می‌تواند به جذب اسپانسر برای باشگاه‌ها کمک ویژه‌ای کند و اگر برخی تیم‌ها مدت‌ها است که در زمینه جذب اسپانسر ناموفق هستند باید رویه متفاوتی در مذاکره با اسپانسر‌ها در پیش بگیرند. البته وضعیت اقتصادی و بی‌علاقگی بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در فوتبال نیز انکارپذیر نیست.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار