قابلیت ثبت جهانی غار نمکدان قشم
بر اساس آمار اخذ شده غار نمکدان به عنوان مهمترین سایت ژئوپارک قشم همواره در طول سال بیشترین میزان بازدیدکنندگان ورودی به جزیره را به خود اختصاص می دهد.
کد خبر: ۱۵۲۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 27 December 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، حمید رضا محسن پور، مدیر ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم غار نمکدان جزیره قشم را یکی از مهمترین سایت های ژئوپارک قشم و از جمله مهمترین میراث های زمین شناسی حوزه خلیج فارس عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این غار به عنوان طولانی ترین غار نمکی دنیا شناخته شده است، تاکید کرد: غار نمکدان قشم قابلیت ثبت در فهرست میراث طبیعی جهان را داراست که امیدواریم با تلاش و همراهی دستگاههای مرتبط بتوانیم شاهد تحقق این مهم در قشم باشیم.

ساماندهی مسیر گردشگری غار نمکدان
محسن پور خاطرنشان کرد: ساماندهی راه دسترسی به این اثر ارزشمند ژئوپارک قشم به زودی آغاز خواهد شد.

مدیر ژئوپارک قشم با اشاره به ایجاد زیرساختهای اولیه در این سایت ژئوپارک قشم گفت: عملیات برق رسانی تا محوطه مجاز اطراف غارهای نمکی به زودی به اتمام خواهد رسید.

وی یادآور شد: همچنین طراحی مسیر دسترسی مناسب برای ورود بازدیدکنندگان به غار نمکی ژئوپارک قشم در دست اقدام است.

محسن پور تاکید کرد: مطالعات امکان سنجی و طراحی کریدور های بازدید به زودی انجام و سپس مراحل اجرایی آغاز می شود.

ایجاد امکانات برای بازدیدکنندگان تخصصی

وی اغان داشت: در راستای ساماندهی مسیر بازدید کنندگان از ژئوپارک قشم برای بازدید کنندگان تخصصی نیز تمهیدات لازم پیش بینی می شود.

مدیر ژئوپارک سازمان منطقه آزاد قشم، از علاقمندی غارنوردان و زمین شناسان متخصص برای بازدید از غار نمکی ژئوپارک قشم سال خبر داد.

این مقام مسئول در سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد: در این راستا قصد داریم با توجه به حساسیت و شرایط ویژه غار های نمکی نحوه خدمات دهی در این سایت هم برای مخاطبان حرفه ای و هم بازدیدکنندگان عادی با رعایت نکات ایمنی برنامه ریزی کنیم.

وی یادآور شد: استقرار راهنمایان تخصصی برای غارنورداران و زمین شناسان نیز از دیگر برنامه های در دست اقدام در ژئوسایت گنبد و غارهای نمکدان قشم است.

آموزش بلدهای محلی برای راهنمایی گردشگران

مدیر ژئوپارک قشم اذعان داشت: به این منظور نیروهای علاقه مند بومی را با کمک هیات غارنوردی قشم و نیز متخصصین غارنورد استان و کشور آموزش خواهیم داد .

به گفته وی، کلاس های آموزشی بلد محلی غار نوردی در سال جاری با حضور اساتید مجرب برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به تاکیدات و توجه ویژه جناب مهندس مومنی مدیر عامل منطقه ازاد در تامین زیرساختها و آماده سازی سایت های ژئوپارک ، گفت: پیش بینی می شود تا با انجام اقدامات ذکر شده تا پایان سال جاری شاهد اضافه شدن چند ژئوسایت دیگر از جمله غارهای نمکدان به فهرست سایت های قابل بازدید و استاندارد ژئوپارک قشم باشیم.

غار نمکدان غار نمکدان در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قشم در ساحل جنب غربی این جزیره و در بطن گنبد نمکی قشم به ارتفاع 237 متر از سطح دریا قرار گرفته است.

غارهای نمکی عموما در گنبدهای نمکی به وجود می‌آیند. اگر گنبدهای نمکی در مناطق خشک و نیمه خشک از نظر اقلیمی مانند جنوب ایران واقع شوند، به‌ علت بارش کم پدیدار شدن آن‌ها در سطح زمین دوام بیش‌تری داشته و در آن‌ها احتمال به وجود آمدن غارهای نمکی بیش‌تر می‌باشد.

 در مناطق پرباران گنبدهای نمکی به‌ علت انحلال زیاد سنگ نمک از بین رفته و فرصت ایجاد غار در آن‌ها بسیار کم است و یا از وسعت و طول زیادی برخوردار نمی باشند.

نظیر غار نمکدان جزیره قشم در کم‌تر نقطه‌ای از ایران دیده شده است و تحقیقاتی که اخیرا بر روی فضای داخلی نمکدان انجام شده است، حاکی از قابلیت ویژه آن است. باقی ماندن و تنفس در داخل غار نمکدان قشم می تواند به بهبود بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی‌های تنفسی کمک کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار