مدیر انجمن صنفی مجتمع‌های گردشگری و واحدهای پذیرایی استان قم با اشاره به این‌که مدیریت سفره خانه سنتی با این صنف است، گفت: متاسفانه عده‌ای سودجو به صورت زیرزمینی و غیرمجاز به نام سفره خانه‌های سنتی فعالیت می‌کنند.
کد خبر: ۱۷۴۴۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۴ 02 February 2016
به گزارش تابناک قم، محمد گنج خانلو با اشاره به این‌که در بیشتر این نوع سفره خانه‌ها اصول بهداشتی و اخلاقی رعایت نمی‌شود، گفت: استفاده خارج از عرف قلیان و حتی رد و بدل کردن مواد مخدر از جمله مواردی است که در این نوع فعالیت غیر مجاز به چشم می‌خورد.

وی در پاسخ به این سوال که مسئول رسیدگی و برخورد با این نوع فعالیت‌ها چه کسی است، اظهار داشت: در جمع آوری و کنترل این نوع سفره خانه‌ها، دادستانی عمومی و انقلاب خدماتی را انجام داده و انجمن هم نظارت مستمر و همراهی با ماموران داشته است.

مدیر انجمن صنفی مجتمع‌های گردشگری و واحدهای پذیرایی با اشاره به این مطلب که درآمد اصلی سفره خانه‌ها، از ارائه قلیان است، گفت: هر چند مسئولان در این زمینه محدودیت‌هایی مانند دوربودن از انظار عمومی و کنترل بهداشتی و رعایت مسائل اخلاقی را در نظر دارند اما در مجموع امرار معاش و ادامه حیات سفره خانه‌ها از راه ارائه قلیان است.

حق سفره خانه‌های مجاز تضییع نشود

گنج خانلو تأکید کرد که فعالیت غیرمجاز برخی از واحدهای زیرزمینی سبب شده خدمات سفره خانه‌های مجوزدار تحت الشعاع قرار بگیرد و برخوردها با این صنف با یک روند باشد.

وی ادامه داد: شاید در نظر برخی از افراد فعالیت سفره خانه‎ها زیرسوال باشد اما به هر حال بودن آنها خیلی مفیدتر از نبودن‌شان است، زیرا جوانان در جایی جمع می‎شوند که کنترل‌هایی وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که نمی‎شود در مورد تعداد واقعی سفره خانه‌های غیرمجاز آمار داد، اظهار داشت: با وجود این به نظر می‌رسد حدود 40 واحد زیرزمینی در مکان‌های نامعتبر فعالیت‌های مشکوک دارند.

گنج خانلو با بیان این مطلب که سفره خانه‌ها اجباری به عضویت در انجمن ندارند، گفت: سفره خانه‌هایی که فعالیت رسمی داشته و عضویت دارند طبق دستور مقام قضایی و با نظارت انجمن، حداقل برای چند ساعت قلیان کشی را برای مشتریان ممنوع کرده و از مصوبات ابلاغی تبعیت می‌کنند.

این مقام مسئول حوزه گردشگری تأکید کرد که برای تقویت مسائل مذهبی در مجتمع‌های گردشگری و رستوران‌های بین راهی توسعه و ارزیابی نمازخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: بر این اساس با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بهمن ماه سال جاری با حضور مسئولان و اساتید حوزه همایشی با نام بررسی توسعه نمازخانه‌های بین راهی برگزار خواهد شد.

ضرورت ورود حوزه به گردشگری

مدیر انجمن مجتمع‌های گردشگری و واحدهای پذیرایی هدف از برگزاری این همایش را تقویت مولفه‌های دینی برای مسافران و گردشگران استان اعلام کرد و گفت: چنین همایش‌هایی می‌تواند به نقش مهم حوزه گردشگری در ترویج معارف دینی در بین گردشگران خارجی کمک کرده و دغدغه علما و مسئولان را در اهمیت بخشی به مسائل دینی مسافران تامین کند.

وی با اشاره به این‌که انجمن هر ساله همایشی را در توسعه مسائل گردشگری و تقدیر از اعضای فعال خود برگزار می‌کند ، گفت: متاسفانه در حوزه گردشگری و پذیرایی از مهمانان و مسافران زیارتی - سیاحتی توجهی به نماد‌سازی نمازخانه‌های بین راهی نشده است.

تعطیلی 2 واحد پذیرایی به دلیل بدهی بانکی

گنج خانلو با تأکید بر این‌که نقش قم در توسعه نماد‌های مذهبی اماکن مقدسه بین راهی و تقویت ارزش‌های دینی گردشگران بسیار مهم و حساس است، گفت: در این زمینه باید مسئولان و علمای حوزه علمیه متولیان و فعالان حوزه گردشگری را همراهی کنند.

وی که مدیریت یکی از مجتمع‌های گردشگری استان را برعهده دارد از حمایت نکردن از سایت‌های تفریحی - گردشی در استان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه یکی از هتل‌های داخل شهری و یکی از مجتمع‌های بین راهی که خدمات خوبی به مشتریان ارائه می‌دادند به دلیل بدهکاری بانکی پلمب شدند.

مدیر انجمن مجتمع‌های گردشگری و واحدهای پذیرایی استان قم با اشاره به این‌که از ظرفیت‌های مذهبی قم در توسعه گردشگری استفاده نشده است، گفت: قم می‌تواند به یکی از قطب‌های مهم گردشگری اسلامی جهان تبدیل شود، به شرطی که نوع نگاه و رویکرد به حوزه گردشگری تغییر یابد و از سرمایه‌گذاران حمایت کافی و اصولی صورت پذیرد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار