رئیس‌کل دادگستری استان البرز با اشاره به اقدام اخیر خیرین که منجر به رهایی یک محکوم به قصاص شد گفت: این اقدامات که به قصد قربت انجام می‌شود بسیار ارزشمند است و فرد نیکوکار با گذشتن از تعلقات مادی زمینه شادی برای هم‌نوع خود را فراهم می‌کند.
کد خبر: ۱۸۱۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳ 15 February 2016
احمد فاضلیان در مراسمی که برای آزادی زندانیان غیرعمد با مشارکت اصناف استان در سالن میلاد کرج برگزار شد با تاکید براینکه بازار در همه تحولات سیاسی و اجتماعی تاریخی ایران نقش کلیدی داشته است، اظهار داشت: برخی از جامعه‌شناسان و مورخان با توجه به تاثیرگذاری بازار و قشر روحانیت در تحولات ایران به آن نگاه جامع و تحول‌آفرین دارند.

وی با اشاره به اینکه برخی از جامعه‌شناسان سه عنصر را در پیروزی انقلاب اسلامی ایران موثر دانسته‌اند به تشریح این عناصر پرداخت و افزود: نخستین عنصر در حلقه پیروزی انقلاب، استقلال بازار و روحانیون از هیئت حاکمه پهلوی بود و یک ارتباط ناگسستنی بین روحانیت و بازار شکل گرفته بود.

عالی‌ترین مقام قضایی استان، عناصر دیگر را ائتلاف تاریخ‌ساز طبقه متوسط جدید با طبقه متوسط سنتی و نقش کاریزمای رهبری در ایجاد این ائتلاف علیه دشمن مشترک برشمرد.

وی بازاریان و کسبه را به ستون فقرات اقتصاد تشبیه و خاطرنشان کرد: بازار دارای کارکردهای مختلفی در روابط اجتماعی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند کارکرد فرهنگی باشد و می‌تواند نقش جریان‌سازی را ایفا کند و در ترویج فضیلت‌های اخلاقی نیکو مثل صداقت، امانتداری و ساده زیستی کمک شایان توجهی داشته باشد.

فاضلیان با یادآوری جایگاه بازاریان در بین مردم که همه آحاد جامعه این قشر را امانتدار جان و مال و حتی ناموس خود می‌دانستند، تصریح کرد: این قشر باید تلاش کند با اعتمادسازی و فرهنگ‌سازی، اعتماد گذشته را احیا شود.

وی همچنین به نقش بازار در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: این نقش بی‌بدیل است و بازار می‌تواند با در نظر گرفتن معیارهایی چون فروش تولید داخلی و توجه به خواسته‌ها و سلایق مردم در تولید محصولات، تناسب عرضه و تقاضا را به خوبی برقرار کند و با اقتصاد مقاومتی به شکوفایی اقتصاد کشور کمک کند.

رئیس کل دادگستری استان البرز به نقشی که بازار در کاهش آمار بزهکاری می‌تواند داشته باشد اشاره و اضافه کرد: با توجه به اینکه ریشه بسیاری از جرایم، فقر و بیکاری است بازار پویا و فعال به افزایش اشتغال و کاهش بزهکاری منجر می‌شود که نتیجه آن کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی است.

وی با تمجید از هرنوع اقدام خیرخواهانه که برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد انجام می‌شود به اقدام اخیر خیرین که منجر به رهایی یک محکوم به قصاص شد اشاره کرد و گفت: این اقدامات که به قصد قربت انجام می‌شود، بسیار ارزشمند است و فرد نیکوکار با گذشتن از تعلقات مادی زمینه شادی و حیات مجدد برای هم‌نوع خود را فراهم می‌کند.

بخش دیگری از اظهارات فاضلیان به موضوع نقش بازاریان در خودکنترلی اختصاص داشت و وی در این باره با تاکید براینکه باید نظارت حاکمیتی به حداقل برسد و از ظرفیت تشکل‌های صنفی در این زمینه استفاده شود از تلاش برای افزایش حدود اختیارات تشکل‌های اصناف خبر داد.

وی ادامه داد: در شورای حل اختلاف استان البرز نیز این ظرفیت را داریم که شعب ویژه اصناف را ایجاد کنیم تا به اختلافات اصناف در این شعب رسیدگی شود و نیازی به مراجعه به دستگاه قضایی وجود نداشته باشد.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز بر استفاده از ظرفیت اتاق داوری تاکید کرد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم دستگاه قضایی تقویت نهاد داوری است که با توجه به اهمیت این اهرم ارزشمند، دستگاه قضایی برای امر داوری نظارت دارد و اگر خطایی دیده شود داوری ابطال می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار