نگاهی به لیست های انتخاباتی در پایتخت مذهبی:
حضور حوزه علمیه، مراجع تقلید، جامعه مدرسین به عنوان نهاد موثر در موضع گیری های سیاسی و کاندیداتوری رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی از قم، انتخابات پیش رو در این شهر را برای گروه‌های سیاسی حساس کرده است.
کد خبر: ۱۸۳۵۰۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴ 18 February 2016
به گزارش تابناک قم، در روزهای اخیر و با فرارسیدن زمان آغاز تبلیغات رسمی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی تحولات انتخاباتی در پایتخت مذهبی کشور فضای شهر را بیش از پیش انتخاباتی کرده و حاشیه هایی را به دنبال داشته است.

انتخابات شهر قم با حضور حوزه علمیه، مراجع تقلید، جامعه مدرسین به عنوان نهاد موثر در موضع گیری های سیاسی و کاندیداتوری رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی از این شهر، برای گروه‌های سیاسی از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی همانند دیگر ادوار استان قم دارای سه نماینده خواهد بود و این در حالی است که برای تصدی مسئولیت نمایندگی مردم قم 84 نفر کاندیدا شده‌اند.

نامزدهای اصلاح طلبان قم 

رئیس کمیته انتخابات اصلاح طلبان قم گفت: جریان اصلاحات درقم از آقایان علی لاریجانی، حجت الاسلام والمسلمین حسین جعفری فرانی و محمد حسن نجفی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حمایت می کند.

ابوالفضل کاویانی افزود: شورای مشورتی اصلاح طلبان شب گذشته(چهارشنبه شب) تشکیل جلسه داده و بعد ازبحث و بررسی پیرامون نامزدها، در مورد این سه نامزد به نتیجه نهایی رسید.

وی در ارتباط با حذف برخی نامزدها از فهرست اصلاح طلبان قمی گفت: تصمیم اصلی و نهایی درجلسه چهارشنبه شب اصلاح طلبان قمی گرفته شد و مباحث مطرح شده توسط برخی اعضاء، قطعی نبوده است.

پیش از این مهدی فراهانی عضو هیات رئیسه شورای مشورتی اصلاح طلبان قم از حضور دو نامزد لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه برای حوزه انتخابیه قم، در لیست اصلاح طلبان خبر داده بود.

کاندیدای منتخب جریان اصولگرایی

مجمع اصولگرایان استان قم نیز با صدور بیانیه‌ای حجج اسلام آشتیانی و ذوالنوری و همچنین احمد امیرآبادی را به عنوان کاندیداهای منتخب خود معرفی کرد.

در بیانیه مجمع اصولگرایان استان قم آمده است: بی‌شک امروز حضور در صحنه انتخابات ضمن افزایش اقتدار نظام می‌تواند همبستگی و اتحاد عمومی ملت سرافراز ایران را به نمایش بگذارد. شهر مقدس قم به عنوان شهر علم و بصیرت همواره توانسته نقش مهمی را در معادلات سیاسی و فرهنگی کشور رقم بزند بنا بر این همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند «حضور همراه با بصیرت و با فکرِ مردم و انتخاب افراد صالح، که بعد از نشستن بر مسند مسئولیت، خود را سپر بلای مشکلات کشور قرار دهند می‌تواند معیاری مناسب برای انتخاب نامزدهای اصلح قرار بگیرد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: مجمع اصولگرایان استان قم پس از برگزاری جلسات متعدد و بررسی شرایط نامزدهای انتخاباتی استان با در نظر گرفتن جایگاه شهرمقدس قم و موارد مربوط به تعهد، تخصص و کارآمدی همه نامزدهای محترم، آقایان حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا آشتیانی و احمد امیرآبادی را به عنوان نامزدهای اصلح شهر قم انتخاب و معرفی می‌کند.

در این بیانیه آمده است:‌ از همه مردم ولایت مدار قم استدعا داریم ضمن حضور پرشور و با صلابت در صحنه انتخابات هفتم اسفند ماه، با حمایت از نیروهای ارزشی جبهه انقلاب اسلامی بار دیگر با آرمان‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب و شهدای گرانقدر انقلاب، تجدید میثاق کنند.

همچنین علی محمدی رئیس شورای هماهنگی اصولگریان استان قم گفت: برای انتخاب این سه نامزد با چندین تشکل اصولگرا رایزنی شده است.

وی افزود: برای ارائه این لیست با آیت الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز مشورت کردیم.

اقدام اعتراضی نامزد جامعه مدرسین

روز های گذشته جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه‌ای رسمی علی لاریجانی، حجت‌الاسلام آشتیانی و حجت‌الاسلام  بنایی را به عنوان کاندیدای مورد حمایت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قم معرفی کرد.

اما روز گذشته حجت الاسلام و المسلمین آشتیانی تنها کاندیدای مشترک اصولگرایان با جامعه مدرسین در نامه ای رسمی به فرمانداری قم خواستار عدم انتشار نام و عکس خود در کنار کاندیداهای دیگر به جز نامزدهای مورد حمایت شورای اصولگرایان استان قم شد.

حجت الاسلام آشتیانی که خود از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می باشند در نامه ای به سیار فرماندار قم علت این درخواست را تفاهم صورت گرفته بین کاندیداهای شورای هماهنگی اصولگرایان قم بیان نموده اند.

این درخواست حجت الاسلام و المسلمین آشتیانی به معنای مخالفت ایشان با انتشار عکس و نام وی در کنار دو کاندیدای منتخب دیگر جامعه مدرسین یعنی آقایان علی لاریجانی و علی بنایی می باشد که این اقدام حکایت از پیام مهمی دارد.

لازم به ذکر است که با توجه به انتقادات بسیاری از اصولگرایان نسبت به قرار گرفتن برخی از چهره های در لیست مورد حمایت جامعه مدرسین، برخی این اقدام حجت الاسلام آشتیانی را در این راستا تحلیل می نمایند.

رقابت جدی 5 نامزد برای 3 کرسی

در دوره قبل انتخابات مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی، محمدرضا آشتیانی و احمدامیرآبادی فراهانی با کسب بیشترین آرا راهی خانه ملت شدند، آن هم در شرایطی که جامعه مدرسین به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نهادها در استان قم، لیستی دو نفره را اعلام کرد و لاریجانی و آشتیانی در این لیست قرار گرفتند و در شرایطی که یک کرسی از لیست جامعه مدرسین خالی بود، امیرآبادی توانست گوی سبقت را از رقبای اصلی خود یعنی علی بنایی و مجتبی ذوالنوری برباید و راه بهارستان را در پیش بگیرد.

اما در این انتخابات شرایط متفاوت شده است و این بار جامعه مدرسین لیست کاملی را با حضور لاریجانی، آشتیانی و بنایی معرفی کرده است و در مقابل اصولگرایان در قم نیز لیست سه نفره متشکل از آشتیانی، امیرآبادی و ذوالنوری را معرفی کرده‌اند.

در این دوره از انتخابات هم مانند دوره گذشته رقابت بین لاریجانی، آشتیانی، امیرآبادی، ذوالنور و بنایی است؛ هرچند گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص کاندیداهای منتخب مردم قم مطرح می‌شود اما یک هفته مدت زمان تبلیغات انتخاباتی ممکن است بسیاری از معادلات را بر هم زند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار