درخشش غیرقابل انکار تیم تحت رهبری علی دایی در نیم فصل نخست با چیزی که این روز‌ها از صبا دیده می‌شود یک پارادوکس تمام عیار است.
کد خبر: ۱۸۸۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸ 27 February 2016
به گزارش تابناک قم، تیمی که با تقویت خود و تعدیل بازیکنانی ناکارآمد چون هاشم بیک‌زاده و قاسم دهنوی و جذب مهره‌های انرژیک و تاثیرگذاری چون پیام صادقیان و اکبر صادقی نوید یک تیم مدعی در نیم فصل دوم را می‌داد این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد و حالا از قامت یک تیم مدعی به تیمی میانه جدولی تبدیل شده است.

داستان ناکامی‌های صبا از آغاز نیم فصل دوم آغاز شد و شاید اگر کمی به عقب برگردیم، می‌بینیم آن‌ها پس از شکست یک بر صفر در تهران برابر استقلال در آخرین بازی نیم فصل به طور مداوم روی خط ناکامی حرکت کرده‌اند.

آن‌ها پس از شکست یک بر صفر در تهران برابر استقلال، نیم فصل دوم را با پیروزی قاطع ۳ بر صفر در اهواز برابر استقلال اهواز قعرنشین آغاز کردند اما کسی فکر نمی‌کرد که این پیروزی تا هفته‌ها تنها برد صبا در لیگ بر‌تر باقی بماند.

صبا پس از پیروزی در اهواز به قم بازگشت تا در برابر نفت تهران قرار گیرد اما در روزی که صبا بازی کرد و نفت گل زد در ‌‌نهایت ۳ بر یک بازنده شد و گل دیدنی جلال علیمحمدی هم از صبا دردی را دوا نکرد.

تعطیلات فصل پس از هفته هفدهم، تمامی تیم‌های لیگ برتری را وارد نقل و انتقالات کرد و صبا نیز با تلاش برای پوشش نقاط ضعف خود در نقل و انتقالات، در پی برگزاری اردوی آماده سازی در کیش با هدف حفظ شرایط جسمانی و فنی بازیکنانش برآمد.

خروجی کار صبا در نقل و انتقالات زمستانی پیوستن پیام صادقیان و اکبر صادقی و نیز یک بازیکن جوان به نام محمد بائوج رضایی بود که بعد‌ها در دیدار برابر پدیده نخستین بازی رسمی خود را با پیراهن صبای قم تجربه کرد.

در مقابل، دایی در تصمیمی منطقی و شجاعانه ۲ بازیکن نامدار تیمش شامل قاسم دهنوی و هاشم بیک‌زاده را از ترکیب خود کنار گذاشت و اولی را به بابل فرستاد تا در خونه به خونه و لیگ دسته اول بازی کند و دومی را راهی نصف جهان کرد و در عوض بدون پرداخت حتی یک ریال اکبر صادقی را به خانه سابق بازگرداند.

آغاز کار برابر صبای قم پس از تعطیلات به بد‌ترین شکل ممکن رقم خورد است. آن‌ها در ۴ بازی پس از تعطیلات ۲ تساوی کسب کرده‌اند و ۲ بار نیز باخته‌اند. این در حالی است که پس از قهرمانی صبا در تورنمنت چهارجانبه جام شهدا با شکست تیم قدرتمند پرسپولیس در فینال، همه منتظر غرش صبا در آغاز دوباره لیگ و حضور این تیم در جمع ۳ تیم بالای جدول بودند.

بحران یا بداقبالی؟

کسب ۲ امتیاز از ۱۲ امتیاز ممکن در ۴ بازی اخیر می‌تواند برای صبا، تیمی که می‌خواهد آسیایی شود، یک بحران تلقی شود با این حال دایی می‌تواند این بحران را از یک چالش به یک فرصت تبدیل کند. 

 ورود بحران در پایان فصل و در روزهای سرنوشت ساز لیگ بلای جان هر تیمی است اما بی‌ثباتی و بحران در هفته‌های میانی فصل و در جایی که هنوز فرصت جبران وجود دارد یک اتفاق امیدوار کننده برای صبا است. دایی و تیمش با خروج از بحران و بازگشت به نوار پیروزی می‌توانند دوباره به تیمی خطرناک برای حریفان تبدیل شوند اما آن‌ها برای این هدف باید هر چه زود‌تر دست به کار شوند.

گروهی از کار‌شناسان بر این باورند که نتایج صبا در بازی‌های اخیر ارتباطی به بحران ندارد و تنها بداقبالی گریبان صبا را گرفته است. صبا در بازی با پدیده در مشهد که به تساوی بدون گل انجامید تیم بر‌تر میدان بود اما هر چه زد به در بسته زد و موقعیت‌های پرشماری را از دست داد اما به هیچ عنوان مستحق تساوی نبود و برتری مطلقی بر میزبان خود داشت.

در بازی صبا برابر گسترش فولاد و نیز مسابقه برابر استقلال خوزستان صبا می‌توانست برنده بازی باشد اما بی‌دقتی در ضربات آخر و در مقابل فرصت طلبی حریف سبب شد صبا بدون کسب ۳ امتیاز زمین مسابقه را ترک کند.

آن‌ها در بازی‌های اخیر با نگاهی منصفانه چهره تیمی بازنده یا مستحق تساوی را نداشته‌اند و شاید با کمی خوش شانسی و البته دقت مهاجمان خود می‌توانستند در جایگاه بهتری باشند.

نقش مصدومان و خروجی‌ها

صبا تیمی وابسته به یک بازیکن نیست اما آن‌ها از زمان مصدومیت جلال علیمحمدی بهترین گلزن خود روی خوشبختی را ندیده‌اند. علیمحمدی با وجود اینکه یک مهاجم نیست اما امسال ۶ گل برای صبا به ثمر رسانده و زمانی که به دلیل آسیب دیدگی از ترکیب صبا دور شد غیبت وی در زمین به چشم آمد. حالا صبا در هفته‌هایی که نتیجه نمی‌گیرد نبود جلال علیمحمدی را بیشتر حس می‌کند آن هم در شرایطی که کریم اسلامی و محمد اوسانی موقعیت خراب می‌کنند و روی اعصاب علی دایی هستند.

در این میان، دخیل دانستن نبود بیک‌زاده و دهنوی در ترکیب صبا و نتایج ضعیف این تیم چندان منطقی نیست زیرا این بازیکنان در نیم‌فصل نخست که بازی‌های زیادی هم برای صبا انجام دادند نتوانستند گلی به سر صبا بزنند و در گلزنی و در کسب نتیجه، نقش پررنگی نداشتند.

لیگ قهرمانان از دست رفته است؟

ساده لوحانه است اگر با فاصله ۹ امتیاز تا صدر جدول و ۵ امتیاز تا رده سوم جدول، بخواهیم داستان کسب سهمیه آسیایی را برای صبا تمام شده بدانیم. در فصلی که تیم‌های هم سطح در بالای جدول بسیار هستند و هر آن احتمال تغییر در تیم‌های نیمه بالای جدول وجود دارد صبا هنوز هم می‌تواند دست به کارهای بزرگ بزند.

صبا ۹ بازی با مجموع ۲۷ امتیاز در پیش دارد و دگرگونی این تیم در هفته‌های آتی دور از ذهن نیست. اگر فرض کنیم که صبا برنامه‌ای برای رقابت بر سر قهرمانی نداشته باشد و تنها آسیایی شدن را هدف خود قرار دهد در این صورت باید بکوشد فاصله ۵ امتیازی با تیم سوم را که فعلا پرسپولیس است جبران کند. جبران ۵ امتیاز فاصله در ۹ بازی کاری غیرممکن است؟ پاسخ منفی است. البته همه این شرایط به این مساله بستگی دارد که صبا بیش از این در شرایط نابسامان نماند و پیروزی‌های خود را آغاز کند. آن‌ها با ۲ پیروزی به جدول بازمی گردند و همه چیز برای‌شان از نو آغاز می‌شود.

حضور در لیگ قهرمانان آسیا فرصتی مناسب برای هر تیمی است و صبا در فصلی که به کمک حامی مالی قدرتمندش در لیگ بر‌تر با ثبات مالی خوبی شرکت کرد می‌خواهد قافله خود را به سرمنزل مقصود برساند البته اگر حریفانی  قدرتمند در بالای جدول اجازه دهند.

نقش جوان‌ها در آینده صبا

صبا در بازی با پدیده به ۲ بازیکن جوان میدان داد. محمد بائوج رضایی و داوود بهادری برای نخستین بار در ترکیب صبا قرار گرفتند و فرا‌تر از حد انتظار کار کردند. هر دو بازیکن هم می‌توانستند حداقل یک گل در این بازی بزنند که البته بخت با آن‌ها یار نبود. از سوی دیگر یک جوان دیگر به نام فرشید باقری حالا به مهره اصلی صبا تبدیل شده تا عملا، فرصت بازی برای سامان آقازمانی که امتحانش را پس داده به حداقل برسد. سید مهدی حسینی بازیکن بومی صبا نیز در بد‌ترین زمان ممکن آسیب دید و احتمالا با بازگشت به میادین می‌تواند کمک حال صبا در روزهای دشوار باشد.

دایی که در نیم فصل نخست از سوی رسانه‌ها بابت مسن بودن تیمش مورد انتقاد قرار گرفته بود حالا فرصت بیشتری به جوان‌ها می‌دهد و البته نمایش خوب بائوج رضایی و بهادری نشان داده این اعتماد می‌تواند برای آینده صبا مثبت باشد. شاید صبا در حال حاضر بیش از هر زمان دیگر حسرت عدم جذب یک مهاجم جوان و گلزن را می‌خورد. در روزهایی که محمد اوسانی و کریم اسلامی نمی‌توانند پاسخ نیازهای هجومی صبا را بدهند، بازیکنان جوان صبا نقش پررنگ تری در ادامه فصل برای صبا ایفا می‌کنند؛ البته اگر علی دایی برای جوانگرایی عزمی جدی و نه مقطعی داشته باشد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار