قم شهری است که سالانه 40 هزار خودروی شخصی به خیابان‌های آن افزوده می‌شود و 73 درصد خانوارهای آن بیشتر از گذشته صاحب خودروی شخصی شده‌اند.در چنین شهری شبکه اتوبوسرانی هم تنها 20 درصد حمل و نقل را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۹۰۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳ 01 March 2016
به گزارش تابناک قم، روزهای پایانی سال فرا می‌رسد و کم کم مردم و شهر، خود را برای پذیرایی از زائران میلیونی نوروز آماده می‌کنند. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای پذیرایی از زائران در نوروز امسال مانند سال‌های گذشته کمبود پارکینگ در شهر قم است.

آنچه که همه از روزهای نخست سال در هسته مرکزی شهر قم و اطراف حرم حضرت معصومه(س) به خوبی به یاد داریم‌ کمبود فضای پارک خودرو است که موجب می‌شود گاهی مدت‌ها به  دنبال جایی برای پارک خودرو باشیم یا دقایق طولانی در صف پارکینگ‌هایی که شهرداری آماده کرده معطل شویم.

بسیاری از زائران و مردم قم روزهای ابتدایی سال جدید را ساعت‌ها در ترافیک می‌گذرانند به ویژه آنهایی که قصد سفر به هسته مرکزی شهر را دارند‌ وضعیت آشفته تداخل پیاده و سواره‌ پارک نامنظم حاشیه خیابان و ترافیک ملال آور را تجربه کرده‌اند.

حضور 100 هزار خودرو در شهر

علیرضا اقبالیان‌ شهردار منطقه 7 قم می‌گوید در روزهای نخست سال نزدیک به 100 هزار خودرو در هسته مرکزی شهر تردد دارند و به هیچ عنوان نمی‌شود برای این تعداد خودرو پارکینگی تهیه کرد.

وی با بیان اینکه هسته مرکزی شهر قم در حال حاضر ظرفیت پارکینگ 5 هزار دستگاه خودرو را دارد ابراز داشت: برای تهیه پارکینگ ساعت‌ها و روزهای نخست سال تقریباً نمی‌شود کاری انجام داد زیرا  تهیه آن مقدار پارکینگ کار ساده‌ای نیست. به ویژه که این حجم پارکینگ در ایام دیگر سال چندان استفاده‌ای ندارد و هزینه کلان در این موارد نیاز به توجیه اقتصادی دقیق‌تر دارد.

به گفته وی، با به نتیجه رسیدن طرح شهید کاظمی 3 هزار پارکینگ عمومی و 2 هزار پارکینگ اختصاص به هسته مرکزی شهر اضافه خواهد شد که البته این موضوع در دراز مدت پاسخگو است و برای نوروز امسال نمی‌شود به آن امید داشت.

اقبالیان با اشاره به اینکه از ظرفیت پارکینگ‌های موجود در هسته مرکزی شهر قم به خوبی استفاده نمی‌شود ادامه داد: بسیاری اوقات پارکینگ‌های بلوار زائر و میدان بزرگ امام خمینی(ره) خالی هستند اما مردم در معابر پارک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه پارکینگ بلوار زائر حدود 700 خودرو ظرفیت دارد گفت: تقریباً به همین تعداد خودرو روزانه در هسته مرکزی شهر در معابر پارک می‌شود که اگر شهروندان به استفاده از پارکینگ خود را عادت دهند بسیاری از مشکلات ترافیکی و چهره هسته مرکزی بهبود خواهد یافت.

پایان تملک شهید کاظمی

به نظر می‌رسد به نتیجه رسیدن وضعیت ساخت پروژه شهید کاظمی که سال‌هاست در دست اجرا مانده‌ می‌تواند آبی بر آتش مشکل پارکینگ در هسته مرکزی باشد اما وضعیت پیگیری این پروژه هر چند در سال‌های اخیر قدری بهبود یافت اما هنوز به گونه‌ای نیست که برای آینده نزدیک بتوان به آن امید بست. هر چند استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای این پروژه روند بهتری در سه چهار سال اخیر به آن داده اما باز هم مردم کندی حرکت این طرح که اکنون به مرحله گودبرداری رسیده را به وضوح می‌بینند.

محمدرضا معرفت‌ قائم مقام شهردار قم در امور سرمایه‌گذاری که پیگیری این پروژه از مسئولیت‌های وی است می‌گوید کار تملک پروژه شهید کاظمی تقریباً به اتمام رسیده و چند ملک باقیمانده هم در حال طی کردن روند قانونی است.وی می‌گوید شهرداری به دنبال روند صدور پروانه این پروژه در کمیسیون ماده 5 استانداری است و تا تغییرات کاربری این املاک به نتیجه برسد.

موضوع دیگری که در رابطه با این پروژه آغاز شده و معرفت به آن اشاره می‌کند‌ طراحی و مشاوره‌های ترافیکی طرح است که پس از به نتیجه رسیدن این طرح را وارد فاز اجرایی می‌کند که البته هیچ کدام از این فرایندها به زودی نتیجه نخواهد داد.

پروژه‌های تامین پارکینگ در هسته مرکزی شهر محدود به شهید کاظمی نمی‌شود و پروژه‌هایی مانند پارکینگ عمار یاسر هم در دست ساخت است که مشکلات مالی تملک آن را کند کرده است.

قم شهری است که سالانه 40 هزار خودروی شخصی به خیابان‌های آن افزوده می‌شود و 73 درصد خانوارهای آن بیشتر از گذشته صاحب خودروی شخصی شده‌اند.در چنین شهری شبکه اتوبوسرانی هم تنها 20 درصد حمل و نقل را به خود اختصاص داده و استفاده مردم از خودروهای شخصی سهم بالای 30 درصدی در جا به جایی‌های درون شهری دارد. 

همه اینها را باید کنار این واقعیت گذاشت که در شهری که به ازای هر 3 هزار و 600 نفر یک اتوبوس وجود دارد‌ نمی‌توان به راحتی استفاده از حمل و نقل عمومی را به مردم توصیه کرد.در چنین شرایطی و هنگامی که قرار است حدود 5 میلیون نفر در ایام نوروز به شهرمان سفر کنند‌ مساله تأمین پارکینگ به یکی از مشکلات اساسی تبدیل می‌شود.

تامین پارکینگ در هسته مرکزی شهر

نعمت الله عواطف رستمی سخنگوی شورای شهر قم با اشاره به ظرفیت پارکینگ‌های موجود در سطح شهر ابراز داشت: پارکینگ داخل بلوار زائر در حدود 820 خودرو ظرفیت دارد و قرار است با راه‌اندازی منوریل این پارکینگ به ایستگاه نخست منوریل منتقل شود.

وی ادامه می‌دهد: پارکینگ شرقی حرم 1300 خودرو، پارکینگ کف بلوار حدود 365 خودرو، پارکینگ کنار هتل استقلال حدود 120 خودرو، عمار یاسر و چهارمردان 110 خودرو و پارکینگ مکانیزه جنب هتل صفا  60 خودرو ظرفیت دارند.این اعداد نشان می‌دهد شهری که قرار است از زائران میلیونی پذیرایی کند‌ هسته مرکزی آن که محل بیشترین تردد در شهر است‌ بیش از 2 هزار و 700 پارکینگ ندارد که این موجب نارضایتی مسافران و تشدید مشکلات ترافیکی در ایام نوروز خواهد شد.

با این حال‌ مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم می‌گوید قرار است 6 هزار و 300 پارکینگ خودرو ویژه نوروز 95 در شهر قم آماده شود.

آماده‌سازی ظرفیت‌های ویژه

حسین شعبان‌زاده با اشاره به اینکه اکنون حدود 5 هزار و 800 ظرفیت پارکینگ در دسترس است، گفت: ولی ویژه ایام نوروز ظرفیت 500 تا 600 خودرو به این ظرفیت اضافه می‌شود، بنابراین در مجموع حدود 6 هزار و 300 ظرفیت برای پارک خودرو آماده‌سازی شده است.

به گفته وی، شهرداری یک سری اقدامات عمرانی در دست دارد تا ظرفیت‌ پارکینگ‌ها تا عید افزایش پیدا کند. 

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم معتقد است با ظرفیت‌هایی که در حال حاضر وجود دارد دیگر کمبود پارکینگ نخواهیم داشت و برنامه‌ریزی برای فعالیت شبانه‌روزی پارکینگ‌ها هم انجام شده و طی جلساتی هماهنگی‌های لازم با راهور هم صورت گرفته است. 

وی هم یکی از مشکلات این عرصه را ضعف فرهنگ شهروندی و پارک نامناسب خودروها در معابر ازسوی برخی شهروندان می‌داند.

در هر صورت مشکل چه سخت‌افزاری باشد و چه نرم‌افزاری‌ وجود دارد و به جز همشهریان‌ زائران را هم آزار می‌دهد. هر چند تملک در هسته مرکزی شهر آن هم برای ساخت پارکینگ کار ساده‌ای نیست اما محدودکردن اجازه بهره‌برداری کاربری‌های جاذب سفر در این محدوده شهر،‌ اجبار مجتمع‌های تجاری و آموزشی به تامین پارکینگ و حمایت از بخش خصوصی برای احداث پارکینگ‌های بیشتر در هسته مرکزی از جمله اقداماتی است که می‌توان به آن امید بست تا شرایط ترافیکی هسته مرکزی نسبت به گذشته بهبود یابد. 

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار