ابلاغیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در زمینه افزایش شش درصدی قیمت لبنیات پر مصرف شامل شیر، پنیر و ماست به شرط افزایش 100 تومانی قیمت شیر خام در زنجان اجرایی شد.
کد خبر: ۱۹۶۷۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸ 12 March 2016
هنوز از یادها نرفته است، گرانی شیر در اردیبهشت ماه سال 91، گرانی که گویا استارت حرکت بی‌وقفه قیمت شیر را می‌داد، چرا که پس از این افزایش قیمت در ماه مبارک رمضان همان سال نیز افزایش یافت.

افزایش قیمتی که شاید به علت عدم نظارت بر آن موجب نوسانات بسیاری در قیمت شیر شده و با وجود مخالفت‌های بسیار با آن موجب شد، لبنیات از سفره بسیاری از خانوارهای ایرانی پر بکشد و تا کنون نیز ادامه داشته باشد.

*قیمت شیر روی غلتک گرانی

افزایش قیمتی که موجب شد، نه تنها مصرف روزانه شیر در بین خانواده‌ها وجود نداشته باشد، بلکه به نصف برسد و برخی از خانواده‌ها در کل شیر را از سبد غذایی خود حذف کنند، روند کاهش مصرف شیر و افزایش قیمت آن ادامه دار بود تا اینکه پس از آغاز به کار دولت یازدهم نیز قیمت شیر در نتیجه افزایش عدم پرداخت یارانه دولتی شیر خام گران‌تر شد.

 پس از این اتفاق سال گذشته نیز افزایش 15 درصدی قیمت شیر رخ بنا به موافقت دولت انجام شد، اما گویا روند افزایش قیمت شیر روی غلتک افتاده بود و خیال ایستادن نداشت و بر همین اساس سال گذشته قیمت شیر بنا به دلایلی که شامل افزایش هزینه دستمزد کارگران و افزایش قیمت نهاده‌های دامی و اعتراض دامداران بود، سه بار انجام شد.

*شیری که آب و روغن قاطی کرده است

 اما گویا آشفته بازار شیر خیال رام شدن نداشت و بازار محصولات لبنی، حسابی شیر تو شیر شده بود به گونه‌ای که در همین بازه زمانی زمزمه‌هایی از عرضه شیری به گوش رسید که آب و روغن قاطی کرده بود.

گاوداری‌هایی که به شیر، آب اضافه کردند و کارخانه‌ها هم به همین شیر رقیق شده، روغن قاطی می‌کردند.
همین حواشی کافی بود تا روال کاهش مصرف شیر ادامه پیدا کند و نقش شیر در سبدهای غذایی مردم کمرنگ و کمرنگ‌تر شود تا اینکه آذر ماه امسال بار دیگر شیر این ماده مغذی و مفید دوباره به موضوع محوری رسانه‌ها تبدیل شده و زمزمه گران شدن آن به گوش برسد.

بالاخره زمانی رسید که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش شش درصدی قیمت لبنیات پرمصرف شامل شیر، پنیر و ماست که مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند، موافقت کرد، که بر اساس آن ابلاغیه، تولید کنندگان محصولات لبنی مجاز شدند، قیمت کالاهای پر مصرف خود را حداکثر تا شش درصد در صورت افزایش 100 تومانی قیمت شیر خام، افزایش دهند.

اعلان این خبر که آن چنان موضوع ساده‌ای در روند افزایش قیمت شیر به نظر نمی‌رسید، خانواده‌های مصرف کننده شیر را که تعداد آنها طی سنوات گذشته به نصف رسیده بود را به فکر انداخت تا سبد غذایی خود را جور دیگری بچینند و جایگزینی برای برخی از کالاهای لبنی در نظر بگیرند.


*پیش به سوی پوکی استخوان

گویا این افزایش قیمت بهانه‌ای به دست خانواده‌ها داد تا بی‌رغبتی آنها به مصرف شیر بیشتر شود و جامعه‌ای که اغلب افراد آن را جوانان تشکیل می‌دهند، بی‌مانع و بدون واسطه به سمت پوکی استخوان و بیماری‌های ناشی از عدم مصرف شیر پیش برود.

اما با این وجود و بنا بر اعلام سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، در سه ماه گذشته افزایش قیمت شیر در استان زنجان رخ نداد، تا اینکه از اواسط هفته گذشته زمزمه‌های افزایش قیمت شیر به گوش رسید، زمزمه‌ای که با پیگیری‌های انجام شده به واقعیت مبدل شد و افزایش قیمت شیر خام و برخی از فرآورده‌های لبنی تایید شد.

*مصرف شیر مردم زنجان نصف شده است

رئیس اتحادیه خواروبار لبنیات فروشان در همین راستا ضمن تایید افزایش قیمت شیر اظهار کرد: این افزایش قیمت در همه محصولات لبنی رخ نداده است.

جلیل علی محمدی با بیان اینکه کارخانجات لبنی که قیمت شیر خام آنها افزایش یافته مجاز به افزایش قیمت شیر هستند، گفت: این افزایش قیمت در نتیجه قطع یارانه گاوداری‌‎ها رخ داده است و بر همین اساس قیمت شیر پنج تا هفت درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت اخیر شیر موجب کاهش 50 درصدی استفاده از این محصول در بین مردم شده بود، بیان کرد: شیر کالایی است که با وجود اهمیت آن می‌توان، آن را از سبد غذایی حذف کرد و در این وضعیت اقتصادی مطمئنا مردم هزینه‌هایی مهم‌تر از شیر دارند، بنابراین چاره‌ای جز حذف شیر از سبد غذایی خود نخواهند داشت.

رئیس اتحادیه خوار و بار لبنیات فروشان همچنین تعداد واحدهای لبنیاتی و لبنیات فروشی فعال در زنجان را 110 واحد اعلام کرد و گفت: نظارت‌های لازم برای جلوگیری از تخلفات احتمالی این واحدها انجام می‌شود.


*قیمت فرآورده‌های پگاه افزایش یافته است

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در گفت‌وگو با فارس ضمن تایید افزایش قیمت شیر اظهار کرد: از اواسط هفته جاری قیمت ماست لیوانی و شیر پاکتی فرآورده پگاه افزایش یافته است.

اسماعیل مسلمی با تاکید بر اینکه تولید کنندگان محصولات لبنی از دی ماه مجاز به افزایش قیمت شیر بودند، گفت: این افزایش قیمت مشروط به افزایش قیمت شیر خام بود که در شرکت پگاه به علت افزایش قیمت شیر خام اقدام به گران کردن دو محصول خود کرده است.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه داد: گرانی شیر چرخه‌ای دارد که در صورت افزایش شیر خام، به تبع قیمت محصولات تولیدی نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کارخانه‌های تولید کننده محصولات لبنی تنها مجاز به افزایش شش درصدی محصولات تولیدی خود هستند، گفت: این افزایش قیمت در حالی می‌تواند اتفاق بیفتد که قیمت شیر خام 100 تومان افزایش پیدا کرده باشد.

*گرانی از بین نمی‌رود و از کالایی به کالای دیگر منتقل می‌شود

یک شهروند زنجانی نیز درباره گرانی شش درصدی شیر گفت: افزایش قیمت کالاها به یک موضوع روتین این روزها تبدیل شده است.

رسول صادقی با بیان اینکه گرانی شیر موضوع تازه‌ای در آشفته بازار اخیر محسوب نمی‌شود، افزود: از یک ماه قبل پیاز گران شده بود که به علت افزایش بیش از حد آن مردم مجبور به حذف این ماده غذایی از سبدهای غذایی خود شدند.

وی با اشاره به اینکه پس از تعدیل قیمت پیاز، نوبت گرانی شیر فرا رسیده است، اضافه کرد: در مجموع ارزانی وجود ندارد و این گرانی است که از کالایی به کالای دیگر منتقل می‌شود و تبدیل به یک بیماری مسری شده است.

صادقی با بیان اینکه گرانی مرتب شیر منجر به کاهش مصرف مردم از آن شد، افزود: شایعاتی که در زمینه استفاده از روغن پالم در شیر وجود داشت، نیز مصرف شیر را کمتر کرد و هم اکنون عده کمی از مردم شیر مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بازگشت دوباره شیر به سبد غذایی مردم نیازمند یک نوع انقلاب در فرهنگ‌سازی استفاده از شیر است، گفت: متاسفانه به علت وضعیت بد اقتصادی مردم پولی برای هزینه برای کالایی مثل شیر ندارند و ترجیح می‌دهند، نیازهای مهمتر خود را برطرف کنند.

یک فروشنده محصولات لبنی در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: برخی از فرآورده‌‎های لبنی مشتری خاص خود را دارند و افزایش قیمت تاثیری در مشتری آنها ندارد.

وی با بیان اینکه در جریان نوسانات قیمت شیر خام، همواره این مصرف شیر است که کاهش پیدا می‌کند، بیان کرد: مردم نیازهای مهمتر از خوردن شیر دارند، بنابراین با افزایش قیمت کم نیز میزان مصرف شیر کاهش پیدا می‌کند.

این فروشنده زنجانی با بیان اینکه افزایش قیمت محصولات لبنی کارخانجات موجب استفاده بیشتر مردم از محصولات لبنی سنتی شده است، افزود: مردم به علت قیمت بالای شیر، رغبتی برای خرید آن ندارند.

وی با اشاره به عوارض عدم مصرف و کاهش مصرف شیر در افراد اضافه کرد: وقتی قدرت و توان اقتصادی برای خرید نباشد، هیچ کس به سلامتی فکر نمی‌کند و تنها به مدیریت اقتصادی و جیب خود فکر می‌کند.

*توزیع 50 نوبت شیر رایگان در مدارس

معاون اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه توزیع شیر پاستوریزه در مدارس استان زنجان از 20 مهرماه با توزیع شیر پاستوریزه در شهرها و شیر استرلیزه در روستاها آغاز شده است، افزود: دو شرکت در استان زنجان مسئول توزیع شیر استرلیزه در شهر زنجان شده‌اند و طبق برنامه امسال 50 نوبت شیر در مدارس استان زنجان توزیع می‌شود.

یعقوب‌علی عبادی با تاکید بر اینکه توزیع شیر در مدارس استان زنجان با هدف بهبود تغذیه دانش‌آموزان و افزایش سلامت آنان انجام می‌شود، گفت: مدارس شبانه‌روزی، مدارس ابتدایی، دانش‌آموزان زیر پوشش کمیته امداد، دانش‌آموزان دوره اول و دوم متوسطه و پیش دبستانی‌های ضمیمه ابتدایی جامعه هدف در دریافت شیر رایگان هستند.


*شیر و پوکی استخوان

آنچه که مسلم است، علت گرانی شیر هرچه که بوده باشد، منجر به کاهش 50 درصدی استفاده از این محصول شده است، بنابراین با احتساب این موضوع که قبل از گرانی شیر حتی اگر 100 درصد مردم نیز از شیر استفاده می‌کردند، هم اکنون 50 درصد شیر می‌نوشند که این آمار نشان می‌دهد، حداقل 500 هزار نفر از جمعیت یک میلیون نفری استان مصرف شیر خود را کاهش و یا حتی از آن مصرف نمی‌کنند و در معرض بیماری‌های ناشی از عدم مصرف شیر از جمله پوکی استخوان قرار گرفته‌اند.

بنا به گفته پزشکان و پژوهشگران اصلی‌ترین علت ابتلا به پوکی استخوان کاهش و عدم مصرف شیر است که از آن به بیماری خاموش یاد می‌شود، بیماری که  زنان در سنین بالاتر بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند و از عوارض شیوع آن افزایش شکستگی استخوان‌‎ها به دلایل مختلف است.
مصرف شیر و لبنیات تا حدی در پیشگیری از عارضه پوکی استخوان موثر است که بر اساس نتایج مشاهدات علمی و تحقیقات دانشگاهی، حدود 30 درصد از افراد مبتلا به پوکی استخوان کسانی هستند که در طول یک هفته کمتر از یک لیوان شیر را مصرف کرده‌اند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار