در دیدار رئیس پلیس راهور ناجا با مراجع تقلید عنوان شد:
تخلفات رانندگی حرام است. یعنی عبور از چراغ قرمز علاوه بر جریمه راهنمایی و رانندگی، شرعا حرام است و یک گناه در نامه اعمال فرد متخلف می‌نویسند.
کد خبر: ۱۹۸۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۴ 15 March 2016
به گزارش تابناک قم، سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا کشور با سفر به قم همراه سردار مجتبایی، فرمانده نیروی انتظامی استان قم، به صورت جداگانه با حضرات آیات مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی و علوی گرگانی دیدار و گفت و گو کرد.

من هم دلم مي خواست مثل شما خدمت مي کردم

آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني در ديدار رئيس پليس راهور ناجا گفت اظهار داشت: در انجام کارهاي ديني در اسلام بايد حساس بود، هر کس کوتاهي کند، مسئول است. 

از حکم شرعی عبور از چراغ قرمز تا توصیه یک مرجع تقلید به رانندگان

وي با اشاره به آمارهاي ارائه شده از سوي رئيس پليس راهنمايي و رانندگي ناجا، افزود: آمار و ارقامي که ارائه کرديد، معنا و مفهوم زيادي در بر داشت و ما بايد نسبت به آنها حساسيت بيشتري داشته باشيم.
 
آيت الله صافي گلپايگاني تاکيد کرد: جامعه ايران در رعايت مقررات راهنمايي و رانندگي بايد نمونه باشد و اين جزء وظايف اسلامي ما است، در غير اين صورت همه ما در روز قيامت و نزد خداوند متعال مسئول هستيم. 

وي با بیان اینکه اقدامات نيروي انتظامي مورد رضايت حضرت وليعصر (عج) است گفت: آسايش مردم و تامين امنيت آنها مسئله اساسي است، بنابراين کار پليس عبادت و عمل آن خير است، من هم دلم مي خواست مثل شما خدمت مي کردم. 

عبور از چراغ قرمز شرعا حرام است

آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز در دیدار سردار مهری اظهار اشت: علاوه بر بیان خسارت‌های جانی ناشی از تخلفات رانندگی و تصادفات باید به خسارات مالی هم توجه شود و میزان آن و تأثیری که در اقتصاد دارد برای مردم شرح داده شود.

از حکم شرعی عبور از چراغ قرمز تا توصیه یک مرجع تقلید به رانندگان

وی از اینکه تصادفات کاهش یافته است ابراز خرسندی کرد و گفت: در رتبه‌های بین المللی هم باید درجه خود را بهبود دهیم.

استاد برجسته حوزه افزود: تخلفات رانندگی علاوه بر صدمات مالی و جانی که به بار می‌آورد کسی که آن را مرتکب شده است مسئولیت شرعی بر عهده دارد و ما به صراحت اعلام می‌کنیم که تخلفات رانندگی حرام است. یعنی عبور از چراغ قرمز علاوه بر جریمه راهنمایی و رانندگی، شرعا حرام است و یک گناه در نامه اعمال فرد متخلف می‌نویسند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینگه تخلفات راهنمایی و رانندگی گناه است، ادامه داد: اگر مردم با این دید نگاه کنند قوانین را رعایت خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه تا فرهنگ مردم تغییر نکند مشکلات هم عوض نمی‌شود، توضیح داد: در این خصوص کارهای فرهنگی زیادی انجام دهید و هرچه بیشتر کار فرهنگی انجام شود نتیجه بیشتری خواهد داشت.

این مرجع تقلید گفت: توجه به مسئولیت شرعی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند تأثیر مهمی در کاهش تخلفات داشته باشد.

وی در پایان به مشکلات موتورسیکلت‌ها اشاره کرد و افزود: این معمای بلا حلی نیست و باید یک روز مشکل موتورسیکلت‌ها و سرنشینان آن که آزادانه تخلف می‌کنند حل شود.

توصیه آیت الله نوری همدانی به رانندگان

آیت الله حسین نوری همدانی هم در دیدار رئيس پليس راهور ناجا اظهار داشت: مهمترین خدمت را شما به بشریت و مردم انجام می دهید؛ چراکه در روایت آمده است که «سلامت بدن» و «امنیت» در میان مردم شناخته شده نیست و نیروی انتظامی با این دو مقوله ارتباط مستقیم دارد و به همین دلیل، خدمت شما بسیار ارزشمند می باشد.

از حکم شرعی عبور از چراغ قرمز تا توصیه یک مرجع تقلید به رانندگان

وی افزود: تحمل زحمت برای شما بسیار بالاست و بنده به سهم خود از زحمات و خدمات شما تقدیر و تشکر می کنم.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساخت: بافت شهر قم اقتضا می کند که آمار تصادفات و کشته ها  در این شهر بالا باشد؛ چراکه دارای بافت قدیمی بوده و بسیاری از خیابان های آن مربوط به سال های بسیار گذشته می باشد.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه در اسلام سه نوع مسئولیت فردي، اجتماعي و شغلي داریم، تصریح کرد: در مسئوليت فردي غير از ائمه همه نيازمند خودسازي بايد ايمان، اخلاق و عمل مان را بواسطه ائمه اطهار بسازيم. 

وي در خصوص مسئوليت اجتماعي، افزود: انسان موجودي اجتماعي بوده و در برابر جامعه مسئول است و بايد امر به معروف و نهي از منکر، حکومت و جريان هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي جامعه خود را بسازد. 

این مرجع تقلید در ادامه به مسئوليت شغلي اشاره کرد و گفت: هر شغلي مسئوليت آفرين است و فردي که عهده دار اين امانت مي شود، در مقابل ميليون ها انسان مسئول است. خداوند به نيروي انتظامي توفيق داده که در راستاي سلامتي و امنيت مردم گام بر مي دارد. 

وی در پایان خطاب به مردم ایران، بیان داشتند: ما مردم باهوشی داریم که بنابر فرموده امام راحل(ره)، بالاتر از امت نبی مکرم اسلام(ص) هستند؛ پس باید با رعایت قانون و مسئولیت پذیری در رانندگی، از مشکلات بکاهند و به گسترش فرهنگ رانندگی خوب کمک نمایند.

رانندگان قانونمند تشویق شوند

آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی نیز اظهار داشت: شر بر اساس طبیعت خود تا زمانی که خود را نیازمند ببیند کمتر از حدود خود تجاوز می‌کند اما زمانی که خود را بی‌نیاز دید تجاوزگر می‌شود یعنی تنها در محدوده خودش حرکت نمی‌کند.

از حکم شرعی عبور از چراغ قرمز تا توصیه یک مرجع تقلید به رانندگان

وی گفت: بخشی از مسئولیت‌های جامعه به عهده جوانان است، طبیعت جوانان حالت استغنایی دارد و نتیجه آن قدرت تجاوزگری است.

استاد سطوح عالی حوزه عنوان کرد: عامل بازنگهدارنده تجاوز‌گری در وجود بشر، بزرگان دین و علما و همچنین نیروی انتظامی هستند تا بتوان جامعه را منظم کرده و مردم را به آسایش برسانند.

وی تصریح کرد: بزرگان دین به عنوان مسئولان نشر دین و اخلاق در جامعه، قوت عقل و خرد جامعه را تقویت کرده و رشد می دهند که یکی از عوامل نگهدارنده تجاوزگری می باشد.

آیت الله علوی گرگانی بیان داشت: اجراکنندگان قانون همانند پلیس، یکی دیگر از عوامل جلوگیری از تجاوزگری هستند تا مردم در آسایش بوده و از تجاوز آنان در امان باشند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ سازی، افزود: امید است که ان شاءالله با حسن تدبیر، جامعه ای را به گونه ای به پیش ببرید که با رشد فرهنگی مردم، زحمت شما نیز کمتر شود.

این مرجع تقلید ادامه داد: نیروی انتظامی باید رانندگانی که قوانین و مقررات را رعایت می‌کنند را تشویق کند تا مردم فکر نکنند همیشه در زمینه جرایم رانندگی اقدام می‌کنید زیرا قرار دادن مشوق‌ها موجب می‌شود مردم مقررات را بیشتر رعایت کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار