کیوسک بین المللی «تابناک»؛
تأکید نخست وزیر رژیم اسرائیل بر ادامه اشغال منطقه جولان، ادامه بحث ها پیرامون توافقات مصر و عربستان، توافق ریاض و مسکو بر سر تولید نفت، تأکید روسیه بر عدم خروج نیروهای نظامی اش از سوریه و ادامه جنجال ها در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۱۱۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵ 13 April 2016
تأکید نخست وزیر رژیم اسرائیل بر ادامه اشغال منطقه جولان، ادامه بحث ها پیرامون توافقات مصر و عربستان، توافق ریاض و مسکو بر سر تولید نفت، تأکید روسیه بر عدم خروج نیروهای نظامی اش از سوریه و ادامه جنجال ها در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، بخش مهمی از مطالب امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی، به موضوعات مربوط به منطقه اختصاص دارد. در این زمینه، روزنامه «اسرائیل هایوم» اظهارات نخست وزیر رژیم اسرائیل را بازتاب داده که بر ادامه اشغال منطقه «جولان» توسط این رژیم تأکید کرده است. به نوشته این روزنامه، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در جريان مذاكرات براي توقف جنگ و برقراري آتش بس در سوريه، از غربي ها خواسته است كه بايد به اشغال شدن جولان توسط اسرائيل و بازگشت آن به سوريه اعتراف كنند. هنگامي كه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل از اين درخواست رئيس جمهوري سوريه مطلع شده، در واكنش به آن گفته كه بشار اسد بايد جولان را فراموش كند. وی گفته: «اين درخواست بشار اسد تحقق نخواهد يافت و اسرائيل، جولان را به احدي تسليم نمي كند». 

*****

«هاآرتص»، دیگر روزنامه اسرائیلی، به موضوع روابط مصر و عربستان و توافقات اخیر دو کشور پرداخته و می نویسد توافقنامه مصر و عربستان درباره دو جزیره تیران و صنافیر، به منزله ریسمان نجات اقتصادی مصر است، اما در عین حال مصر به یک جزیره سعودی تبدیل شده است. ریاض از قاهره می خواهد مواضع عربستان در خصوص بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ضرورت کناره گیری وی از قدرت را تائید نماید و همچنین از قاهره انتظار دارد تا در جنگ عربستان علیه یمن، کمک نظامی بیشتری ارائه کند. از جنبه رسمی در توافق صلح امضا شده بین مصر و اسرائیل هیچ بندی برای ممانعت مصر از تبادل زمین با هر کشوری وجود ندارد؛ اما سیطره عربستان بر این دو جزیره می تواند برای تل آویو نگران کننده باشد، زیرا بر خلاف مصر، عربستان به حفاظت از آن متعهد نخواهد بود.

*****

در مطلبی دیگر درباره عربستان، خبرگزاری روسی «اینترفاکس» از توافق عربستان و روسیه بر سر عدم افزایش تولید نفت خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از يك ديپلمات روس در دوحه كه نامش فاش نشده است، نوشت مقام هاي روسيه و عربستان سعودي در چارچوب مذاكرات مقدماتي براي اجلاس آتي دوحه، امروز ديدار كرده و براي افزايش ندادن توليد نفت به توافق رسيدند. به گفته اين ديپلمات، روسيه و عربستان سعودي در مورد مساله عدم افزايش توليد نفت به منظور تثبيت بهاي نفت در بازار جهاني اتفاق نظر دارند. به عبارت دیگر، روسیه و عربستان توافق کرده اند که در زمینه ثابت نگه داشتن تولید نفت بدون در نظر گرفتن سیاست های ایران یک تصمیم نهایی بگیرند. روسيه و عربستان عمده ترين توليدكنندگان نفت در بازار جهاني هستند كه توليد روزانه ان ها به بيش از 10 ميليون بشكه مي رسد.

*****

تداوم حضور نظامی روسیه در سوریه، موضوعی است که سخنگوی وزارت دفاع روسیه در گفت و گو با«دویچه وله» به آن اشاره کرده است. سخنگوی وزارت دفاع روسیه از تداوم حضور نیروهای روسی در سوریه و حمایت از بشار اسد در مبارزه با تروریسم خبر داده تأکید کرده «ما باید به سوری‌ها شانس انتخاب سرنوشتشان را بدهیم و در این راستا از آن ها حمایت کنیم». ایگور کوناشنکوف اظهار داشته: «مشاوران نظامی روسیه در آماده سازی عملیات‌های نظامی مانند آزاد سازی پالمیرا (تدمر) و دیگر شهرها که در آن درگیری‌ها با داعش وجود دارد مشارکت می‌کنند. آن ها به کارشناسان سوری تخصص‌های لازم در ارتباط با کاربرد تسلیحاتی را که ما در چارچوب همکاری‌هایمان به آن ها ارائه داده‌ایم، می‌دهند. طبیعتاً ما در تنظیم و طراحی این‌گونه عملیات‌ها هم مشارکت می‌کنیم». 

*****

اما بخشی از مطالب امروز نیز به موضوعات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اختصاص دارد. به نوشته «رویترز»، پل رایان، رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا احتمال حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و گمانه زنی درباره این موضوع که او می تواند در صورت لغزش دونالد ترامپ و تد کروز نامزد وحدت جمهوریخواهان باشد را رد کرد. وی اظهار داشته: «بگذارید واضح بگویم که من نه نامزد انتخابات می شوم و نه قبول می کنم که نامزد حزب جمهوری خواه شوم». این در حالی است که به دنبال بحث هایی درباره احتمال به توافق نرسیدن جمهوری خواهان برای تعیین نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری، گمانه زنی هایی درباره احتمال حضور پل رایان شده است. مجمع انتخاباتی جمهوریخواهان روزهای 18 تا 22 ژوئیه درباره نامزد نهایی این حزب تصمیم گیری خواهد کرد.

*****

در نهایت، سایت شبکه خبری «راشا تودی» اظهارات تد کروز، یکی از نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بازتاب داده که انتقادات تندی را علیه هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها مطرح کرده است. به نوشته این سایت، کروز در سخنرانی تبلیغاتی خود در ایالت كالیفرینا به طور غیر مستقیم گفته در صورت پیروزی در انتخابات، هیلاری كلینتون نامزد دموكرات ها را بخاطر رسوایی های مربوط به ایملیل های شخصی اش بجای كاخ سفید روانه زندان خواهد كرد. كروز بدون استفاده مستقیم از كلمه زندان، گفته اگر او رییس جمهور آمریكا بشود هیلاری كلینتون «به مسكنی كه تفاوت مختصری با كاخ سفید دارد» خواهد رفت. در ماه مارس 2015 میلادی روزنامه نیویورك تایمز در گزارشی اعلام كرد هیلاری كلینتون در زمان تصدی مقام وزارت خارجه آمریكا به جای استفاده از سرورهای امن دولتی، از ایمیل شخصی بر روی سرورهای غیردولتی استفاده كرده است./م
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار