مديركل مديريت بحران:
مديركل مديريت بحران استانداري قم گفت: با برنامه ريزي هاي منسجم و استفاده از تمامي ظرفيت ها و امكانات موجود، قم بايد به شهري تاب آور در مقابل حادثه ها و بلاياي طبيعي تبديل شود.
کد خبر: ۲۱۸۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۶ 25 April 2016
به گزارش تابناک قم، محسن اوروجي در سومين نشست مديران بحران شهرهاي معين استان قم كه در مركز پيشگيري و مديريت بحران شهرداري قم برگزار شد افزود: هر اقدامي كه براي كاهش آسيب پذيري و برگشت پذيري شهرها انجام شود، قابليت تاب آوري آن ها را در مقابل حادثه ها بالا مي برد.

وي با اشاره به لزوم انتخاب افراد توانمند براي مديريت ستاد بحران شهرها، بيان كرد: در زمان وقوع حادثه هيچ فرصتي براي تجربه كردن وجود ندارد بنابراين مسئولان اين بخش بايد همواره آماده انجام وظايف و ماموريت هاي خود باشند.

وي با بيان اينكه در هر حادثه اي بايد تمام ظرفيت ها و امكانات شهري به ميدان بيايند ادامه داد: قوانين و مقررات مناسبي در حوزه مديريت بحران وجود دارد كه در صورت اجرا مي تواند بسياري از مشكلات موجود را كاهش دهد.

اوروجي گفت: مديريت بحران شهر تنها در مديريت بحران شهرداري خلاصه نمي شود بلكه تمام افرادي كه در آن شهر فعاليت مي كنند بايد خود را در اين زمينه مسئول بدانند.

وي افزود: اگر همزمان با تشكيل شهرداري ها ستاد مديريت بحران ايجاد مي شد ديگر شاهد بسياري از مشكلاتي كه امروز در اثر ساخت و سازهاي نامناسب در منطقه هاي مختلف شهرها به وجود آمده است نبوديم.

وي ادامه داد: راهكار مناسب اين است كه در زمان ارائه مجوز ساخت و ساز به واحدهاي مسكوني يا تجاري در شهرها، با ستاد بحران مشورت هاي لازم صورت گيرد تا شاهد مشكلات بعدي نباشيم.

مديركل مديريت بحران استانداري قم با اشاره به لزوم توجه به مساله بيمه در ساخت و سازها گفت: اگر مردم با حمايت شهرداري واحدهاي مسكوني و تجاري خود را بيمه كنند در زمان وقوع حادثه براي جبران خسارت ها با مشكل كمتري مواجه خواهند شد.

وي افزود: تمام تلاش مجموعه مديريت بحران اين است كه قم در زمان وقوع حادثه كمترين آسيب را ببيند و قابليت برگشت پذيري به شرايط عادي خود را داشته باشد.

وي ادامه داد: با اقدام ها و فعاليت هاي صورت گرفته امروز اگر در قم و در مسير رودخانه مركزي شهر سيلي رخ بدهد در كمتر از نيم ساعت محل هاي خطر تخليه و افراد با هشدارهاي لازم به مكان هاي امن هدايت مي شوند.

اوروجي گفت: بهينه سازي بافت هاي فرسوده و ايجاد اماكن امن در فضاي باز بوستان ها و مدرسه ها مي تواند در زمان وقوع بحران آمار خسارت ها را كاهش دهد.

وي بيان كرد: مسئولان استاني مديريت بحران بايد بر اساس اسناد بالادستي دستورالعمل هاي مورد نياز در زمان وقوع حادثه را با توجه به شرايط منطقه خود تنظيم كنند تا در زمان خطر شهرها كمترين آسيب را متحمل شوند و قابليت برگشت پذيري داشته باشند.

مديركل مديريت بحران استانداري قم با اشاره به اهميت وجود نقشه هاي تفصيلي از شهرها گفت: دسترسي به اطلاعات و آمار در كنار همكاري قسمت هاي مختلف مديريت شهري قبل از وقوع حادثه ها، باعث بالا رفتن قدرت تاب آوري شهر در مقابل آسيب هاي ناشي از بحران ها مي شود.

وي افزود: تمام مسئولان استان و شهرداري بايد با واحد ستاد بحران هماهنگ باشند تا فرهنگ تاب آوري و مقابله با بحران هاي احتمالي در ميان خانواده ها و مردم شهر ايجاد شود.

وي با اشاره به اينكه قبل از هر اقدامي بايد نتايج آن بررسي شود ادامه داد: اگر براي كاهش آسيب پذيري شهرها در مقابل حادثه ها و بلاياي طبيعي اقدامي نكنيم با وقوع يك حادثه شاهد عقب افتادگي در شهرها و كل كشور خواهيم بود.

مدير مركز پيشگيري و مديريت بحران شهرداري قم نيز در اين نشست گفت: براي مقابله با آسيب هاي ناشي از حادثه در شهر قم، كارگاه هاي آموزشي در موضوع هاي مختلف براي كاهش خسارت ها، توسط مركز مديريت بحران شهرداري براي كاركنان نهادها و دستگاه هاي مسئول در زمينه مديريت بحران و همچنين مردم برگزار شده است.

علي اكبر رحيمي افزود: گسترش اطلاع رساني، تعيين مكان هاي امن براي استقرار در زمان وقوع بحران و برگزاري مانورهاي ايمني براي خانواده ها از جمله اقدام هايي است كه با هدف بالا بردن آمادگي مردم براي مقابله با حادثه ها و بلاياي طبيعي توسط ستاد مركز مديريت بحران انجام شده است.

وي با اشاره به لزوم بسيج امكانات شهري در زمان وقوع حادثه ادامه داد: بارش هاي اخير در شهر قم و احتمال وقوع سيل نشان داد كه بايد همواره آماده مقابله با بحران ها باشيم.

نشست مديران بحران شهرهاي معين استان قم بر اساس دستورالعمل وزارت كشور با هدف بالا بردن شناخت استان هاي همجوار از يكديگر و تقويت همكاري هاي مشترك به منظور كمك رساني در زمان وقوع بحران برگزار شد. 

تهران، اراك، ساوه، كاشان و اصفهان شهرهاي معين قم هستند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار