کد خبر: ۲۳۵۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵ 25 May 2016


مدیرکل محیط زیست استان البرز با بیان اینکه در حال حاضر ۴ گونه جدید پرنده در استان البرز برای نخستین‌بار گزارش شده است، گفت: در هفته محیط زیست از شناسنامه طبیعت و حیاط وحش استان البرز رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حسین محمدی در مراسم آئین بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی که صبح امروز در مجموعه فرهنگی ایثار کردان در شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد، با اشاره به اینکه فضای مناسب برای آموزش محیط زیستی در این مکان فراهم شده است، اظهار داشت: فضاهایی بسیار مناسب برای نگهداری جانوران وحشی بومی که امکان رهاسازی آن‌ها در طبیعت وجود ندارد، فراهم شده است.

مدیرکل محیط زیست استان البرز با بیان اینکه گونه‌هایی چون گورخر آسیایی یا ایرانی و گونه‌هایی از گربه‌ها در این مکان نگهداری می‌شود، افزود: با پیگیری‌های لازم این مجتمع فرهنگی به نخستین مدرسه طبیعت کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه استان البرز 4 درصد جمعیت کشور و 8 درصد صنایع فعالیت‌های اقتصادی کشور را در خود دارد، گفت: البرز پرتراکم‌ترین استان و بعد از استان بوشهر مهاجرپذیرترین استان کشور است.

محمدی با بیان اینکه استان البرز از نظر منابع طبیعی محدود است و مهاجرت‌ها می‌تواند برای محیط زیست آن جبران‌ناپذیر باشد، افزود: 4 هزار واحد صنعتی در استان وجود دارد که پیش بینی می‌شود به همین میزان واحدهای فاقد پروانه در استان وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه استان البرز به لحاظ صنایع غذایی و دارویی رتبه اول را در کشور را دارد، افزود: استان البرز به لحاظ موقعیت مکانی، ناهمواری‌ها و منابع آبی شرایط مناسبی برای زیست انواع گونه‌های جانوری فراهم کرده است.

محمدی با بیان اینکه در حال حاضر هزار گونه گیاهی در استان البرز وجود دارد، افزود: 20 درصد از این گیاهان دارای ارزش دارویی و خوراکی هستند.

مدیرکل محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه 235گونه جانوری در استان در رده پرندگان شناسایی شده است، گفت: این گونه‌های پرنده‌ در استان معادل 46 درصد پرنده‌های ایران است.

وی با بیان اینکه در سال 94، 46 گونه پرنده برای نخستین‌بار در استان البرز ثبت شده است، افزود: در حال حاضر 4 گونه جدید پرنده در استان البرز برای نخستین‌بار گزارش می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه استان البرز بیشترین تعداد غار را در خود جای داده است، گفت: در حال حاضر 80 غار در استان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه 800 میلیون مترمکعب آب‌های زیرزمینی و 500 میلیون مترمکعب آب‌های سطحی در استان البرز وجود دارد، افزود: در دشت‌های جنوبی با افت آب‌های زیرزمینی مواجه هستیم.

مدیرکل محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه در استان منطقه حفاظت شده البرز با مساحت 75 هزار هکتار وجود دارد، گفت: منطقه شکار ممنوع طالقان در استان وجود دارد که مناطق محیط زیستی استان با 30 محیط‌بان محافظت می‌شود.

وی با بیان اینکه در هفته محیط زیست از شناسنامه طبیعت و حیاط وحش استان البرز رونمایی می‌شود، افزود: استان البرز با پدیده گرد و غبار مواجه است و در سال گذشته 20 بار با پدیده ریزگرد مواجه شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار