کد خبر: ۲۳۵۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵ 25 May 2016

وقف از سنت‌هایی است که خداوند بر اجرای آن تأکید بسیاری کرده است. در بیشتر آیات و احادیث از وقف به عنوان سنت حسنه الهی یاد شده وهمه ائمه و معصومین بر انجام وقف تأکید فراوان داشته‌اند.
با استناد به اسناد تاریخی می‌توان دریافت که همه بزرگان دین ما واقف بوده و همواره بخشی از اموال و دارایی‌های خود وقف می‌کرده‌اند. وقف با کاهش فقر موجبات کاهش فاصله طبقاتی در جامعه را فراهم می‌کند و بخشی از کاستی‌های جامعه را بدون این که دولت هزینه‌ای پرداخت کند از بین برده و موجب تقویت اقتصاد کشور می‌شود.
فرهنگ وقف درحاشیه زندگی مردم قرار دارد
حمید رضا عسگری مورودی، معاون اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری البر ز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ وقف درجامعه گفت:كسانی كه برخوردار هستند و استطاعت مالی بالایی دارند می‌بایست بخشی از اموال خود را در قالب موقوفات دربیاورند تا زمینه بهره‌وری عامه مردم به‌ویژه قشر محروم از قسمت كوچكی از اموال آنها فراهم شود.
وی افزود: بدون شك با‌ ترویج فرهنگ وقف جامعه از بسیاری از آسیب‌ها مصون خواهد بود و مردم با آرامش روانی بیشتری در كنار هم زندگی خواهند كرد.
عسگری مورودی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم كه فرهنگ وقف از متن به حاشیه وارد شده و افراد كمتر تمایل به وقف اموال خود دارند.
متمولانی که به وقف علاقه ندارند
 این مسئول گفت: بدون شك همه ما به افرادی برخورده‌ایم كه بیش نیاز خود و حتی بیش از نیاز چندین نسل بعد خود دارای تمكن مالی و سرمایه اقتصادی هستند اما تمایلی به وقف ندارند.
 معاون اداره كل اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز یادآورشد: توسعه ارتباطات، هجمه سنگین مكاتب غربی و تحریم‌ها و فشار اقتصادی كه مردم در طول سال‌های اخیر متحمل شده‌اند بخشی از دلایلی است كه باعث شده مردم كمتر نسبت به وقف علاقه نشان دهند.
وی  ادامه داد: متولیان وقف باید در كنار‌ ترویج این سنت حسنه اعتماد مناسبی را در بین افرادی كه تمایل به وقف دارند ایجاد كنند تا واقفان با اطمینان نسبت به اقدام عامه المنفعه خود اقدام كنند و نیت خود را عملی سازند.
معاون اداره كل اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز افزود: رسانه‌ها نیز باید با اطلاع‌رسانی مناسب درباره وقف‌های انجام شده در استان علاقه مردم را نسبت به این اقدام خداپسندانه افزایش دهند و به این‌ترتیب یاری‌دهنده‌ای برای مجموعه اوقاف باشند.
وقف کار خیر مستمر
حجت الاسلام هادی شفیع زاده، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه البرز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تفاوت وقف با سایر کارهای خیر گفت: وقف کار خیری مستمر و الی العبد است و تاثیر آن حتی پس از مرگ واقف نیز باقی می‌ماند .
وی افزود: وقف کار خیری است که حتی پس از ممات انسان نیز جاری و ادامه دارد و هیچ کس نمی‌تواند از اجرای آن ممانعت کند.
وی ابراز کرد: درسایر کارهای خیر اگر فرد جان خود را به هردلیلی ازدست دهد احتمال این که نیت وی اجرایی نشود وجود دارد چون ممکن است وابستگان فرد فوت شده به اجرای نیت وی اعتقاد نداشته باشند.

حجت الاسلام شفیع زاده ادامه داد: به عنوان مثال کسی که نیت می‌کند درایام تاسوعا و عاشورای حسینی نذری بدهد اگر فوت کند، بستگانش ملزم به ادامه اجرای این نیت او درسال های بعد نخواهند بودو همین بهره مندی از ثواب مستمر را برای فرد محدود می‌سازد .
وی درادامه با اشاره به نظارت دقیق براجرای نیات واقف اضافه کرد: تازمانی که واقف درقید حیات است خود می‌تواند بر اجرای نیتش نظارت داشته باشدو پس از فوت وی نیز اوقاف وارد عمل شده و زمینه اجرای نیاتش را فراهم می سازد .
اوقاف بازوی توانمند واقفان است
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه البرز گفت: اوقاف درحقیقت بازوی واقفان است و اجازه نمی‌دهد نیات آنها به فراموشی سپرده شود .
وضعیت وقف درالبرز رضایت بخش نیست
این مسئول درادامه صحبت‌هایش با اشاره به وضعیت وقف درالبرز ادامه داد: البرز استانی مهاجرپذیر است و نسبت جمعیت بومی ساکن درآن درمقایسه با سایر اقوامی که به نوعی دراین استان مهمان هستند کمتر است .
وی توضیح داد: مهاجر پذیری بالای البرز باعث شده تعداد وقف هایی که هرسال دراین استان انجام می‌شود به نسبت سایر استان‌ها بسیار کمتر باشد .
معاون فرهنگی اوقاف و امور خیریه البرز یادآورشد: درصد قابل توجهی از البرزی ها را افرادی  تشکیل می دهند که  به بهانه یافتن شغل ، تحصیل و به طور کلی زندگی بهتر به این استان مهاجرت کرده‌اند .
ساکنان البرز ترجیح می‌دهند وقفشان را درزادگاهشان به ثبت برسانند
این مسئول اضافه کرد:  به طور منطقی  اکثر این افراد وابستگی چندانی به البرزندارند و ترجیح می‌دهند وقف خود را درزادگاهشان به ثبت برسانند .
حجت الاسلام شفیع زاده توضیح داد: سال گذشته در مجموع 35 وقف درالبرز به ثبت رسید که با توجه به آنچه گفته شد آمار رضایت بخشی است .
وی تصریح کرد: مشکلات مطرح شده باعث شده سهمیه‌ای که برای ثبت وقف سالیانه درالبرز در نظر گرفته می‌شود به نسبت استان‌هایی که جمعیت آنها یک دست و بومی است کمتر باشد .
وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود به تلاش برای احیای وقف درالبرز اشاره کرد وگفت: بومی نبودن ساکنان البرز وبی‌علاقگی آنها به وقف دراین استان باعث نمی‌شود  اوقاف از اجرای برنامه‌هایی که برای احیای فرهنگ وقف پیش بینی کرده دست بکشد .
تاکید بر افزایش وقف مشارکتی توسط خیرین
این مسئول ادامه داد: برنامه اصلی معاونت فرهنگی اوقاف درسال جاری احیای وقف‌های جدید به خصوص وقف‌های منفعتی و مشارکتی است .
وی با توضیح وقف منفعتی اضافه کرد: وقف‌های منفعتی وقف‌هایی هستند که درآمدزایی داشته و بخشی از منابع مالی لازم برای پیگیری اهداف پیش بینی شده  اوقاف را تامین می‌کنند .
وی بااشاره  به نوع دیگری از وقف گفت: وقف انتفاعی مانند ساخت مسجد نوع دیگری از وقف است که نفع مالی در پی ندارد .
حجت الاسلام شفیع زاده در ادامه با تاکید برافزایش وقف مشارکتی درالبرز اضافه کرد: وقف مشارکتی نوع دیگری از وقف است که درآن چند خیر به کمک هم یک نیت را اجرایی می‌کنند.
این مسئول ابراز کرد: تاکید اداره کل اوقاف و امور خیریه البرز فرهنگسازی برای افزایش وقف‌های مشارکتی توسط خیرین بومی این استان است .
ضرورت برگزاری نشست‌های تخصصی با محوریت وقف
وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت افزایش وقف های قرآنی دراستان تاکید کرد و گفت: بدون شک موسسات قرآنی برای اجرای برنامه‌های خود به منابع مالی نیازدارند بنابراین واقفان می‌توانند دراین حوزه وارد شده و بخشی از هزینه‌های آنها را متقبل شده وبه این ترتیب نقش خود را درتوسعه فرهنگ قرانی درجامعه ایفا کنند.
وی از برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع وقف به عنوان یکی از برنامه‌های اوقاف  برای توسعه فرهنگ همه واقف باشیم درسال جاری نام برد گفت: دراین نشست‌ها خیرین از مناطق مختلف استان حضور خواهند داشت .
استقرار کارشناسان وقف درادارات اوقاف استان
معاون فرهنگی اوقاف البرز ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های مهم امسال برای توسعه فرهنگ وقف، استقرار کارشناس وقف درادارات اوقاف همه شهرستان های استان است .
وی  گفت: علاقه مندان می‌توانند به این کارشناسان مراجعه و اطلاعات لازم درخصوص چگونگی ثبت وقف را کسب کنند .
وی همچنین از ایجاد ایستگاه‌های همه واقف باشیم در سطح استان به عنوان راه کار دیگر اوقاف برای ترویج فرهنگ وقف نام برد و افزود: در هفته وقف شاهد برپایی این ایستگاه‌ها خواهیم بود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار